منو
تخته نرد و شطرنج

راهنمای خرید تخته نرد خاتم با کیفیت مناسب

توسط الهام صانعی
چهار شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
راهنمای خرید تخته نرد خاتم با کیفیت مناسب

تخته نرد و شطرنج یک ورزش فکری و بسیار محبوب است که مخاطبان متنوعی از کودکان و مبتدیان گرفته تا ورزشکاران و متفکران حرفه ای را شامل می شود و می تواند به عنوان هدیه ای عالی برای دوستان و اعضای خانواده ای که عاشق بازی های رومیزی هستند، در نظر گرفته شود. بدون شک داشتن یک تخته نرد با کیفیت مناسب می‌تواند حس بسیار خوبی را به علاقمندان این بازی منتقل نماید.

 استفاده از خاتم کاری به عنوان یکی از مهم ترین و نفیس ترین صنایع دستی ایرانی روی تخته نرد و شطرنج، می تواند ارزش این کالا را چندین برابر کند. برای داشتن یک کالای خاتم کاری شده درجه یک و با کیفیت، بایستی به متریال استفاده شده در فرایند ساخت و هنر دست صنعتگران توجه بسیار داشت.

لازم به ذکر است که قبل از خرید یک تخته نرد خاتم با کیفیت بالا و متناسب با نیاز شما، بهتر است یکسری فاکتورهای کاربردی را در نظر بگیرید تا از خریدی بدون نقص وعالی برخوردار شوید. به همین منظورما در این مقاله "راهنمای خرید تخته نرد خاتم با کیفیت مناسب" را، به عنوان نقشه راه، به شما ارائه خواهیم داد. به گونه ای که با رعایت فاکتورهای ذکر شده در این راهنما، با دید بهتری می توانید خرید خود را انجام داده و رضایت خاطر داشته باشید.

کاربردی ترین فاکتورها در هنگام خرید تخته نرد/شطرنج خاتم با کیفیت

 اصلی ترین فاکتورهایی که به عنوان راهنما درخرید تخته نرد خاتم با کیفیت باید به آن توجه داشت شامل موارد زیر است:

زیر ساخت به کار رفته در تخته نرد/شطرنج خاتم

ام دی اف

زیر ساخت ام دی اف از انواع زیرساخت هایی است که امروزه در ساخت صنایع دستی از جمله تخته نرد و شطرنج خاتم کاری کاربرد بسیار دارد.

روال ساخت بدین صورت است که کف تخته نردها کاملا از ام دی اف با ضخامت های مختلف است و برای دور کار (کلاف) از چوب سفید(کبوده) یا چوب روسی استفاده می گردد. فراموش نکنید که هرچه قدر ضخامت ام دی اف بیشتر باشد وزن آن سنگین تر خواهد بود.

تولیدکنندگان به دلایل مختلفی از جمله وزن مناسب تر و در نظر گرفتن بعد اقتصادی نسبت به انواع چوب گردو و راش تمایل بیشتری به کار روی این نوع زیرساخت نشان می دهند. از سوی دیگر اگر به جای ام دی اف از چوب های گردو یا راش استفاده شود، ماندگاری خاتم های کار شده روی این سطح کمتر بوده و بعد از مدتی خاتم ها ازهم باز می شوند.

لازم به ذکر است که عموما طرح های مختلف چاپی از جمله طرح های خاتم، قابلیت نصب روی چوب های ام دی اف را دارند. بنابراین در هنگام خرید یک تخته نرد خاتم با کیفیت، حتما به غیرچاپی بودن طرح خاتم روی چوب دقت فرمایید.

اگر در انتخاب و خرید تخته نردو شطرنج خاتم با کیفیت مردد هستید و نیاز به راهنمایی دارید، همکاران ما در بخش فروش زاواش در تلاش اند تا بهترین مشاوره را با توجه به نیاز و میزان بودجه شما در اختیارتان قرار دهند. برای این منظور کافیست با شماره تماس های موجود در سایت تماس بگیرید و یا درخواست خود را در چت آنلاین وارد کنید.

 

کیفیت خاتم محصول

 

کیفیت و نوع خاتم استفاده شده در محصول

هنرخاتم‌سازی، هنر آراستن سطح اشیا با قرار دادن مثلث‌ها والگوهای هندسی بسیار کوچک کنار همدیگراست (هرچقدر این الگوها و اشکال هندسی ظریف تر باشند کارخاتم کاری ارزش بسیار بالاتری دارد) که در ایران از زمان سلجوقیان آغاز و در طول دوره صفویه سیرتکامل خود را در پیش گرفت. این هنر به گونه ای توسعه یافت که صنعتگران بسیاری را از سراسر جهان به اصفهان، پایتخت صفویه کشاند.

ظاهر یک اثر خاتم کاری به متریال و تکنیک هایی که در فرایند ساخت و آماده سازی آنها به کار رفته، مرتبط است. بنابراین نکات مهمی که در راهنمای خرید تخته نرد خاتم با کیفیت مناسب باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد شامل موارد زیر است:

  • نوع وکیفیت خاتم به کار رفته در محصول  با توجه به متریال استفاده شده در ساخت
  • طرح فونداسیون، برش های دقیق، رعایت نظم اشکال هندسی و چسباندن تمیز و بدون ایراد لایه های خاتم روی کار
  • عدم مشاهده آثار بتونه کاری روی خاتم
  •  یکدست بودن رنگ خاتم در تمام سطوح کار
  • استفاده از پوشش آستر و چسب با کیفیت به منظور استفاده در پشت برش های خاتم

 

متریال مورد  نیازخاتم کاری

 

متریال مورد نیاز در خاتم کاری

  • چوب

برای ساخت خاتم از چوب های عناب، نارنج، افرا، گردو، کیکم، تبریزی، شمشاد، کارا، آبنوس و فوفل استفاده می شود. چوب ها باید دارای رنگ و بافت مناسبی بوده و گره و ترک نداشته باشد.

لازم به ذکر است، تخته نرد خاتم کاری که از چوب های آبنوس و فوفل ساخته شده اند از ارزش بالاتری برخوردار و قیمتی تر هستند.

  • استخوان در خاتم کاری

از انواع استخوان حیواناتی مانند شتر، گاو، اسب و همچنین عاج فیل و استخوان های مصنوعی نیز به دلیل استحکام و رنگ سفید آنها در فرایند ساخت خاتم استفاده می گردد. برای استفاده ابتدا آن را کاملا صاف می‌کنند و سپس به‌شکل ورقه ورقه برش می زنند.

  • فلزات

برای ماندگاری خاتم از فلزات رنگی مانند نقره و آلومینیوم برای رنگ سفید و برنج برای رنگ زرد در خاتم کاری استفاده می شود. لازم به ذکر است که  با توجه به میزان و نوع فلز به کار رفته در ساخت خاتم، ارزش مادی محصول خاتم کاری نیز افزایش می یابد.

  • رنگ سبز

رنگ سبز به کار رفته در خاتم از ترکیب نشادر، براده مس (خاک مس) و سرکه تهیه می‌شود. البته برخی نیز از رنگ مخصوص رنگرزی پشم استفاده می نمایند.

در گذشته تمام رنگ‎های به کار رفته در خاتم کاری منشا طبیعی داشتند و خاتم سازان تنها رنگ سبز را با ترکیب، تهیه و استفاده می‌کردند. فراموش نکنید که هر چه از رنگ های شیمیایی در ساخت خاتم کمتر استفاده شود محصول خاتم کاری شده ارزشمند تر خواهد بود.

متعلقات کیف و مهره تخته نرد خاتم

متعلقات و لوازم جانبی

اصلی ترین متعلقات یک تخته نرد و شطرنج استاندارد، 32 مهره شطرنج، 32 مهره نرد، 2 تاس بازی است. بازی با تخته نردی که دارای متعلقات استاندارد و هماهنگ است بسیار لذتبخش خواهد بود. این لذت زمانی که متعلقات با متریال اصلی تخته نرد هماهنگی داشته باشد، چندین برابر خواهد شد. بنابراین در یک تخته نرد/شطرنج خاتم، داشتن مهره های خاتم با کیفیت قطعا موثر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که برای محافظت از تخته نرد، تولیدکنندگان معتبر تخته نرد همراه با تخته، کاور و روکش مناسب ارائه می دهند. اما در تخته نردهای با کیفیت و با ارزش مانند تخته نرد خاتم کاری شده قطعا وجود یک کیف با جنس اعلا می تواند بسیار کاربردی و زیبا باشد.

مشاهده متعلقات تخته نرد و شطرنج (کیف، مهره)

طرح تخته نرد خاتم کاری

انواع تخته نرد و شطرنج خاتم در مدل های متنوعی از قبیل لب ستونی، لب گرد، رو گرد و دالبر با طرح های مختلف تمام خاتم و ترکیبی با نقاشی مینیاتور طرح شکار، گل و مرغ و تذهیب موجود است. شما می توانید برای مشاهده طرح های مختلف از فروشگاه زاوش به لینک مربوط به هر بخش مراجعه فرمایید.

تخته نرد و شطرنج خاتم و نقاشی مینیاتور 

تخته نرد و شطرنج خاتم کاری با نقاشی تذهیب 

تخته نرد و شطرنج خاتم کاری با نقاشی گل و مرغ 

تخته نرد و شطرنج تمام خاتم

 

راهنمای خرید تخته نرد خاتم با کیفیت مناسب

سایز تخته نرد خاتم کاری

به طور کلی از مهمترین شاخصه که در راهنمای خرید یک تخته نرد با کیفیت مناسب، بایستی در نظر داشته باشید سایز تخته نرد است. سایزهای مختلف تخته نرد را می توان با توجه به کاربرد در سایز کوچک یا مسافرتی، سایز متوسط و سایز بزرگ یا رومیزی خریداری نمود. برای تخته نرد و شطرنج خاتم کاری شده در فروشگاه زاوش مدل های مختلف در سایزهای متفاوت 40، 50 و 60 و حتی 70 سانتی متری موجود است.(ناگفته نماند سایز استاندارد تخته نرد سایز 50 سانتی متری می باشد.)

نتیجه گیری

تخته نرد و شطرنج خاتم از جمله صنایع دستی زیبا و ارزشمند کشورمان است که علاقمندان زیادی را در داخل و خارج به خود اختصاص می دهد. بنابراین باتوجه به نیاز این افراد در هنگام خرید، ما  به شما مطالعه راهنمای خرید تخته نرد خاتم با کیفیت را پیشنهاد می دهیم. در این راهنما به بیان فاکتورهای مهمی که بایستی هر خریدار قبل از تهیه و مراجعه به فروشگاه، به منظور داشتن یک کالای با ارزش، از آن ها مطلع گردد اشاره گردیده است. اصلی ترین این فاکتورها را می توان زیر ساخت به کار رفته در تخته نرد/شطرنج خاتم، کیفیت و نوع خاتم استفاده شده در محصول، ظرافت ساخت، طرح و سایزهای مختلف تخته نرد و همچنین داشتن بهترین متعلقات بیان کرد. لازم به ذکر است که ارزش کالای خریداری شده می تواند با توجه به فاکتورهای مذکور کم و زیاد گردد.

البته در نظر داشته باشید که با در نظر گرفتن یک راهنمای خوب، برخی افراد بازهم در تصمیم گیری نهایی دچار تردید هستند. پاسخ ما به شما مراجعه به معتبرترین فروشگاه های ارائه دهنده این محصولات و دریافت ضمانت نامه خرید است. از جمله این فروشگاه ها، فروشگاه صنایع دستی اصفهان زاوش است.

در فروشگاه زاوش شما عزیزان می توانید بصورت 24 ساعته از طریق سایت به صورت اینترنتی و یا در ساعت های کاری از طریق مراجعه حضوری به فروشگاه، اقدام به دریافت مشاوره قبل از خرید و تهیه محصولات به صورت نقد و اقساط فرمایید.

جهت مشاهده شرایط خرید اقساطی صنایع دستی کلیک کنید.

مطالب مرتبط

ثبت نظر