منو
صنایع دستی

با کاربرد تابلو قلمزنی در زندگی روزمره آشنا شوید!

توسط احسان امیری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳
با کاربرد تابلو قلمزنی در زندگی روزمره آشنا شوید!

تابلو قلم‌زنی یکی از شگفتی‌های صنایع دستی ایران است که با طرح‌های بی‌نظیر خود، انقلابی بزرگ در میان انواع صنایع دستی رقم زده؛ کاربرد تابلو قلمزنی بسیار جالب است و علاقمندان می‌توانند در گوشه‌گوشه منزل یا محل کار خود، این جلوه‌گاه زیبایی را به نمایش بگذارند. کاربرد تابلو قلمزنی در زندگی روزمره، آن‌جایی آشکار می‌شود که با قرار گرفتن در نقطه‌ای مناسب، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره کرده و زیبایی بی‌حد و اندازه‌ای را خلق می‌کند؛ از آن جهت که هنرمندان برای خلق این آثار، از طبیعت الهام گرفته‌اند، می‌توان با دیدن آن‌ها، طبیعت زیبا را متصور شد!

تاریخچه تابلو قلمزنی

هنر قلم‌زنی، یکی از ارزشمندترین میراث‌های هنری ایران است که ریشه‌های آن به دوران باستان بازمی‌گردد؛ این هنر ظریف و زیبا، با تلفیق هنر فلزکاری و طراحی، آثار هنری بی‌نظیری را خلق می‌کند. از دوران هخامنشی تا صفویه، هنر قلم‌زنی در ایران رونق زیادی داشته و با ورود اسلام به این مرز‌وبوم، طرح‌های ایرانی_اسلامی در آن رونق بیشتری گرفته است. اگرچه در بعضی از دوره‌ها کاربرد تابلو قلمزنی با فراز و نشیب روبه‌رو بوده؛ اما همواره به ‎عنوان یکی از ارزشمندترین هنرهای دستی ایران شناخته می‌شود و تا‌ به امروز نیز ادامه دارد. شما میتوانید برای اطلاع بیشتر با تیم زاوش در ارتباط باشید.

کاربرد تابلو قلمزنی چیست؟

همان‌گونه که در ابتدا نیز بیان شد، تابلو قلم‌زنی یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین هنرهای دستی ایرانی به‌شمار می‌رود که کاربردهای متنوعی دارد که می‌توان از جنبه‌های مختلف زیبایی‌شناسی، فرهنگی و حتی اقتصادی به بررسی آن‌ پرداخت؛ از جمله مهم‌ترین کاربردهای تابلوهای قلم‌زنی عبارت است از:

تزیین و زیباسازی محیط

توسعه صنایع دستی

تابلوهای قلم‌زنی با طرح و رنگ‌های متنوع و چشم‌نواز، جلوه فوق‌العاده و منحصربه‌فردی به فضا می‌بخشند؛ افراد می‌توانند از این صنایع دستی فوق‌العاده در دکوراسیون منزل، محل کار، هتل‌ها، رستوران‌ها و فضای عمومی استفاده کرد. البته کاربرد تابلو قلمزنی به اینجا ختم نمی‌شود و علاقمندان این امکان را دارند که با خرید این محصولات جذاب، یک دکوراسیون متفاوت و دلنشین داشته باشند که به محیط آن‎ها تنوع را هدیه دهد.

خرید به عنوان هدیه یا سوغات

این تابلوها به‌عنوان یک هدیه ارزشمند و ماندگار در مناسبت‌های مختلف اعم از تولد، ازدواج، سالگرد، اعیاد و... مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌عنوان یکی از هدیه‌های ارزشمند و جذاب در میان عموم مردم شناخته می‌شوند؛ چراکه ارزش مادی و معنوی آن‎ها بسیار بالا است. علاوه‌براین؛ کاربرد تابلو قلمزنی در زندگی روزمره نیز بسیار دلنشین است چراکه می‌توان این تابلو را به‌عنوان یک سوغاتی ارزشمند خریداری کرده و به فردی در شهر یا کشور دیگر هدیه داد.

جلوه ای از هویت فرهنگی

تاریخچه تابلو قلمزنی

تابلوهای قلم‌زنی با طرح‎ های متنوع سنتی مانند طرح اسلیمی، گل و مرغ، شعر و آیات و... نمادی از فرهنگ و هنر غنی ایران هستند؛ آن‎ها می‌توانند به تنهایی هویت فرهنگی یک ملت را نمایش بگذارند و موجب انتقال آن‌ها از نسل‌های گذشته به نسل‌های آینده شوند.

قابلیت سرمایه گذاری

یک کاربرد تابلو قلمزنی، مربوط به سرمایه‌گذاری است که عموما خریداران را شگفت‌زده می‌کند؛ این تابلوها به‌دلیل ارزش تاریخی و هنری خویش، به یک راه ایمن برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده‌اند. ارزش این محصولات در طول زمان از بین نخواهد رفت و تمامی طرفداران فرهنگ و هنر ایرانی با  داشتن یکی از این تابلوها نیز می‌توانند علاوه‌بر حفظ سرمایه معنوی، به حفظ سرمایه‌های مادی خویش نیز یاری برسانند.

توسعه صنایع دستی

کاربرد تابلو قلمزنی در زندگی روزمره نیز در اینجا ختم نمی‌شود؛ چراکه با تولید و فروش تابلوهای قلم‌زنی، برای تعداد زیادی از افراد امکان اشتغال به‌وجود می‌آید و موجب توسعه صنایع دستی می‌شود. از سوی دیگر تولید این محصولات موجب ماندگاری، حفظ و احیای سنت ارزشمند ساخت صنایع دستی خواهد شد که اهمیت بسیار زیادی دارد.

سخن پایانی

تابلوهای قلمزنی از جمله زیباترین صنایع دستی ایرانی هستند که با داشتن طرح و نقش بی‌نظیر در هر برهه از تاریخ به دلیل زیبایی بی‌انتهای خود قابل ستایش بوده و در امور مختلفی کاربرد داشته و دارند. زیباسازی محیط، کاربرد در هدیه و سوغات،جلوه‌ فرهنگی، امکان سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع دستی از جمله کاربرد تابلو قلمزنی بوده و با شناخت کاربرد تابلو قلمزنی در زندگی روزمره یک تجربه جدید برای علاقمندان رقم خواهد خورد.

سوالات متداول

مهم‌ترین کاربرد تابلو قلم‌زنی در زندگی روزمره چیست؟

تابلوهای قلم‌زنی جلوه‌ای بسیار متفاوت و جذاب دارند که برای زیباسازی محیط بهترین ایده خواهند بود و به‌ این صورت در زندگی روزمره کاربرد دارند.

تاریخچه تابلوهای قلم‌زنی به کدام پادشاهی بازمی‌گردد؟

نشانه‌ای از هنر قلم‌زنی در دوره‌های مختلف از هخامنشی تا صفوی روئیت شده و به همین دلیل نمی‌توان به شکل دقیق، این هنر را به پادشاهی خاصی نسبت داد.

آیا می‌توان با خرید تابلوهای قلمزنی به حفظ سرمایه کمک کرد؟

بله، تابلوهای قلم‌زنی، ارزش مادی و معنوی بالایی دارند که برای سرمایه‌گذاری بسیار جذاب بوده و به حفظ سرمایه کمک می‌کنند.

مقالات مرتبط:

مطالب مرتبط

ثبت نظر