منو
فیروزه کوبی

ترفندها و راهکارهای تشخیص فیروزه کوبی اصل از تقلبی

توسط الهام صانعی
چهار شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
ترفندها و راهکارهای تشخیص فیروزه کوبی اصل از تقلبی

یک از مهم ترین دغدغه های دوست داران محصولات فیروزه کوبی، اطمینان از اصل بودن این ظروف زیباست.

اما راه تشخیص اصلی یا تقلبی بودن این ظروف چیست؟ آیا مخاطب عام که تجربه ی کمی در زمینه هنر فیروزه کوبی دارد توان تشخیص اصل یا تقلبی بودن محصولات فیروزه کوبی را دارد یا خیر؟

در این مقاله سعی شده است که به این سوالات بهترین پاسخ را بدهیم. پس اگر شما هم دغدغه خرید محصولات فیروزه کوبی اصل را دارید حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

در ابتدای مقاله ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که تشخیص اصل بودن سنگ فیروزه به کار رفته در ظروف فیروزه کوبی کار آسانی نیست و نیاز به تخصص بالایی دارد که بتوان از روی روکش پلی استر تشخیص داد که سنگ مورد استفاده در محصول، سنگ فیروزه اصل است یا تقلبی.

برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن سنگ فیروزه چند راه ذیل پیشنهاد می شود:

ایجاد خراش بر روی سنگ: با کشیدن یک جسم نوک تیز بر روی سنگ و ایجاد خراش بر روی آن می توانید اصل بودن یا نبودن سنگ را تشخیص بدهید. اگر جسم مورد نظر خراش برداشت پس سنگ نیست و پلاستیک است.

حرارت دادن با آتش یا در معرض آفتاب قرار دادن: در بسیاری از موارد، متقلبین به جای سنگ از پلاستیک فشرده رنگ شده استفاده می کنند. کافی است سنگ مورد نظر را حرارت دهید یا در معرض نور مستقیم خورشید بگذارید اگر دچار تغییر رنگ شد این سنگ اصل نیست. سنگ فیروزه اصل با حرارت تغییر رنگ نمی دهد پس اگر بی رنگ شد به احتمال بسیار زیاد پلاستیک فشرده رنگی است.

رنگ سنگ: رنگ سنگ های فیروزه طیف رنگی از آبی تا سبز است و در بین آن رگه هایی هم دارد. پس وجود رگه های رنگی خاکستری در سنگ ها نشان از اصل بودن آن است.

اما همه راه های تشخیص اصل یا تقلبی بودن سنگ که در بالا ذکر شد زمانی امکان پذیر است که به سنگ مورد نظر دسترسی داشته باشید پس برای زمانی که این سنگ ها داخل محصولات به کار گرفته شده اند و بر روی آنها روکش پلی استر قرار گرفته است اکثر این ترفند ها کارایی ندارد.

پس برای اطمینان خاطر از خریدتون باید موارد دیگر را بررسی کنید. این موارد در سه دسته کلی قرار می گیرند: چیدمان سنگ ها، ساخت محصول و پرداخت و پلی استر.

 

سنگ فیروزه کوبی اصل

 

راه های تشخیص محصول فیروزه کوبی با کیفیت:

در هنگام خرید محصولات فیروزه کوبی به عنوان هدایای صنایع دستی کیفیت و اصل  بودن آن بسیار مهم است. به عنوان هدایای تبلیغاتی گلدان های فیروزه کوبی و شکلات خوری فیروزه کوبی که به عنوان گز خوری هم استفاده می شود، را پیشنهاد می کنیم.

 

تشخیص فیروزه کوبی اصل

 

چیدمان سنگ ها:

در زمان خرید محصولات فیروزه کوبی به نحوه چیدمان و قرار گرفتن سنگ ها در کنار هم دقت کنید. در گام اول به سایز بندی سنگ های استفاده شده دقت کنید که همه آن ها سایز های نزدیک به هم داشته باشند که در زیبایی اثر تاثیر چندانی دارد.

نکته بعدی فاصله بین سنگ هاست. هر چقدر فاصله بین سنگ ها در محصولات کم تر باشد قطعا این محصول ارزش و کیفیت بالاتری دارد بدلیل اینکه در تولید آن هم سنگ بیشتری استفاده شده است و هم زمان و دقت بیشتری صرف چیدمان سنگ ها شده است.

دانستن این نکته ضرروی است که بعضی از تولیدکنندگان و برند های نامعتبر از ضایعات به جای سنگ استفاده می کنند. یا فاصله بین سنگ ها را با رنگ آبی می پوشانند.

اگر دقت کنید این تفاوت رنگ با سنگ های دیگر آشکار است. البته ناگفته نماند 5 تا 15 درصد اجازه ترمیم سنگ ها با رنگ امکان پذیر است و بیشتر از آن جایز نیست.

زیر ساخت محصول:

مورد مهم دیگر در زمان خرید محصولات فیروزه کوبی روی مس، توجه به زیر ساخت این ظروف است. اولین نکته در اینجا ضخامت و وزن مس استفاده شده در این ظروف است. طبیعتا هرچقدر از مس نازک تر و سبک تری در زمان تولید استفاده شده باشد ارزش این محصول کم تر است.

نکته دیگر ظرافت و زیبایی در تولید این زیر ساخت و بدنه آن است. راهکار بهتر برای تشخیص این مورد قراردادن دو محصول مشابه در کنار همدیگر است. برای مثال چون توجه بیشتر متقاضیان بر روی سایز بخصوص ارتفاع محصولات است بعضی از سازندگان زیر ساخت سعی می کنند از عرض و پهنای ظرف کم کنند و ارتفاع آن را بیشتر کنند.

پرداخت و پلی استر:

یکی از بهترین راه های تشخیص کیفیت محصولات فیروزه کوبی، زیبایی ظاهری آن است. در زمان خرید حتما به این مورد دقت کنید که بر روی بدنه فلز اثری از خط پرداخت نباشد و نکته دیگر کیفیت پلی استر مورد استفاده در این محصولات است که عمر محصول را هم افزایش می دهد. ظروف فیروزه کوبی در آخر توسط روکش پلی استر پوشانده می شوند تا تغییر رنگ ندهند. کیفیت این روکش تاثیر مستقیمی در زیبایی محصول نیز دارد. هرچقدر محصول شفاف تر باشد کیفیت بالاتری دارد. مورد دیگر نداشتن برجستگی بر روی محصول است یعنی پلی استر باید یکدست باشد.

باتوجه به اینکه اکثرا خرید های امروز به صورت آنلاین و مجازی انجام می شود یکی از بهترین راه های خرید این محصولات، بررسی و توجه به برند تولید کننده و فروشنده آن است. پس بهتر است به موارد زیر دقت فرمایید:

سابقه برند: یکی از مهم ترین فاکتور ها سابقه فعالیت برند مورد نظر و همینطور نظر مشتریان قبلی آن است. باجستجویی در اینترنت می توان سابقه آن برند را پیدا کرد. همین طور با بررسی نظرات شبکه های اجتماعی آن، میزان رضایت مشتریان قبلی آن ها را بدست آورد.

مجوز ها: بررسی مجوز های آن برند در زمینه فروش و کیفیت محصولات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. صنایع دستی زاوش دارای نشان اینماد، مجوز فروش محصولات صنایع دستی و همین طور گواهی نامه نشان اعتماد از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان است. این مجوزها در قسمت درباره ما قابل مشاهده است.

سایت رسمی و معتبر: داشتن یک سایت رسمی و معتبر با قیمت ها و موجودی های بروز شده نشان دهنده قدرت و اعتبار آن برند است. توجه کنید که حتما درگاه پرداخت آنلاین و اینماد داشته باشند.

فروشگاه فیزیکی: امکان خرید حضوری در فروشگاه نیز بر اعتبار آن برند می افزاید.

در آخر ذکر این مطلب خالی از لطف نیست که بدلیل ارزش بالای سنگ فیروزه و فلز مس، ارزش محصولات اصلی از لحاظ قیمت بالاست پس اگر فروشنده ای محصولی با قیمتی خیلی پایین و خارج از عرف یا تخفیف های بالا ارائه می کند می توان به اصل بودن آن محصول شک کرد. فروشگاه صنایع دستی زاوش اصفهان همراه محصولات، کارت ضمانت نامه و فاکتور رسمی ارائه می کند تا با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

یکی دیگر از صنایع دستی پرطرفدار و پرفروش خاتم کاری است و قطعا هنگام خرید ظروف خاتم کاری روی مس مرغوب بودن و اصل بودن آن است. در مقاله هایی که در آینده منتشر خواهد شد راهکارهایی برای تشخیص خاتم کاری اصل و مرغوب ارائه خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

ثبت نظر