منو
    صنایع دستی

    انواع صنایع دستی مدرن

    توسط احسان امیری
    یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳
    انواع صنایع دستی مدرن

    ایرانیان، مردمانی خلاق هستند که همواره آثار هنری زیبایی خلق کرده‌اند. صنایع دستی قدیمی همچنان جذابیت خود را حفظ کرده‌اند، اما امروزه صنایع دستی مدرن با زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود نیز جایگاه ویژه‌ای یافته‌اند. این صنایع مدرن با تنوع و ترکیب‌های مثال‌زدنی، نام ایران را در جهان برجسته کرده‌اند. در این میان، هنرمندان اصفهانی به‌ویژه در تولید صنایع دستی مدرن، شهرت جهانی دارند و با تلاش‌های خود نام ایران را در این عرصه بلندآوازه کرده‌اند.

    انواع صنایع دستی مدرن

     

    همان‌طور که از نام این محصولات برمی‌آید، انواع صنایع دستی مدرن با الگوگیری از صنایع دستی کهن ایران زمین، طرح و نقشی جدید به خود گرفته و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند. لذت استفاده از این محصولات نیز برای هر فرد، جدید و دلنشین است؛ از این رو باید انواع هنرهای دستی مدرن را از دیگر صنایع دستی قدیمی تشخیص داد و بر این اساس برای تهیه این کالاهای کاربردی و سرشار از هنر اقدام کرد. از جمله مهم‌ترین صنایع دستی جدیدی که در بازار وجود دارد عبارت‌اند از:

    هنر منبت کاری روی چوب

    هنر مس و پرداز

    هرچند که منبت‌کاری روی چوب یک هنر قدیمی محصوب می‌شود اما همان‌گونه که در ابتدا نیز بیان شد، تلفیق ایده‌های جدید با اصول تولید قدیمی، سبکی جدید از منبت‌کاری را رقم زده و در صنایع مختلفی از جمله مبلمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این فرایند، تکه‌های چوب با دقت و ظرافت تمام، تراش داده شده و با تکنیک‌های منحصربه‌فرد بر روی آن‌ها حکاکی می‌شود. صنعت‌گران این حوزه با طراحی نقوش زیبا به صورت ماهرانه، زیبایی‌های منازل را دوچندان می‌کنند و به دکوراسیون منزل، جلوه‌ای ویژه‌ می‌بخشند. هرچند که این هنر از گذشته‌های بسیار دور مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه از ابزارهای مخصوصی برای تراش خوردن چوب استفاده می‌کنند که طرح‌هایی با ظرافت هرچه تمام‌تر به دست آید.

    هنر خاتم کاری

    هنر منبت کاری روی چوب

    خاتم‌کاری یکی از ظریف‌ترین هنرهایی است که از عهد صفویه رقم خورده و با زیبایی بی‌نظیر خود، در قلب همه ایرانیان خانه کرده است؛ این اثر هنری که یکی از انواع و هدیه صنایع دستی مدرن نیز هست در این روزگار با هنرهای جدید ترکیب شده و صنایع جذابی را به بار می‌آورد. در فرایند تولید این محصولات، از تکنیک‌های اصولی نجاری بهره می‌برند تا طرح‌های پایانی در نهایت ظرافت و دقت تولید شود. به منظور تولید این محصولات باید به خوبی با انواع چوب آشنایی داشت چراکه رنگ هر چوبی به صورتی منحصربه‌فرد بوده و در زیبایی هرچه بیشتر محصول اثر می‌گذارد. از جمله انواع چوب‌های مناسبی که در خاتم‌کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به چوب درخت آب‌نوس، نارنج، عناب، گردو، فوفل، افرا، تبریزی، بقم و... اشاره کرد.

    الگوهای مهندسی در این هنر، بسیار کاربردی هستند و پس از برش چوب‌ها در نازک‌ترین حالت خود، کنار یکدیگر گذاشته شده و نقوش جدیدی را به بار می‌نشاند و ثمره‌ این تلاش، یک اثر هنری جذاب و چشم‌نواز می‌شود که در هر کجای جهان، محبوبیت دارد و در زمره انواع هنرهای دستی مدرن بی‌نظیر است.

    هنر ریخته گری

     هنر ریخته‌گری نیز از دل دوران باستان آمده و با ترکیب با هنرهای جدید و بهره بردن از علم روز، به تولید محصولات کاربردی و ظریف می‌انجامد. درواقع در این فرایند، امکان منعطف شدن به هر نوع فلزی داده می‌شود تا پس از ذوب کردن و ریختن آن در قالب دلخواه، حتی به ظریف‌ترین حالت ممکن درآید. بنابراین ریخته‌گری یکی انواع صنایع دستی مدرن نیز به شمار می‌آید که با تکنیک‌های اصولی این زمان تلفیق شده و تولیدات متفاوت و دلنشینی را رقم می‌زند که با دیدن آن‌ها می‌توان پی به اصالت آنان برد. همچنین از این روش در امور مختلفی از جمله مجسمه‌سازی، فلزکاری دقیق در صنایع و... بهره برده می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است و یکی از پرکاربردترین هنرهای این روزگار شمرده می‌شود.

    هنر نقره کاری

    شکل‌دهی به فلز نقره و ساخت طرح و نقش‌های اعیانی از جمله هنرهایی است که سرتاسر جهان طرفدار دارد و هنرمندان ایرانی با علم به این موضوع، زیباترین و ظریف‌ترین طرح‌ها را تولید و روانه بازار می‌کنند. به بیان بهتر برای این‌کار، فلز نقره را با استفاده از ابزار مناسب فرم می‌دهند و تکنیک‌های مختلفی اعم از فورج، لحیم‌کاری، ریخته‌گری و... را در ساخت آن دخیل می‌کنند. زیبایی در عین ظرافت، یکی از ویژگی‌ های صنایع دستی مدرن است که در نقره‌کاری نیز تجلی پیدا کرده و تجربه استفاده از زیورآلات، انواع ظروف و محصولات دکوری محشر را به افراد می‌دهد.

    هنر مس و پرداز

    یکی از انواع صنایع دستی مدرن که در مدت کوتاهی طرفداران خود را به دست آورده، هنر مس و پرداز است که ظاهری متفاوت و جذابی دارد. این محصول تلفیقی از هنر مسگری و میناکاری است که ترکیب رنگ بسیار دلنشینی داشته و با نقاشی‌های فوق‌العاده‌ای که دارد، جذابیت بصری بالایی برای مخاطب ایجاد می‌کند. این هنر برای هر نوع سلیقه‌ای جالب است و می‌تواند جزء یکی از زیباترین صنایع دستی مدرن شمرده شود. طرح‌های مختلفی بر روی این محصول زده می‌شود، اما به صورت کلی، طرح و نقش‌های سنتی جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارند و می‌توانند تاثیر بسیار بیشتری در روحیه مخاطب داشته باشند. مشتریان اغلب با دیدن این سبک نقاشی بر روی مس در میان انواع هنرهای دستی مدرن، استقبال خوبی نشان داده و با این طرح و نقش، ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

    هنر سفالگری

    هنر ریخته گری

    سفالگری در میان هنرهای جدید، جایگاه ویژه‌ای دارد و صنعت‌گران این حوزه با در نظر گرفتن سلیقه مخاطبان خود، دست به تولید محصولات نو‌آورانه‌ای زده‌اند که برای مشتری جذابیت داشته باشد و برای استفاده از آن‌ها در زندگی روزمره، ذوق و شوق خاصی داشته باشند. در این فرایند سفالگر با استفاده از ابزار مخصوص از جمله گل رس، پایه چرخان، انواع سمباده، غلتک راهنما و...، ظروف سفالی تولید می‌کنند که فوق‌العاده کاربردی و زیبا است و می‌تواند بیانگر هنر دست مردمان این سرزمین باشد. باید در نظر داشت که ویژگی های صنایع دستی مدرن در ابزارهای مورد استفاده برای ساخت آن‌ها خلاصه نمی‌شود و طرح‌های مورد استفاده در این موارد نیز، رنگ تازگی به خود گرفته‌اند و سلیقه افراد این دوره را نیز در بر می‌گیرد. شما میتوانید برای اطلاع بیشتر با تیم مجربزاوش در ارتباط باشید.

    ویژگی های صنایع دستی 

    صنایع دستی مدرن باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشند تا در زمره صنایع دستی ایرانی مورد پذیرش باشند؛ درواقع این هنرهای دستی باید به خوبی با ارزش‌های هر کشوری مطابقت کنند تا بر این اساس به نام کشور مربوطه به ثبت برسند. بنابراین انواع صنایع دستی مدرن در ایران باید جنبه حفظ میراث فرهنگی را به خود بگیرند و ویژگی‌‌های به‌خصوصی داشته باشند؛ از جمله این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

    • نمایان کننده ارزش‌ها و فرهنگ غنی ایران باشند.
    • از مواد اولیه بومی و موجود در کشور در ساخت آن‌ها استفاده شود.
    • مقرون به‌صرفه باشند.

    سخن پایانی

    انواع صنایع دستی مدرن به بازار آمده‌اند که هر یک زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را داشته و هر یک بیانگر اصالت و هنر دست مردمان ایران زمین هستند. این صنایع دستی، تلفیقی از هنرهای سنتی و مدرن‌اند که منجر به تولید کالاهای لوکس و جدید شده‌اند. به عنوان مثال هنر منبت‌کاری یک هنر باستانی است که از آن در ساخت انواع لوازم منزل مانند میز، صندلی، تابلو و... استفاده می‌کنند تا کالاهایی مطابق با سلیقه مردمان این دوره به عرصه ظهور برسند. منبت‌کاری، خاتم‌کاری، ریخته‌گری، نقره‌کاری، مس و پرداز، سفالگری و... از انواع هنرهای دستی مدرن به شمار می‌روند و طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. البته از جمله مهم‌ترین ویژگی های صنایع دستی مدرن، داشتن اصالت کشور مبدا آن است و باید با در نظر گرفتن فرهنگ و مواد مورد نیاز بومی در آن کشور ساخته شود تا جنبه فرهنگی آن حفظ شود.

    سوالات متداول

    هنر منبت‌کاری در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

    هنر منبت‌کاری در صنایع مختلفی از جمله مبل‌سازی، ساخت میز و صندلی، ساخت تابلو و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    بهترین نوع چوب درختان برای خاتم‌کاری چیست؟

    چوب درخت آب‌نوس، نارنج، عناب، گردو، فوفل، افرا، تبریزی، بقم و... بهترین نوع چوب درخت برای استفاده در خاتم‌کاری به شمار می‌روند.

    هنر مس و پرداز از ترکیب چه هنرهایی به دست آمده؟

    این هنر از ترکیب هنر مسگری و میناکاری به دست آمده و طی مدت کوتاهی طرفداران زیادی به دست آورده.

    مهم‌ترین ویژگی‌های صنایع دستی مدرن چیست؟

    نماد ارزش‌های ایران بوده، با مواد اولیه موجود در کشور تهیه شوند و مقرون به صرفه باشند.

    مقالات مرتبط: 

    انواع ظروف پذیرایی لاکچری با صنایع دستی

    معرفی صنایع دستی زیبا برای تزئین اتاق پذیرایی

    تزئین هفت سین با صنایع دستی

    بهترین مراکز خرید صنایع دستی در اصفهان​​​​​​​

    مطالب مرتبط