منو
خاتم کاری

آموزش ست کردن محصولات فیروزه کوبی و خاتم با وسایل منزل

توسط الهام صانعی
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
آموزش ست کردن محصولات فیروزه کوبی و خاتم با وسایل منزل

فهرست مطالب:

اگر شما هم از آن دسته آدم‌هایی باشید که در نظر آن‌ها، کارهای هنری ارزشمند است، احتمالاً از آثار هنری و صنایع دستی حمایت می‌کنید و تمایل دارید که تمام یا بخشی از منزل خود را با صنایع دستی تزئین کنید.

صنایع دستی تولید‌شده در تمامی شهرها و روستاهای ایران و به‌ویژه صنایع دستی اصفهان تنها یک ابزار یا محصول معمولی نیست بلکه ترکیب عشق، هنر و تکنیک است.

هر نوع از صنایع دستی، خود به‌تنهایی پیامی از سنت و آداب و رسوم آن منطقه دارد. در بازار صنایع دستی انواع خاتم‌کاری و فیروزه‌کوبی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای زیباتر شدن منزل خود استفاده کنید.

اما نحوه ست کردن محصولات فیروزه‌کوبی و خاتم‌کاری با سایر وسایل منزل چگونه است؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

 

روش ست کردن محصولات خاتم‌کاری با وسایل منزل

روش ست کردن محصولات خاتم‌کاری با وسایل منزل

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، خاتم‌کاری هنری متمایز است که معمولاً روی چوب انجام می‌شود و آن را زیباتر می‌کند. به طور کلی خاتم‌کاری به معنای ساخت وسایل چندضلعی منظم و رنگارنگ با استفاده از چوب است.

محصولات خاتم‌کاری می‌تواند اضلاع متفاوتی داشته باشد و اصولاً در ساخت‌ آن‌ها از چوب، فلز و استخوان استفاده می‌شود. شما هم احتمالاً علاقه دارید که فضا را به کمک صنایع دستی ست کنید.

در گام بعدی هم برای جست‌وجو به سراغ گوگل رفته‌اید و نهایتاً از اینجا سر در آورده‌اید. اما چگونه می‌توانید محصولات خاتم‌کاری شده را با وسایل منزل ست کنید؟

محصولات خاتم‌کاری معمولاً با رنگ‌های سفید، کرم و سبز به خوبی ست می‌شوند. در نتیجه اگر دکوراسیون منزل شما شامل چنین رنگ‌هایی است می‌توانید با محصولات خاتم نمای داخلی خانه‌ را تا چندین برابر جذاب‌تر کنید.

استفاده از ساعت خاتم‌کاری

یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای استفاده از محصولات خاتم‌کاری در منزل، خرید یک ساعت خاتم‌کاری‌شده است. ساعت علاوه بر اینکه یک وسیله کاربردی است بلکه به راحتی با مبلمان، پرده و حتی رنگ کاغذ دیواری شما ست خواهد شد و نمای زیبایی پیدا می‌کند.

استفاده از ست جعبه دستمال‌ کاغذی خاتم و سطل خاتم کاری

ست جعبه دستمال کاغذی و سطل خاتم‌کاری‌شده یکی دیگر از محصولات جذاب و محبوب برای گنجاندن هنر دست هنرمندان در دکوراسیون منزل است. سعی کنید که جعبه دستمال کاغذی و سطلی را پیدا کنید که رنگ نسبتا روشن داشته باشد تا به راحتی با سایر وسایل منزل ست شود.

استفاده از ست جامدادی یا قلمدان خاتم‌کاری

یکی از مزیت‌های محصولات خاتم‌کاری‌شده این است که در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. اگر دوست دارید محصول مدنظرتان جمع‌وجور باشد احتمالا یک قلمدان یا جامدادی کوچک گزینه خوبی برای‌تان است. این ست می‌تواند حتی در خانه‌هایی با دکوراسیون مدرن نیز جا بگیرد. از سویی دیگر به خاطر کاربردی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدیه دادن است.

 

استفاده از جعبه خاتم‌کاری‌

استفاده از جعبه خاتم‌کاری‌

 معمولاً همه ما نیاز به یک جعبه خاص داریم تا برخی لوازم خاص مانند مدارک مهم، طلا و جواهرات، ساعت، یادداشت‌های خاص و یادگاری‌های گران‌بها را در آن قرار دهیم.

در چنین مواقعی بهترین کار این است که از یک جعبه خاتم‌کاری‌شده استفاده کنیم. اصولاً در ساخت این جعبه‌ها هنرمند بیشترین توانایی را در درج نقش‌ونگارها به کار می‌گیرد و زیبایی منحصر‌به‌فردی را به منصه ظهور می‌رساند.

جعبه خاتم‌کاری را به‌راحتی می‌توانید روی دراور یا میز کنسول قرار دهید؛ چرا که هارمونی خوبی با محیط اطراف خود ایجاد خواهد کرد.

استفاده از شطرنج و تخته نرد خاتم‌کاری

یکی دیگر از راه‌های استفاده از خاتم‌کاری در دکوراسیون منزل استفاده از شطرنج و تخته نرد خاتم‌کاری است.

اگر یک میز خالی و بی‌استفاده در پذیرایی یا اتاق نشیمن دارید، می‌توانید شطرنج خاتم‌کاری‌شده را روی این میز قرار دهید.

در این صورت، هم شطرنج و تخته نرد کارایی دارد، هم آن میز که تا امروز بی‌استفاده بود از تنهایی در می‌آید و هم می‌توانید از چنین چیدمانی حظ بصری هم ببرید.

استفاده از شکلات‌خوری خاتم‌کاری

اگر دوست دارید که لوازم خاتم‌کاری‌شده را در بین ظرف و ظروف خود داشته باشید، جعبه شکلات‌خوری می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این جعبه‌ها یکی از انتخاب‌های محبوب است که معمولاً روی میز غذاخوری و حتی میزکار قرار می‌گیرد.

شکلات‌خوری خاتم‌کاری هم در مهمانی‌ها‌ی خانگی و خانوادگی و دورهمی‌های دوستانه می‌تواند زینت‌بخش میز و منزل شما باشد و هم می‌تواند پای ثابت میز و دفتر کار شما باشد و شیرین‌کامی در جلسات اداری و کاری را به‌یادماندنی‌تر کند.

اگر دنبال یک‌جور استفاده خاص و متفاوت هستید که برای شکلات‌خوری‌های خاتم‌کاری به ذهن کمتر کسی می‌رسد،  از این جعبه‌ها حتی می‌توانید به‌عنوان فضایی زیبا استفاده کنید که کارد و چنگال در آن قرار می‌گیرد.

 

روش ست کردن محصولات فیروزه‌کوبی با وسایل منزل

روش ست کردن محصولات فیروزه‌کوبی با وسایل منزل

 قدمت انواع هنرها و به‌ویژه صنایع‌دستی معمولاً آن‌قدر زیاد است و به چند قرن قبل برمی‌گردد که  در این میان، فیروزه‌کوبی یکی از هنرهای نسبتاً جدید به شمار می‌رود.

در فیروزه‌کوبی، هنرمندان از کنار هم قرار دادن سنگ فیروزه روی مس، برنج، نقره، برنز و حتی سفال و چوب آثار هنری فوق‌العاده‌ای خلق می‌کنند.

آثار و وسایلی که می‌تواند زیبایی‌بخش میز و محیط در منزل یا دفتر کار باشد. تصمیم به خرید محصولات فیروزه‌کوبی گرفته‌اید و نمی‌دانید چگونه می‌توانید محصولات فیروزه‌کوبی را با سایر وسایل خود ست کنید؟ این بخش از مقاله را مقصود وجود شما آماده‌کرده‌ایم:  

رنگ فیروزه‌ای این محصولات در کنار رنگ‌هایی مثل زرد، قرمز، نارنجی و لیمویی زیباتر جلوه می‌کند و به‌خوبی ست شود. بنابراین اگر پرده، فرش یا مبلمان خود را از چنین طیف رنگی انتخاب کرده‌اید، محصولات فیروزه‌کوب می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

آینه و شمعدان فیروزه‌کوب

یکی از روش‌های گنجاندن محصولات فیروزه‌کوب در فضای منزل، استفاده از آینه و شمعدان آن است.

می‌توانید آینه و شمعدان فیروزه‌کوب را روی یک ترمه زیبا قرار دهید تا جلوه آن دوچندان شود. برای تهیه آینه و شمعدان فیروزه‌کوب حق انتخاب فراوانی دارید؛ چرا که آینه‌ها در شکل‌های دایره‌ای، کنگره‌دار و مستطیلی در بازار صنایع دستی موجود است و شمعدان‌های متفاوتی نیز وجود دارد که می‌توانید بر اساس سلیقه خود آن‌ها را انتخاب کنید. بهتر است آینه شمعدان‌ها را روی میز کنسول قرار دهید تا زیبایی خود را بهتر نشان دهند.

تنگ و گلدان فیروزه‌کوب

اگر برای خرید آینه‌ و شمعدان فیروزه‌کوب اقدام کرده‌اید و می‌خواهید باز هم از بین محصولات فیروزه‌کوب انتخابی داشته باشید، این بار می‌توانید بروید سراغ تنگ یا گلدان فیروزه‌کوب تا ست جالب و پر از فیروزه داشته باشید.

گلدان‌های فیروزه‌کوب در اندازه‌ و شکل‌های گوناگونی وجود دارند و استفاده از آن‌ها جلوه‌ای خاص به گل و گیاه می‌بخشد.

دوست دارید تنگ فیروزه‌کوب بیشتر در دکوراسیون منزلتان به چشم بیاید؟ می‌توانید آن را روی میز تلویزیون  بگذارید. جدا از این می‌توانید روی میز پذیرایی یا میز عسلی هم تنگ و گلدان فیروزه‌کوب بگذارید تا ظاهر شیک برای محیط فراهم کنید.

 

گلدان-و-شکلات-خوری-فیروزه-کوبی

سنبلدان فیروزه‌کوب

اگر تمایلی به خرید گلدان فیروزه‌کوب ندارید، احتمالا سنبلدان فیروزه‌کوب می‌تواند نظر شما را به خود جلب کند.

سنبلدان فیروزه‌کوب مشابه گلدان است، هر چند در ظاهر با آن تفاوت‌هایی دارد. برای مثال، اندازه‌ دهانه گلدان و سنبلدان با هم تفاوت دارد.

وجود سنبلدان به‌طور جداگانه و مجزا از گلدان، حاکی از این است که سنبل در فرهنگ ما و از قدیم عزیز بوده و جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر دنبال جای خاصی می‌گردید که سنبلدان را آنجا بگذارید، به آشپزخانه، پذیرایی و کنار  تلویزیون فکر کنید.  

آجیل‌خوری فیروزه‌کوب

یکی از بهترین روش‌های استفاده از وسایل فیروزه‌کوب در خانه، استفاده از آجیل‌خوری آن است. آجیل‌خوری از آن دسته ظروفی است که با هفت سین و ایام نوروز عجین شده و  در طول سال کمتر از آن استفاده می‌کنیم.

در نتیجه اگر از یک ظرف فیروزه‌کوب برای آن بهره بگیرید، احتمالاً ظاهر شکیل‌تر و مجلل‌تری را به خود خواهد گرفت. آجیل‌خوری‌ها را اگر برای تزیین استفاده می‌کنید، می‌توانید در جاهایی از خانه بگذارید که نمای اطراف و داخل آن مشخص باشد.

چرا که معمولاً  نه‌تنها بدنه آن فیروزه‌کوب است بلکه فضای داخلی آن نیز قلم‌زنی شده و زیبایی خاص خود را دارد.

 

آجیل‌خوری فیروزه‌کوب

 

بشقاب فیروزه‌کوب

بشقاب‌های فیروزه‌کوب را به اشکال مختلفی می‌توانید در دکوراسیون منزلتان جای دهید. یکی از این روش‌ها آویختن بشقاب‌های فیروزه‌کوب به دیوار است.

همچنین یک سری پایه مخصوص برای این بشقاب‌ها نیز وجود دارد که می‌توان از آن‌ها هم برای قرار دادن بشقاب‌ها استفاده کرد.

سماور فیروزه‌کوب

اگر برای اینکه از محصولات فیروزه‌کوب برای تزئين منزل یا محیط کار یا مثلاً کافه و رستوران سنتی بودجه نسبتاً زیاد در نظر گرفته‌اید و می‌خواهید که یک محصول فیروزه‌کوب مجلل تهیه کنید، ست سماور، قوری و سینی فیروزه‌کوب می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

توجه داشته باشید که سماور فیروزه‌کوب برای فضاهایی خوب است که زاویه دید از روبه‌رو باشد و اصولا اوپن آشپزخانه گزینه خوبی خواهد بود.

سرویس شراب‌خوری فیروزه‌کوب

شراب‌خوری یا شربت‌خوری فیروزه‌کوب نیز یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌توانید آن را مدنظر داشته باشید. بهترین مکان برای قرار دادن این سرویس میز ناهارخوری و اوپن است.

سعی کنید سرویس شراب‌خوری فیروزه‌کوب را در جایی قرار دهید که بدنه آن به آسانی در معرض دید باشد. شربت‌خوری فیروزه‌کوب زیبایی‌ها و ریزه‌کاری‌هایی دارد که آن را به ظرفی تماشایی تبدیل کرده است.  

شیرینی‌خوری و شکلات‌خوری فیروزه‌کوب

چنانچه تمایل دارید که ظرف فیروزه‌کوب شما همیشه روی میز باشد، پس شیرینی‌خوری و شکلا‌ت‌خوری انتخاب خوبی محسوب شود.

سعی کنید شیرینی‌خوری یا شکلات‌خوری فیروزه‌کوب را در جایی قرار دهید که زاویه دید آن از بالا باشد تا زیبایی‌های آن به چشم بیاید.

این ظروف فیروزه‌کوب در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود دارد، برای مثال، فیروزه‌کوبی روی چوب هم می‌تواند انتخاب خوبی به عنوان یک شکلات‌خوری مجلل باشد.

کشکول فیروز‌ه‌کوب

اگر شکلات‌خوری فیروزه‌کوب را خریداری کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که با قرار دادن یک کشکول فیروزه‌کوب، ست خود را کامل‌تر و جذاب‌تر کنید. کشکول نوعی ظرف باستانی و قدیمی برای نگهداری آب و مواد غذایی که این روزها بیشتر جنبه تزئینی به خود گرفته.

البته شما می‌توانید از کشکول فیروزه‌کوب برای قرار دادن میوه، آجیل و حتی شکلات هم استفاده کنید. سعی کنید کشکول‌ها را روی میز کنسول قرار دهید؛ چرا که زیبایی آن بیشتر و بهتر نمایان خواهد شد.

 

 

سنگاب فیروزه‌کوب

سنگاب در گذشته ظرفی سنگی بود که آن را از آب پر می‌کردند و برای وضو یا آشامیدن استفاده می‌شد.اما این روزها سنگاب‌ فیروزه‌کوب ظرفی زینتی است که برای دکور و زیبایی بیشتر محیط از آن استفاده می‌شود و طرفداران آن هم معمولاً افرادی خاص‌پسند هستند.

بهتر است سنگتب را روی میز کنسول قرار دهید. اگر سنگاب فیروزه‌کوب انتخاب کرده‌اید، به کشکول فیروزه‌کوب هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های دیگر فکر کنید.

چند نکته تکمیلی درباره ظروف فیروزه‌کوب و خاتم‌کاری

در چیدمان ظروفی مثل شیرینی‌خوری و سینی که در کف ظرف هم ریزه‌کاری‌هایی وجود دارد و با زیبایی و ظرافت کار شده است، سعی کنید زاویه دید در چیدمان از بالا به پایین باشد تا تمام جزئيات به چشم بیاید.

از جعبه‌های کارد و چنگال خاتم‌کاری می‌توانید برای پذیرایی‌های مجلل در منزل استفاده کنید و برای مهمانی‌های مجلل در خانه و محیط کار می‌توانید از جادستمال‌کاغذی خاتم‌کاری، شکلات‌خوری خاتم‌کاری و حتی جعبه‌های خاتم‌کاری ویژه جای دم‌نوش و چای کیسه‌ای استفاده کنید و از این وسایل زیبا و چشم‌نواز بیشتر از قبل لذت ببرید.

اگر عاشق سماورهای زینتی هستید، بهترین گزینه برای آن‌های روی اوپن است و در این مورد، فرقی نمی‌کند که ست سمار فیروزه‌کوب باشد یا الماس‌تراش یا خاتم. سماور در آشپزخانه زیبا است و به اوپن جلوه‌ای خاص‌تر می‌بخشد.

از کشکول فیروزه‌کوب می‌توانید روی میز کنسول استفاده کنید. اینکه کشکول فیروزه‌کوب را در چه اندازه‌ای انتخاب کنید، به میز کنسول بستگی دارد. میزکنسول شما بزرگ است؟

کنسول بزرگ برای شما انتخاب مناسبی است. اگر میز کنسول شما خیلی بزرگ نیست، کشکول با سایز متوسط انتخاب کنید.

اگر در منزل خود اتاق مجزایی برای تلویزیون دارید یا میز تلویزیون شما فضای خالی زیاد دارد و دوست دارید در آن صنایع دستی بچینید، گلدان و سنبلدان پیشنهاد ویژه‌ی ما برای شما است.

اگر صنایع‌دستی خاص و متفاوتی می‌خواهید، برای کنار تلویزیون از صراحی استفاده کنید.

اگر شما هم مثل من یاد شعر حافظ افتادید و آن‌جا که می‌گوید جز صراحی و کتابم نبود یار و ندیم، با توجه به مدل میز تلویزیون خود می‌توانید در کنار صراحی چند جلد کتاب هم که معمولاً مطالعه می‌کنید و می‌خواهید دم دست باشد را کنار هم بچینید.

اگر ترجیح می‌دهید یک ظرف صنایع دستی خیلی بزرگ بخرید، می‌توانید به شیرینی‌خوری و آجیل‌خوری خیلی بزرگ فکر کنید. این ظروف را می‌توانید کنار سالن پذیرایی بگذارید و دیگر از آن‌جا تکان ندهید.

سرویس شراب‌خوری یا شربت‌خوری را می‌توانید وسط میز پذیرایی یا در مرکز میز ناهارخوری بچینید. زیبایی این ظروف، حتی از گوشه اوپن هم می‌تواند به اهالی خانه و مهمان‌ها چشمک بزند.

اگر از آن‌دسته افرادی هستید که برای وسایل دکوری جای خاصی را در نظر می‌گیرید، مثلاً کمدهایی مخصوص چیدن وسایل دکوری می‌خرید یا جای خاصی را در ستون‌های کنار آشپزخانه یا کنار پذیرایی برای چیدمان ظروف در دکوراسیون داخلی منزل در نظر می‌گیرید، می‌توانید با انتخاب انواع ظروف فیروزه‌کوبی و خاتم‌کاری هم توجه مهمانان را با ظروفی مجلل و چشم‌نواز خیره کنید و هم خودتان و خانواده‌تان از این‌همه زیبایی و ظرافت لذت ببرید.

دوست دارید کنار سالن پذیرایی گل و سنبل بگذارید؟ دوست ندارید گلدان یا سنبلدان را جابه‌جا کنید؟ پیشنهاد ما برای شما گلدان و سنبلدان‌های خیلی بزرگ است که وقار و وجاهت خاصی به فضا می‌بخشد.      

سخن پایانی

محصولات فیروزه‌کوب و انواع و اقسام خاتم‌کاری‌ها از جمله زیبا‌ترین و محبوب‌ترین ساخته‌های دست هنرمندان است.

می‌توانید از وسایل فیروزه‌کوب و خاتم‌کاری برای زیباتر شدن فضای خانه یا محیط خود بهره ببرید. در این نوشته برخی از راهکارهای ست کردن این محصولات را با شما در میان بگذاریم.

محصولات فیروزه کوب را می‌توانید با طیف رنگ‌های روشن مانند آبی و زرد و نارنجی ست کنید و محصولات خاتم‌کاری در کنار رنگ‌های تیره مانند انواع طیف رنگ قهوه‌ای بیشتر جلوه می‌کند.

به این نکته هم توجه کنید که می‌توانی از تلفیق محصولات فیروزه‌کوب در کنار محصولات خاتم‌کاری استفاده کنید. رنگ چشم‌نواز فیروزه ای، می‌تواند کاری کند که زیبایی‌های رنگ خاص محصولات خاتم‌کاری هم بیشتر به چشم بیاید.

حواستان باشد که زاویه دید و نحوه چیدمان هم بسیار مهم است و باعث می‌شود که ظرافت‌ها و زیبایی‌های محصولات فیروزه‌کوب و خاتم‌کاری بیشتر به چشم بیاید.

امیدواریم با خرید محصولات خاتم‌کاری و فیروزه‌کوب محیط خانه یا محل کار خود را به فضایی زیبا و خاص تبدیل کنید که با استفاده از وسایل باشکوه و مجلل که برای چیدمان آن استفاده شده است، محیطی پر از آرامش فراهم می‌کند که ظرافت محصولات فیروزه‌کوبی و خاتم‌کاری می‌تواند دوست‌داران هنر و صنایع دستی و آدم‌های دقیق را که به ریزه‌کاری‌ها توجه ویژه دارند، مات و مبهوت خود کند و به حیرت وا دارد.

با این حال، محصولات فیروزه‌کوبی و خاتم‌کاری آن‌قدر خاص و زیبا هست که اگر فقط به کلیات آن توجه کنیم یا فرصت توجه به جزئيات را نداشته باشیم هم می‌تواند از دور دلبری کند و تماشاکنان را به فکر خرید محصولات خاتم‌کاری و فیروزه‌کوب بیندازد.    

 

مطالب مرتبط

ثبت نظر