منو
صنایع دستی

راهنمای خرید هدیه برای مهمان خارجی

توسط احسان امیری
سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳
راهنمای خرید هدیه برای مهمان خارجی

تمدن ایران بسیار غنی و جذاب است و تا به امروز، خود را در جایگاه بسیار خوبی در جهان به نمایش درآورده و همچون ستاره‌ای درمیان دیگر تمدن‎ها می‌درخشد. از شعر، ادب و فرهنگ گرفته تا ساخت صنایع دستی همه و همه، مهمانان خارجی را به شگفتی می‌اندازد. بنابراین با دادن انواع هدیه برای مهمان خارجی، می‌توان این فرهنگ را جهانی کرده و اصالت ایرانی را به رخ جهانیان کشید، ویژگی های هدیه مناسب مهمان خارجی جالب توجه است و باید پیش از تهیه هدایای مناسب مهمان خارجی، به آن فکر کرد.

انواع هدیه برای مهمان خارجی

هدیه‌ها، عموما خاطره‌های خوبی برای افراد می‎سازند، چه بهتر که مهمانان کشور ما، از این خاطرات خوب سرشار شده و با متاع‌های ارزشمند، سرزمین ما را ترک کنند. یکی از جذاب‌ترین و در عین حال مناسب‌ترین موارد برای پیش‌کش به مهمانان، صنایع دستی ایرانی است. البته انتخاب با شما خواهد بود، می‌توانید از خوراکی‌های دلچسب و یا سایر محصولات ایرانی نیز استفاده کنید، اما هدیه دادن، آن‌هم به مسافران خارجی، نیاز به کمی ذوق و سلیقه دارد که با خرید صنایع دستی، خیال شما از هر بابتی راحت خواهد بود. از جمله انواع هدیه برای مهمان خارجی عبارت‌اند از:

ظروف فیروزه کوبی

ظروف فیروزه کوبی یکی از زیباترین هنرهای دستی ایران است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، این محصولات عموما از ترکیب مس و سنگ فیروزه ساخته می‌شود که علاوه بر ارزش مادی، ارزش معنوی بسیار بالایی برای مخاطب ایجاد خواهد کرد. سنگ فیروزه در میادین بین‌المللی به عنوان یکی از زیباترین سنگ‌های معدنی ایران شناخته می‌شود و همین مورد باعث شده تا شوکت و جلال ایران، بیش از پیش نمایان شود و کشور ما به عنوان یکی از بهترین تولیدکنندگان صنایع دستی شناخته شود. این ظروف با نگاهی به معماری ایرانی_ اسلامی که در گذشته به بناها زیبایی می‌بخشید ساخته شده و طراوت و تازگی را برای بیننده به ارمغان خواهد آورد.

ظروف خاتم کاری

انواع هدیه برای مهمان خارجی

یکی از انواع هدیه برای مهمان خارجی، ظروف خاتم‌کاری هستند که در عین ظرافت، زیبایی خود را نمایان می‌کنند. این ظرف‌های زیبا تمام ویژگی های هدیه مناسب مهمان خارجی را در خود جای داده‌اند و به تنهایی می‌توانند در هر کجا نمایان‌گر فرهنگ ایرانی باشند. ظروف خاتم‌کاری مانند قاب خاتم کاری از چوب‌های تراش‌خوره و ظریف و استخوان شتر ساخته می‌شوند که در نهایت دقت در کنار هم گذاشته شده و زیبایی منحصربه‌فردی را می‌سازند و یا بر روی مس چسبیده می‌شوند و طرحی نو رقم می‌زنند. جعبه‌های خاتم‌کاری یکی از انواع این محصولات هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان جعبه جواهر بهره برد، کاری که پیشینیان ما انجام می‌دادند و اشیاء زینتی خود را در این ظروف فوق‌العاده، حفظ می‌کردند. همچنین می‌توان از انواع آجیل‌های بومی ایران برای تهیه یک پک آجیل با جعبه خاتم‌کاری بهره برد و یک هدیه ویژه به مهمان خارجی اهدا کرد.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از صنایع دستی

 

صنایع قلم زنی

یکی دیگر از جذاب‌ترین انواع هدیه صنایع دستی برای مهمان خارجی، صنایع قلم‌زنی است که هر یک به شکلی ویژه، طرح‌ونقش خود را به رخ جهانیان می‌کشد. این محصولات در ظواهر مختلفی اعم از طرح گل و مرغ، ختایی، اسلیمی و... قلم زده شده و راهی بازار می‌گردند و به نوعی از هنرمندی سازنده‌های خود، خبر می‌دهند.  این محصولات، به شکل انواع ظروف، تابلو، قلم‌دان و... ساخته می‌شوند که هر یک زیبایی مخصوص به خود را دارد؛ اما در این میان، تابلو‌های قلم‌کاری شده، از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و در زمره هدایای مناسب مهمان خارجی قرار می‌گیرد.

پارچه های ترمه و قلمکار

صنایع قلم زنی

پارچه‌های ایرانی از جمله ترمه و  کیف قلمکار، در زمره زیباترین پارچه‌های جهان شناخته می‌شوند و ترکیبی از طبیعت و ذوق هنرمند را می‌آفرینند که در نوع خود بسیار چشم‌نواز و منحصربه‌فرد است. اگر به دنبال ویژگی های هدیه مناسب مهمان خارجی می‌گردید، پارچه‌هایی با طرح و نگار ایرانی، بهترین ایده برای شما خواهند بود و فرهنگ و اصالت ایرانی را به جهان معرفی خواهند کرد.

سخن پایانی

اصالت و فرهنگ ایران زمین اغلب در تمام جهان زبان‌زد است و هر کسی حتی یک‌بار به ایران سفر کند، می‌تواند از زیبایی‌های این سرزمین بهره ببرد. بنابراین هدیه‌ای که از این فرهنگ سرچشمه می‌گیرد، بر دل نشسته و این تمدن شگفت‌انگیز را به جهان می‌شناساند. به همین دلیل در میان انواع هدیه برای مهمان خارجی، صنایع دستی جایگاه ویژه‌ای داشته و می‌توانند تمام ویژگی‌ های هدیه مناسب مهمان خارجی را در خود جای دهند؛ انواع ظروف فیروزه‌کوبی، خاتم‌کاری، قلم‌زنی، پارچه‌های ترمه و قلمکاری و... از جمله هدایای مناسب مهمان خارجی به شمار می‌روند. شما میتوانید برای اطلاع بیشتر با تیم زاوش در ارتباط باشید.

سوالات متداول

بهترین هدیه‌ها برای مهمانان خارجی کدام‌اند؟

صنایع دستی یکی از انواع محصولات ایرانی و مناسب هدیه‌اند که بهترین ایده برای ارائه به مهمان خارجی خواهند بود.

علت جذابیت فیروزه‌کوبی چیست؟

فیروزه‌کوبی، ترکیبی از سنگ فیروزه و فلزات گران‌بها از جمله مس است که جذابیت بسیار زیادی دارد و نمایانگر فرهنگ ایرانی است.

جعبه‌های خاتم‌کاری چه کاربردی دارند؟

از جعبه‌های خاتم‌کاری برای امور مختلفی اعم از جعبه جواهر و یا پک هدیه استفاده می‌شود.

 

مقالات مرتبط:

مطالب مرتبط

ثبت نظر