منو
صنایع دستی

استفاده از محصولات صنایع دستی در دکوراسیون مدرن

توسط مهدی مالکی
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲
استفاده از محصولات صنایع دستی در دکوراسیون مدرن

فهرست مطلب:

مقدمه:

در نگاه اول، شاید ترکیب دکوراسیون مدرن و صنایع دستی در کنار هم ترکیبی عجیب باشد. زیرا دکوراسیون مدرن آدم را به یاد زمان حال و دوران معاصر می‌اندازد، در حالی که صنایع دستی ریشه در روزگاران قدیم دارد. اما آیا می‌توان دکوراسیون مدرن و صنایع دستی را با هم تلفیق کرد؟ پاسخ ما به این پرسش، مثبت است و در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی تلفیق دکوراسیون مدرن با صنایع دستی در دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی صحبت کنیم. 

 

دکوراسیون مدرن و صنایع دستی


دکوراسیون مدرن و صنایع دستی: آمیزه‌ای از سنت و مدرنیته


می‌خواهید خانه‌ای منحصر به فرد و به‌روز داشته باشید؟ کافی است به دکوراسیون داخلی منزلتان اهمیت بدهید. بعید نیست که وقتی صحبت از دکوراسیون داخلی به میان می‌آید، پیش و بیش از هر چیز معماری داخلی منزل به ذهن برسد. اما نکته‌ی شایان توجه این است که دکوراسیون داخلی به در و دیوار و معماری مکانی و فضا محدود نمی‌شود.

منظور از دکوراسیون داخلی، صرفاً جنس کفپوش و نوع دیوارپوش و جنس مبلمان هم نیست. محصولات تزئینی یا آیتم‌های دکوراتیو هم جزئی از دکوراسیون داخلی به شمار می‌آیند. صنایع دستی یکی از انواع محصولات تزئینی برای دکوراسیون مدرن است. دکوراسیون مدرن و صنایع دستی می‌تواند نمایانگر  همزیستی مسالمت‌آمیز مدرنیته و سنت باشد. چگونه؟ با ما همراه باشید و با نکات مرتبط با ترکیب محصولات صنایع دستی و دکوراسیون مدرن آشنا شوید.


دکوراسیون مدرن ایرانی چیست؟ + ۵ نکته‌ کاربردی

این روزها دکوراسیون مدرن یعنی ابتکار به خرج بدهیم و طرحی نو دراندازیم. با کارهای کوچک و راه‌های ساده اما نوآورانه. تلفیق دکوراسیون مدرن و صنایع دستی در گام نخست می‌تواند با هزینه‌ی مناسب، محل سکونت شما را زیبا، دل‌پذیر و منحصر به فرد کند. علاوه بر اینکه نحوه‌ی درست چیدمان اسباب و اثاثیه بخشی از دکوراسیون مدرن به شمار می‌آید، استفاده از محصولات تزئینی و وسایل دکوری نیز بخشی از دکوراسیون مدرن ایرانی است.

آیتم‌های دکوری خاص و کم‌نظیر برای پیوند مستحکم میان دکوراسیون مدرن و صنایع دستی به کار می‌آید. آیتم‌هایی مانند انواع لوستر، انواع دیوارکوب، انواع تابلو و انواع ظروف زیبا، دست‌ساز و کم‌نظیر پلی میان دکوراسیون مدرن و صنایع دستی خواهند بود. در ادامه، به ۵ نکته‌ی کاربردی درباره‌ی ترکیب دکوراسیون مدرن و صنایع دستی اشاره می‌کنیم: 

•    نور خورشید را به خانه بیاورید و بگذارید بتابد، بر فضاها، دیوارها، اتاق‌ها و اشیا. 
•    فضا را زیاد شلوغ نکنید. هر چه تعداد وسایل کمتر باشد، آرامش بیشتری در فضا جریان خواهد داشت. 
•     پیوند صمیمانه‌ی بین دکوراسیون مدرن و صنایع دستی می‌تواند در فضای خانه، وسایل زندگی و چیدمان منزلتان به چشم بیاید. صنایع دستی فضایی دل‌انگیز و روح‌نواز رقم خواهد زد. 
•    برای اینکه جلوه‌ی دکوراسیون مدرن و صنایع دستی در فضای زندگی‌تان خوش‌نقش‌تر شود، می‌توانید از هنر و صنایع دستی که روی چوب و فلز شکل می‌گیرد، بهره ببرید. هم‌نشینی دل‌انگیز چوب، فلز و کاشی را برای ساخت دکوراسیون و صنایع دستی کم‌نظیر، از یاد نبرید. 
•    فراموش نکنید که دکوراسیون مدرن و صنایع دستی در سنگ و چوب و فلز خلاصه نمی‌شود. برای خلاقیت در دکوراسیون داخلی منزل خود، به آیتم‌های دیگر گلدان، رومیزی و استفاده از انواع پارچه‌های خوش‌رنگ و پرنقش و نگار یا ظروف سفالی و گلدان‌های فیروزه‌کوب هم فکر کنید. 

ارتباط مؤثر بین دکوراسیون مدرن و صنایع دستی

طراحی دکوراسیون مدرن با کمک صنایع دستی، یعنی تلفیقی از هنر مدرن و هنرهای اصیل ایرانی. ترکیب دکوراسیون مدرن و صنایع دستی با حضور درخشان انواع صنایع دستی اصیل ایرانی در دکوراسیون داخلی مدرن جلوه‌ای جا‌ن‌نواز و دل‌انگیز به فضای خانه‌های ایرانی می‌بخشد. 

اگر چه نمی‌توان نقش مهم نوآوری‌های طراحان را برای زیبایی دکوراسیون مدرن دست کم گرفت اما همه‌ی ماجرا همین نیست. نقش تأثیرگذار ذوق و سلیقه‌ی صاحب‌خانه را دست‌کم نگیرید. خرده‌هوشی و سر سوزن ذوقی کافی است تا بتوانید خلاقیت به خرج بدهید و با زیبایی هر چه تمام‌تر، آن‌چه را که می‌پسندید، از میان انواع صنایع دستی انتخاب کنید و به فضای امن و آرام خانه‌ی خود بیاورید.

صنایع دستی اصیل ایرانی از جمله خاتم‌کاری، فیروزه‌کوبی، میناکاری، قلم‌زنی، آبگینه، منبت‌کاری و آثاری از این دست، برخی از صنایع دستی محبوب و دل‌پسند هستند که استفاده از آن‌ها به عنوان آیتم‌های دکوری در دکوراسیون مدرن ایرانی، جلوه‌ای جذاب و به‌یادماندنی برای محیط خانه و محل‌کار به ارمغان می‌آورد.


ارتباط بین دکوراسیون مدرن و صنایع دستی چگونه شکل می‌گیرد؟ 

از دکوراسیون مدرن و صنایع دستی که حرف می‌زنیم، سفر در زمان را می‌توان به‌خوبی حس کرد. انگار که هنر و صنایع دستی را از دل قرن‌های دور و نزدیک بیرون می‌کشیم، دستش را می‌گیریم و با خود به خانه و محل کار می‌آوریم و آن را در کنج دنج اتاق با خود به خلوت می‌بریم یا شاید روی میز می‌نشانیم تا مجلس‌آرایی کند. شاید هم دیوارکوبی باشد که روی دیوار پذیرایی جا خوش می‌کند تا برای میهمانان حظ نظر به همراه داشته باشد. 

 مفهومی که ما آن را این روزها با عنوان صنایع دستی می‌شناسیم، در واقع متعلق به دنیای مدرن است و منظور ما از مفهوم مدرن، همان معنای امروزی است. زیرا کاربرد آنچه که ما امروز آن را هنر و صنایع دستی می‌نامیم، متفاوت بوده است. در روزگار دور، این آثار هنری و صنایع دستی کمتر جنبه‌ی تزئينی داشته و بیشتر به‌طور روزمره و به‌صورت جزئی از زندگی روزمره کاربرد داشته است.

ناگفته پیداست که در همین دوران هم اگر می‌خواهید زندگی خود را با هنر و صنایع دستی بیامیزید و سبک و سیاق مجلل و چشم‌نواز به زندگی‌تان بدهید، می‌توانید از برخی صنایع دستی مانند ظروف به‌طور روزمره استفاده کنید اما چیزهایی مانند قاب جنبه‌ی تزئینی دارند.

با این همه، در روزگار ما دکوراسیون مدرن و صنایع دستی به شکل دیگری در هم تنیده‌اند. این روزها، استفاده از صنایع دستی و آثار هنری بیش از استفاده و کاربرد روزمره جنبه‌ی یادگاری، ماندگاری، خاطره‌سازی و گرامی‌داشت گذشته‌ی فرهنگ ایران کاربرد دارد و ناگفته پیداست که نمی‌توان زیبایی‌های چشم‌نواز صنایع دستی را در دکوراسیون داخلی نادیده گرفت.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این هنرها همگام با تکنولوژی پیشرفت کرده‌اند و متریال‌های جدیدی در صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً فیروزه‌کوبی پیشتر فقط روی مس انجام می‌شده است. فیروزه‌کوبی روی نقره در قدیم، بسیار دشوار و ریسک‌دار بوده است. چرا؟ زیرا نقره نرم است و در قدیم امکان تغییر در ساختار آن وجود نداشته است. امروزه با پیشرفت فناوری و دست‌کاری‌هایی در ساختار نقره، فیروزه‌کوبی روی نقره امکان‌پذیر شده است. 


دکوراسیون مدرن در ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

طراحان دکوراسیون در ایران دانش و هنر خود را به‌روز می‌کنند و همواره در صدد آن هستند که همگام با پیشرفت‌ها و الگوهای جهانی، طرحی نو دراندازند. تلفیق فکرهای بکر روز دنیا با دکوراسیون مدرن و صنایع دستی به خلق سبکی نو می‌انجامد. حالا که کمی درباره‌ی دکوراسیون مدرن و صنایع دستی صحبت کردیم، بد نیست به برخی از ویژگی‌های دکوراسیون مدرن ایرانی نیز اشاره کنیم. با توجه دقیق به این ویژگی‌ها و بررسی عمیق آن‌ها می‌توان برای هنر و صنایع دستی جایگاهی شایسته در دکوراسیون مدرن ایرانی در نظر گرفت.

فرش دستبافت دکوراسیون مدرن


فرش

یکی از اصلی‌ترین و اصیل‌ترین ویژگی‌های دکوراسیون ایرانی، چه سنتی باشد و چه مدرن، فرش است. فرش و گلیم در اغلب کشورهای جهان از محصولات بافت ایران تأمین می‌شود و این یعنی ماندگاری هنر و صنایع دستی و پیوند آن با اصالت و قدمت.
صنایع دستی نساجی، که در استان مازندران رایج است از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین صنایع دستی ایرانی هستند و جایگاه مهمی در دکوراسیون مدرن ایرانی دارد.

برای مثال امروزه طراحان فرش، نقشه‌هایی خلق و طراحی می‌کنند و طرح‌هایی می‌آفرینند که در آن‌ها از طرح‌های هندسی و نقوش انتزاعی استفاده شده است گذشته از نساجی مازندران، می‌توان به فرش در شهرهای دیگر نظیر کاشان، کرمان و تبریز اشاره کرد. علاوه بر این، جا دارد یادی کنیم از قالیچه‌ی قم.

رنگ فرش نیز باید با دکوراسیون مدرن و صنایع دستی سازگار باشد و با سایر اجزای موجود در فضا هماهنگی داشته باشد. این روزها تنوع رنگ فرش‌ها زیاد شده است و فرش‌هایی بافته و آفریده می‌شود که از رنگ‌های فیروزه‌ای، مسی، سبز و گردویی بهره برده‌اند. 


گل و گیاه 

وجود گل و گیاه در خانه باعث می‌شود که فضایی باطراوت و سرزنده به وجود بیاید. وجود رنگ سبز گیاهان خانگی، باعث می‌شود که تعادل در بین طیف‌های رنگی دکوراسیون حفظ شود. اگر از گذشته تا به حال، نظری به خانه‎‌ها و کاخ‌های اصیل ایرانی بیندازید، متوجه می‌شوید که رنگ سبز گیاهان و شادابی آن‌ها، نقشی خوش‌رنگ در دکوراسیون داخلی ایفا می‌کند.

طبیعی است که اگر در مطلبی با موضوع دکوراسیون مدرن و صنایع دستی از گل و گیاه  صحبت می‌کنیم، هدف‌مان این نیست که برویم سراغ ترفندهای  کاشت گل و پرورش گیاه. صرفاً می‌خواهیم توجه شما را به گلدان جلب کنیم. برای حفظ هماهنگی بین دکوراسیون مدرن و صنایع دستی، بهتر است گلدان‌هایی را انتخاب کنیم که زیبایی و ظرافت خاصی دارند یا طراحی آن‌ها پر از تازگی و تنوع است.

دکور مدرن با صنایع دستی


نور و روشنایی 

در قسمت قبل درباره‌ی گل و گیاه صحبت کردیم. اگر بخواهید به دکوراسیون مدرن و صنایع دستی جان تازه بدهید، بهتر است از گل‌ها و گیاهان طبیعی استفاده کنید. ناگفته پیداست که گل و گیاه طبیعی به نور و روشنایی طبیعی نیاز دارد تا خوشا به حال او باشد. برای بهره‌مندی بیشتر و بهتر از نور طبیعی به مقدار کافی، استفاده از پنجره‌های بزرگ و سرتاسری در دکوراسیون مدرن مرسوم است.

علاوه بر این، اگر به معماری سازه‌های کهن ایرانی بیشتر دقت کنیم، متوجه می‌شویم که معماران و طراحان به تابش نور طبیعی به خانه، اهمیت می‌دادند. هنرهای مرتبط با شیشه‌گری مانند پنجره‌های ارسی نیز به‌عنوان یکی از بخش‌های مشهور دکوراسیون اصیل ایرانی شناخته می‌شود.

گذشته از گل و گیاه که به نور طبیعی نیاز دارد، باید به این نکته هم توجه داشت که استفاده‌ي مداوم و لازم یا حتی کافی از نور طبیعی همواره یا برای همه‌ی مردم مقدور نیست. از این رو، حضور لوسترهای قیمتی، آباژور، هالوژن و دیگر انواع نور غیرطبیعی را نیز نیاید در دکوراسیون مدرن نادیده گرفت. نور حتی اگر از دل خورشید برنیامده باشد و گرما نبخشد، روشنایی بخش محیط خانه و محل کار خواهد بود. 


وسایل دکوری 

صنایع دستی ایرانی در سراسر جهان کم‌نظیر و خاص است. محصولات صنایع دستی در دکوراسیون مدرن و امروزی، یکی از بهترین دکوری‌های لوکس به شمار می‌رود. استفاده از محصولات صنایع دستی مانند خاتم‌کاری، نقره‌فیروزه، مس‌های حکاکی‌شده، فیروزه‌کوبی، میناکاری، قلم‌زنی، منبت‌کاری، گلیم‌بافی و مواردی از این قبیل، برای زینت بخشیدن به بخش‌های مختلف خانه و حتی برای تجلی جلوه‌ای خاص در محل کار انتخابی متفاوت است که می‌تواند نمایانگر اصالت سلیقه و ذوق هنری شما باشد. 


مبلمان منبت‌کاری‌شده 

منبت‌کاری روی چوب با رنگ‌های قهوه‌ای، کرم و طلایی در دکوراسیون ایرانی مدرن بسیار پرکاربرد است. صنایع دستی منبت‌کاری با این رنگ‌ها از خصوصیات هنرمندانه‌ی مبلمان ایرانی است. مبلمان، میز عسلی و سایر آیتم‌های مرتبط با آن، از جمله اسباب و اثاثیه‌ای هستند که برای پذیرایی از مهمانان به کار می‌آیند و از این منظر، جلوه‌ای خاص به محیط می‌بخشند. زیرا معمولاً یکی از اولین وسایلی هستند که با ورود میهمانان به منزل شما، نگاه‌ها را به سوی خودشان جلب می‌کنند. از این رو، جا دارد که روی زیبایی و بی‌بدیل بودن آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

طراحی دکوراسیون مدرن و صنایع دستی زاوش

محصولات صنایع دستی نقش پررنگی در طراحی دکوراسیون مدرن دارند. طراحان ایرانی نیز تمام‌قد تلاش‌ کرده‌اند تا همگام با مد روز دنیا و تلفیق فکرهای بکر امروزی و حفظ اصالت روزگاران دور محصولاتی مدرن و به‌روز بسازند و عرضه کنند. دکوراسیون مدرن و صنایع دستی رقصی روی مرز بین سنت و مدرنیته به حساب می‌آید.

در ادامه با چند نمونه صنایع دستی و دکوراسیون مدرن آشنا می‌شویم:

فیروزه‌کوبی روی مس:

فیروزه‌کوبی روی مس یکی از انواع زیبا و چشم‌نواز صنایع دستی است. این محصولات که پیشینه‌ای دیرینه دارند، توانسته‌اند به‌ خوبی جای خود را در دکوراسیون مدرن هم پیدا کنند. محصولاتی مانند قندان، گلدان، آینه و شمعدان می‌تواند بخشی از زیبایی دکوراسیون مدرن شما را رقم بزند. اگر هم دوست دارید زیبایی فیروزه‌کوبی روی مس زینت‌بخش مهمانی‌هایتان باشد، می‌توانید بروید سراغ ظروف فیروزه‌کوب، از میوه‌خوری، شکلات‌خوری و آجیل‌خوری بگیرید نت کاسه و بشقاب.   

 

استفاده از صنایع دستی در درکوراسیون داخلی


خاتم‌کاری روی مس:

یکی دیگر از صنایع دستی که می‌تواند در دکوراسیون مدرن جا خوش کند، خاتم‌کاری روی مس است. خاتم‌کاری روی مس هم برای ظروف پذبرایی مانند شیریني خوری و گزخوری کاربرد دارد و هم برای تُنگ و گلدان و کشکول و آینه و شمعدان.  


خاتم‌کاری روی چوب: 

برای لذت بردن از حضور صنایع دستی در دکوراسیون مدرن خاتم‌کاری روی چوب را ترجیح می‌دهید؟ می‌توانید با جعبه دستمال‌کاغذی روی میز پذیرایی شروع کنید. آن را با چند تکه دیگر ست کنید. اگر هم دوست دارید بروید سراغ تزئين دیوارها، می‌توانید بروید سراغ تابلوهای قلم‌زنی و قاب‌های خاتم‌کاری.


قاب‌های خاتم‌کاری:

اگر عشق قاب دارید و می‌خواهید از صنایع دستی در دکوراسیون مدرن استفاده کنید، قاب‌های خاتم‌کاری هم یکی از گزینه‌های پی روی شماست. می‌توانید هر تصویری که دوست دارید را با خاتم‌کاری قاب بگیرید. علاوه‌بر این، می‌توانید از تابلوهای دیگری لذت ببرید که که با خاتم‌کاری قاب گرفته شده‌اند و تصویرشان قلم‌زنی مشبک است.  


میناکاری:

میناکاری هم یکی دیگر از انواع صنایع دستی است که می‌تواند به به بخشی از دکوراسیون مدرن منزل یا محل کار شما تبدیل شود. می‌توانید قاب‌ها و بشقاب‌های میناکاری را بزنید به دیوار یا آن‌ها را به همراه تندیس چوبی به خودتان یا دیگران هدیه کنید تا زینت‌بخش منزل یا محل‌کارشان باشد.


زاوش عرضه‌کننده‌ی انواع صنایع دستی ایرانی اصیل و دوست‌داشتنی است و در کنار شما است تا به‌راحتی بتوانید ترکیب کم‌نظیر دکوراسیون مدرن و صنایع دستی را برای فضای خانه یا محل کار خود رقم بزنید. می‌خواهید از زاوش صنایع دستی بخرید؟ برای خرید انواع این محصولات کافی است از طریق منوهای دسته‌بندی، گزینه‌هایی را انتخاب کنیدکه برایتان مناسب‌تر است و از جنبه‌های مختلف مانند قیمت و شناخت مخاطب به کار شما می‌آید.


 

مطالب مرتبط

ثبت نظر