منو
صنایع دستی

انواع گلدان های صنایع دستی برای تزیین میز

توسط مهدی مالکی
سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲
انواع گلدان های صنایع دستی برای تزیین میز

فهرست مطالب:


- مقدمه

رنگ و بوی هر خانه به دکوراسیون و طراحی داخلی آن بر می گردد. از جمله زیباترین و جذاب ترین وسیله دکوراتیو، گلدان های صنایع دستی را می توان نام برد. انواع گلدان های صنایع دستی از وسایل تزیینی هستند که شما می‌توانید آن را در قسمت‌های مختلف منزل و محل کار خود استفاده کنید و از زیبایی آنها لذت ببرید. این گلدان های زیبا از متریال های مختلفی از جمله مس، نقره، برنج و شیشه ساخته می شوند و با هنرهای خاصی مانند خاتم، فیروزه و میناکاری تزیین می گردند. 

 هدف ما در این مقاله بیان انواع مختلف گلدان های صنایع دستی برای تزیین میز یا قراردادن در هر کجای دکوراسیون داخلی منزل یا محل کار شما است.

 

- گلدان های صنایع دستی

ایران به واسطه تاریخ کهنی که دارد، از سابقه بسیار درخشانی در تولید محصولات صنایع دستی برخوردار است. گلدان های صنایع دستی از جمله مواردی هستند که طرفداران آنها روز به روز در حال افزایش است. این گلدان‌ها که با دقت فراوان ساخته می شوند، میراث فرهنگی غنی و هنر ماهر ایران را منعکس می‌کنند. گلدان‌های صنایع دستی کاربرد و جنبه‌ی تزئینی دارند و بر روی آن‌ها  نقوش زیبایی طراحی می‌شود. شما می توانید این گلدان ها را در جنس های مسی، فلزی، شیشه ای، نقره ای و شبه نقره ای مشاهده نمایید.

صنعتگران ایرانی به کمک ابزارهای خاص، طرح های سنتی را با دستان هنرمندشان بر روی بدنه گلدان ها پیاده می کنند. 

از مزایای خرید گلدان های صنایع دستی این است که قیمت آن‌ها نسبت به سایر لوازم تزیینی ارزان‌تر است. بنابراین ارزش خرید بالایی دارند. همچنین به علت اینکه در سایزها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند، تنوع این محصولات بسیار بالا است و آن‌ها را می توان برای تزیین و دکوراسیون های داخلی درهر جایی استفاده کرد. 

 

بیشتر بخوانید: چرا صنایع دستی بخریم؟ (7 دلیل خرید صنایع دستی)

- انواع گلدان های صنایع دستی

 

گلدان-میناکاری-زاوش

 

- گلدان های میناکاری

میناکاری یکی از اساسی ترین و نمادین ترین اشکال هنر و صنایع دستی ایرانی، به شمار می رود که بر روی سفال، طلا، مس، نقره، آلومینیوم، فولاد، برنج، برنز و شیشه انجام می شود. گلدان های میناکاری شده با توجه به سبک، طراحی خاص و قدمت بالا، طرفداران زیادی در سر تا سر دنیا از جمله کشورهای آسیایی و اروپایی دارند. گلدان های تزیینی میناکاری، عموما از جنس مس هستند که پس از ساخته شدن برای طراحی و رنگ آمیزی آماده می شوند. این فرآیند به شدت زمان بر است و دقت زیادی می طلبد. استادکاران ایرانی در طراحی گلدان های میناکاری، از رنگ های آبی، فیروزه ای، سبز، زرد و سفید استفاده می کنند و پس زمینه ای گلدار را روی مس ایجاد می نمایند.

یکی از بزرگترین مزیت های ظروف میناکاری مقاوم بودن آن در برابر رطوبت و آب می باشد. شما با خیال راحت می توانید داخل گلدان های میناکاری آب بریزید و از آن استفاده کنید و نگران سیاه شدن و آسیب دیدن آن نباشید. البته باید درنظر داشته باشید که این ظروف به ضربه حساس هستند و در صورت مواجهه با ضربه امکان لب پر شدن و ریختن لعاب آن ها می باشد. هنگام انتخاب و خرید گلدان میناکاری شده با کیفیت، توجه به برخی فاکتورها از جمله صافی و یکنواختی سطح پایه مینا، یکنواختی ضخامت رنگ، نقوش ایرانی اصیل و ظریف و پوشش لعاب مناسب، بسیار حائز اهمیت است. بدلیل تنوع در رنگ آمیزی و نقوش ظروف میناکاری اگر قصد خرید این گلدان ها بصورت تکی را دارید و احتمال می دهید در آینده می خواهید آن را جفت کنید بهتر است از همان اول در هنگام خرید، بصورت جفتی خرید کنید چون احتمال اینکه بتوانید در آینده جفت آن را دقیقا پیدا کنید خیلی کم می باشد. 

تولید کننده گان بزرگی در ایران-اصفهان صنایع دستی میناکاری شده را تولید می کنند. فروشگاه صنایع دستی اصفهان زاوش از جمله بهترین این تولید کنندگان می باشد که محصولات صنایع دستی زیبایی را با کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار شما هنردوستدان قرار خواهد داد.

پک هدیه گلدان میناکاری با سایز مختلف و تندیس چوبی و گلدان میناکاری از جمله زیباترین آثار میناکاری شده در این فروشگاه هستند. برای مشاهده نمونه های مختلف میناکاری شده می توانید به سایت https://zavoshhc.com مراجعه فرمایید.

 

گلدان-فیروزه-کوبی

 

- گلدان های فیروزه کوب

امروزه گلدان های فیروزه کوب با توجه به زیبایی و ارزش بالای هنری، از جمله گزینه های مناسب صنایع دستی برای طراحی داخلی منزل به شمار می روند.

فیروزه کوبی شامل ساخت بدنه و نشاندن فیروزه، پرداخت و زدن پلی استر است که در محصولات متنوعی از جمله ظروف پذیرایی نظیر میوه خوری، شکلات خوری و ... زیبایی خود را نشان می دهد.

جنس زیر ساخت گلدان های فیروزه کوب نیز همانند گلدان های میناکاری شده عموما از مس است که پس از طی کردن یکسری فرایندهای اولیه، سنگ های فیروزه توسط هنرمندان صنعتگر با دقت بسیار بر روی آنها  قرار داده می شود. لازم به ذکر است که سنگ های فیروزه از جمله سنگ های قیمتی کشورمان به شمار می روند که در طیف‌ رنگی سبز تا آبی، با کیفیت ها و انواع متفاوت موجود هستند.

گلدان های صراحی، دالبری و گیلاسی از نمونه گلدان فیروزه کوب در فروشگاه صنایع دستی زاوش هستند که در سایز های مختلف تولید و عرضه می شوند. همچنین ترکیب هنر فیروزه کوبی و ملیله کاری بر روی گلدان های مسی، صنایع دستی جذابی را به وجود آورده اند که درمیان محصولات از فروشگاه زاوش به چشم می خورند.

برای جلوگیری از آسیب و سیاه شدن گلدان های فیروزه کوبی بهتر است داخل آن آب نریزید و از گل های صنایع دستی و یا گل خشک برای تزیین آن استفاده کنید.

قندان و شکلات خوری فیروزه کوب، آجیل خوری فیروزه کوبی، سنگاب فیروزه کوب، شیرینی خوری فیروزه کوب، کشکول فیروزه کوب، سرویس های فیروزه کوبی، تنگ فیروزه کوب، آینه و شمعدان و لاله فیروزه کوبی، کاسه و بشقاب فیروزه کوب از نمونه های پرطرفدار محصولات فیروزه کوب هستند که هریک می توانند در کنار گلدان فیروزه کوب قرار گرفته و مجموعه ای زیبا را برای تزیین و یا هدیه دادن به وجود آورند.

بیشتر بخوانید: آموزش فیرزوه کوبی

- گلدان قلمزنی

گلدان های قلم زنی از جمله صنایع دستی زیبای شهر اصفهان است که به واسطه قلم و ضربه چکش، نقش و نگاری روی سطوح فلزی گلدان ایجاد می شوند. گلدان های قلم زنی از جنس طلا، نقره، مس و برنج هستند که می توان از آنها برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل به سبک سنتی استفاده کرد.

نقش و نگارهای موجود بر روی گلدان های قلمزنی عموما گل و مرغ های سنتی شاه عباسی هستند. بعد از انجام قلمزنی، دوده زنی و پرداخت کاری بر روی گلدان انجام می گردد تا یک اثر زیبا و شکیل خلق شود.

- گلدان های ملیله کاری

ملیله کاری شاخه‌ای از هنر فلزکاری است که در آن با مفتول‌های نازک مس، ظروفی زیبا از جمله گلدان های تزیینی را تولید می کنند.

روال کار بدین صورت است که شمش‌های مس به شکل مفتول‌های چهارپهلو باریک درآمده و نقش‌های کوچک را به وجود می آورند؛ سپس این نقش های کوچک در کنار هم در یک قالب قرار گرفته و با نقره‌ عیار پایین‌تر لحیم می‌شوند.

مهارت و دقت بسیار بالا در انجام ملیله کاری ضروری است. هنرمندان ملیله کار با دقت فوق‌العاده، طرح‌های پیچیده ای را ایجاد می‌کنند که اکثرا ذهنی هستند و از نگاره های قدیمی و سنتی ایران الهام می گیرند.

شما می‌توانید با انتخاب گلدان های ملیله کاری و قرار دادن آن بر روی کنسول و یا داخل ویترین منزل‌تان جلوه‌ای دیگر به دکوراسیون محیط زندگی خود ببخشید. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها از گلدان های ملیله کاری به عنوان هدیه‌ ی سازمانی و تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. 

 

گلدان-هنر-مس-و-پرداز

 

- گلدان مس و پرداز

مس و پرداز، بازی ‌رنگ‌ها در هنر ایرانی است که  می توان آن را بر گرفته از هنر میناکاری روی مس به دانست. ظروف مس و پرداز برخلاف ظروف میناکاری داخل کوره نمی روند و بر روی آن روکش پلی استر قرار می گیرد. صنایع دستی مس و پرداز توانسته اند جایگاه مناسبی در نزد دوستداران فرهنگ و هنر ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور پیدا کنند.

در رنگ بندی گلدان های میناکاری عموما از رنگ آبی استفاده می شود و تضاد رنگی در آن ها به چشم نمی خورد اما در نمونه های مس و پرداز، تضاد رنگی بیشتر به چشم می خورد که نیاز مشتری ها با سلایق مختلف را کاملا پوشش می دهد.

در حال حاضر اصفهان قطب تولید این نوع از صنایع دستی حساب می آید. گلدان های مس و پرداز با طرح های گل و مرغ و اسلیمی از جمله زیباترین آثاری هستند که توسط صنعتگران اصفهانی تولید می شوند. 

شکلات خوری مس پرداز، شیرینی خوری مس پرداز و قندان مس و پرداز از دیگر صنایع دستی هستند که می توانند در کنار گلدان، بر روی میز پذیرایی، برای زیبایی بیشتر قرار داده شوند.

- گلدان های خاتم کاری

گلدان های خاتم کاری که گلدان مس و خاتم نیز نامیده می شوند، یکی از زیباترین صنایع دستی ایران به شمار می روند. هنرمندان و استادان خاتم کار، با دقت و ظرافت، مثلث‌ها والگوهای هندسی بسیار کوچک خاتم را که از مواد اولیه چوب، استخوان و فلز ساخته شده اند، در کنار یکدیگر بر روی گلدان مسی قرار می دهند و آثار ماندگار و چشم نوازی را خلق می کنند.

انواع گلدان های خاتم کاری بر روی مس در مدل های مختلف گیلاسی و صراحی در سایزبندی های متنوع از جمله آثار تولیدی در فروشگاه زاوش هستند. گلدان گیلاسی در کنار کشکول خاتم و مس، گلدان صراحی در کنار شکلات خوری خاتم و مس، گلدان شلغمی در کنار ظروف پایه دار مانند سنگاب مس و خاتم و آجیل خوری خاتم و مس مواردی از ست های زیبای ظروف خاتم کاری بر روی مس هستند.

در هنگام خرید و انتخاب گلدان های مس و خاتم به یکنواخت بودن رنگ و مواد مصرفی دقت داشته باشید. 

بیشتر بخوانید: مراحل خاتم کاری و ابزار هنر خاتم سازی اصفهان

- گلدان سفالی 

سفالگری هنری گرانبها و جاودانه است که تاریخ آن به دوران باستان بازمی گردد. صنایع دستی سفال یک اثر هنری تزیینی و کاربردی است که می توانید از آن برای سرو و دکوراسیون استفاده کنید.

گلدان های سفالی از پرطرفدارترین آثار سفالی هستند که بعد از ساخته شدن در کوره با دمای پایین حرارت می بینند تا املاح موجود در خاک ذوب گردند و یک جسم سخت به وجود آید.

گلدان های سفالی در دو نوع لعاب دار با تنوع زیاد و بدون لعاب موجودند. در نوع بدون لعاب از هیچ گونه رنگی استفاده نمی شود و رنگ گلدان به ترکیبات خاک رس بستگی دارد. قیمت گلدان بدون لعاب در مقایسه با لعاب دار از قیمت پایین تری برخوردارند.

گلدان‌ های سفالی برای قرار دادن گل و گیاهان طبیعی بر روی میز، گزینه بسیار مناسبی هستند زیرا مواد تشکلیل دهنده آن‌ ها از طبیعت است و گیاهان راحت ‌تر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کنند.

- گلدان الماس تراش

صنایع دستی الماس تراش ریشه در هنر سنتی کننده کاری دارند. گلدان های الماس تراش از جمله  آثار هنری هستند که بواسطه الماس تراشیده شده و با اشکال مختلف تزیین شده‌اند. این صنعت از جمله جدیدترین صنایع دستی در شهر اصفهان بشمار می رود. 

هنرمندان و صنعتگران اصفهانی با قلم های مخصوص، طرح های مورد نظر را با ظرافت بسیار زیاد بر روی گلدان های مسی رسم می کنند.

هرچه ظرافت و دقت و زیبایی این طرح ها بیشتر باشد، آثار از ارزش بالایی برخوردار هستند. بعد از فرایند رسم، صنعتگر با استفاده از الماس های مخصوص تراشکاری، کار حکاکی  طرح های ترسیمی را انجام می دهد.

طرح های حکاکی شده روی گلدان های الماس تراش، بیشتر گل و مرغ انتخاب می شوند. صنایع دستی الماس تراش در سال های اخیر از استقبال خوبی برخوردار بوده است.

نتیجه گیری

گلدان های صنایع دستی می‌ توانند منزل شما را با زیبایی چشم نوازی تزیین کنند. شما می‌ توانید آنها را در نقاط مختلف منزل، از جمله میز ها، پنجره‌ ها، قفسه‌ ها و دکور ها قرار دهید.

این گلدان ها می توانند با توجه به هنر و ابتکار سازنده خود شامل انواع متنوع با طرح های مختلفی باشند.

گلدان های میناکاری، گلدان های خاتم کاری، گلدان های فیروزه کوب، گلدان های قلم زنی، گلدان های الماس تراش، گلدان های سفالی و گلدان های مس و پرداز همه از نمونه های رایج و پرطرفدار گلدان های صنایع دستی به شمار می روند که ما در این مقاله به بیان مختصری در مورد آنها پرداختیم.

شما می توانید با مراجعه به فروشگاه صنایع دستی اصفهان زاوش به نمونه های با کیفیت و اصل از گلدان‌ های صنایع دستی برای اهداف مختلف از جمله تزیین میز منزل، طراحی دکوراسیون محل کار و یا هدیه دادن دسترسی داشته باشید و مطابق با سلیقه خود، انتخاب و خریدتان را انجام دهید.

مطالب مرتبط

ثبت نظر