منو
فیروزه کوبی

رنگ فیروزه ای در طراحی داخلی

توسط مهدی مالکی
دو شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
رنگ فیروزه ای در طراحی داخلی

فهرست مطالب:

مقدمه

رنگ آبی فیروزه ای نمونه ای از رنگ های تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی است و می توان به راحتی آن را با سایر رنگ ها ترکیب کرد.

به عبارت دیگر، رنگ فیروزه ای به دلیل داشتن طبیعت آرامش بخش و با طراوت خود، گزینه مناسبی برای دکوراسیون منزل شما به حساب می آید.

این رنگ احساس تعادل و هماهنگی را تقویت می کند و فضایی آرام را در فضای زندگی شما ایجاد می نماید.

در این مطلب به ذکر نکاتی در زمینه کاربرد رنگ فیروزه ای در طراحی داخلی خواهیم پرداخت.

پس اگر قصد استفاده از این رنگ در وسایل کاربردی و تزیینی منزل را دارید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

انتخاب رنگ فیروزه ای در دکوراسیون منزل

رنگ ها تاثیرات شگفت انگیزی روی بدن انسان دارند و هنگام انتخاب رنگ برای دکوراسیون منزل باید از نظر روانشناسی آن ها را بررسی کنید. هر رنگ از نظر روان‌شناختی، تاثیر خاصی دارد و توجه نکردن به این نکته، از زیبایی و جذابیت محیط مد نظر شما می کاهد.

رنگ آبی فیروزه ای جزء رنگ های مدرن و پرطرفدار است که خاصیت آرامش بخش بودن دارد. این رنگ ترکیبی از آبی کم رنگ، سبز و کمی زرد است.

به بیان دیگر فیروزه ای رنگی آرام، دوستانه و شاد است که آرامش آن از آبی، رشد آن از سبز و شادابی آن از زرد نشات می گیرد.

طیف رنگ فیروزه بسته به به میزان رنگ آبی و سبز استفاده شده در آن می تواند از روشن تا تیره باشد. افرادی که نسبتا اطلاعات مفیدی در رابطه با دکوراسیون منزل دارند، از کنار رنگ فیروزه ای بی تفاوت عبور نمی کنند.

چه رنگ هایی برای ترکیب با فیروزه ای مناسب هستند؟

رنگ فیروزه ای در واقع تنالیته ایی از رنگ آبی، متمایل به رنگ سبز است که در کنار رنگ های مکملی مانند سفید، مشکی، صورتی کم رنگ، زرد، بنفش، قرمز تیره، خاکستری، کرم، شکلاتی و طلایی، زیبایی خود را برای کاربرد خاصی در دکوراسیون نشان می دهد. برای نمونه رنگ سفید به دلیل داشتن ویژگی تازگی و روشن بودن، رنگ خاکستری به دلیل خنثی بودن، رنگ مشکی به دلیل دراماتیک بودن و عمق بسیار و رنگ طلایی به دلیل زرق و برق داشتن، در ترکیب با رنگ فیروزه ای، هریک معنا و مفهوم منحصر به فردی را با خود به همراه دارند.

استفاده از رنگ فیروزه ای در وسایل کاربردی و تزیینی

دیدن رنگ آبی فیروزه ای در دکوراسیون داخلی، خستگی و اضطراب طول روز را رفع می کند. ساده ترین راه برای کاربرد رنگ فیروزه ای در دکوراسیون منزل، استفاده از این رنگ در وسایل کاربردی و تزیینی است.

اکسسوری ها و عناصر تزیینی، نقش مهمی در گره زدن تم فیروزه ای دارند. فرش، مبلمان، پرده، ظروف پذیرایی و صنایع دستی از جمله تاثیرگذارترین وسایل کاربردی و تزیینی در طراحی داخلی به حساب می آیند.

- فرش فیروزه ای رنگ:

فرش های فیروزه‌ ای رنگ، از جمله فرش‌های پر فروش بازار و انتخاب لوکس پسندان هستند که توجه طراحان دکوراسیون را نیز به خود جلب کرده اند.

فرش فیروزه ای یکی از بهترین رنگ ها به عنوان فرش اتاق پذیرایی و نشیمن است. چون گرما و صمیمیت فضا را بیشتر می نماید.

چنانچه دوست دارید رنگ فیروزه ای را در دکوراسیون خود به کار برید، می‌توانید از تنالیته‌های روشن یا تیره این رنگ در انتخاب فرش استفاده کنید.

فرش فیروزه ای یا فرش آبی، در کنار مبلمان های روشن، طرفداران بسیار دارد. در رنگ های تیره می توان به رنگ مبل چوبی و قهوه ای برای ترکیب با فرش آبی فیروزه ای اشاره نمود.

معمولا فرش فیروزه ای با مبلمان، اکسسوری و دکوری ها به رنگ های کرم، طوسی یا بژ، ترکیب زیبایی را در دکوراسیون ایجاد می کند.

اگر فرش شما طرح دار بوده و علاوه بر رنگ فیروزه ای، یک یا چند رنگ دیگر هم در طرح فرش برجسته باشد، برای انتخاب رنگ های موجود در دکوراسیون، گزینه‌های بیشتری خواهید داشت به گونه ای که می‌توانید رنگ کوسن ها و دیگر وسایل تزیینی موجود را با سایر رنگ‌های به‌ کار رفته در فرش هماهنگ کرد.

 

مبلمان فیروزه کوبی

- مبلمان فیروزه ای رنگ:

خرید مبلمان فیروزه‌ای، یکی دیگر از روش‌های استفاده از این رنگ در سالن پذیرایی است.

روکش صندلی ها یا مبل ها با پارچه فیروزه ای رنگ، می تواند آنها را به نقاط کانونی در اتاق تبدیل کند و حس یکپارچگی را در طراحی کلی ایجاد نماید.

یکی از رنگ‌هایی که به‌راحتی با مبل فیروزه‌ ای ست می‌شود، رنگ سفید و روشن است. برای نمونه فرش‌هایی که رنگ روشن دارند با مبلمان فیروزه ‌ای بسیار زیبا می‌شوند.

استفاده از فرش‌های کرم برای کسانی که مبلمان  فیروزه ‌ای دارند انتخاب مناسب و زیبایی هستند.

 اگر برای  هماهنگی با مبلمان فیروزه ‌ای، رنگ تیره را دوست دارید می‌توانید از فرش سرمه‌ای رنگ با طرح خلوت استفاده کنید.

برای طرفداران رنگ های گرم باید بیان کرد که استفاده از رنگ هایی مانند زرد، قرمز، نارنجی، طلایی و لیمویی در ترکیب با مبل فیروزه ‌ای، می تواند یک مجموعه زیبا را خلق نماید.

در نظر داشته باشید که شما می توانید انتخاب رنگ مبل را به گونه ای انجام دهید که با رنگ آبی فیروزه ای مشابه باشد. برای نمونه رنگ سبز آبی و یا سبز، از جمله رنگ های مشابه آبی فیروزه ای هستند.

پیشنهاد می‌شود در صورت انتخاب رنگ فیروزه ای برای مبلمان، دیوارها را خاکستری یا سفید کنید. در چنین مواقعی سالن پذیرایی زیباتر و خاص‌تر نشان داده خواهد شد.

- پرده فیروزه ای رنگ:

یکی از اجزای دکوراسیون داخلی که طرح و رنگ ها را به خوبی به نمایش می گذارد، پرده ها هستند. از آنجا که فیروزه ای رنگی نزدیک به آبی است و رگه هایی از رنگ آبی در آن دیده می شود لذا استفاده از پرده های فیروزه ای رنگ در محیط داخلی بی تاثیر نخواهد بود.

 توجه داشته باشید اگر پرده فیروزه ای را برای اتاق پذیرایی انتخاب می کنید، میزان تیره بودن این رنگ، فضا را مدرن نمایش داده و با گرفتن روشنایی محیط اطرافش، دکوراسیون را به سمت تیرگی سوق می دهد. 

اما در مقابل هر چقدر روشنایی این رنگ بیشتر باشد، فضای شما فانتزی تر دیده خواهد شد.

پرده فیروزه ای تیره در کنار دیوارهای سفید می تواند یک دکوراسیون مدرن را رقم بزند.

- ظروف پذیرایی و تزیینی فیروزه کوب:

در میان صنایع دستی مختلف و هنرهای تزیینی رشته‌های مختلفی وجود دارند که در دکوراسیون داخلی کاربرد فراوانی دارد.

استفاده از ظروف پذیرایی و تزیینی فیروزه کوب در دکوراسیون منزل،  می توانند رنگ و شخصیتی منحصر به فرد را به فضا القا نمایند.

برای تزیین دکوراسیون با ظروف پذیرایی و تزیینی فیروزه کوب، بهتر است ابتدا مکان مورد نظر خود و ابعاد ظروف را در نظر گرفته و سپس برای انتخاب محصول اقدام نمایید.

در زیر به معرفی پرفروش ترین ظروف پذیرایی و تزیینی فیروزه کوب که برای دکوراسیون منزل استفاده می شوند، اشاره شده است:

 

گلدان-و-سنبلدان-فیروزه کوبی

 

گلدان و سنبلدان فیروزه کوب:

استفاده از گلدان های فیروزه کوب در طراحی داخلی به دلیل داشتن ویژگی آرامش بخشی که دارند، حس وصف ناشدنی را به شما هدیه می دهند.

به بیان دیگر استفاده از گلدان و سنبلدان های فیروزه کوب با ارتفاع بلند برای کنار سالن پذیرایی، زیبایی بسیاری را به منزل شما خواهند بخشید.

 گلدان های گیلاسی، شلغمی، دالبری و صراحی گیلاسی در سایزهای مختلف، نمونه های رایج گلدان های فیروزه کوبی هستند که در فروشگاه های صنایع دستی از جمله زاوش تولید وعرضه می شوند.

قندان و شکلات خوری فیروزه کوب:

قندان و شکلات خوری فیروزه کوب، از انواع ظروفی هستند که علاوه بر این که می توانید از آن ها برای دکوراسیون میز پذیرایی استفاده کنید، قابلیت استفاده برای مهمان را نیز دارند.

قندان فیروزه کوبی دارای اندازه های متنوعی است و شما بر اساس نوع دکوراسیون و اندازه میزهایتان می توانید سایز مد نظرتان را انتخاب نمایید.

قندان سیبی، قندان شاه پسند، قندان خسروانی، قندان دخل، قندان سفینه از مدل های پر فروش قندان های فیروزه کوب به شمار می روند.

شما می توانید قندان و شکلات خوری فیروزه کوب را با توجه به سلیقه خود در کنار نمونه های دیگر محصولات فیروزه کوب در ویترین یا روی میز قرار داده و زیبایی آنها را دوچندان نمایید.

آجیل خوری و میوه خوری فیروزه کوبی:

یکی از پر کاربرد ترین ظروف کاربردی و تزیینی فیروزه کوب، آجیل خوری ها هستند که ترکیبی از هنر قلم زنی، شبکه بری و فیروزه کوبی می باشند.

هنر فیروزه کاری در این ظروف بر روی پایه و قسمت بالایی انجام می‌شود و ظرافت کار را افزایش می‌دهد.

از میوه خوری های فیروزه کوب می توان به عنوان قسمت مرکزی یک میز مهمانی یا به عنوان یک اثر هنری و تزیینی در ویترین منزل استفاده کرد.

همچنین می توان آنها را در کنار گلدان های فیروزه کوب گیلاسی، شلغمی و دالبری که قسمت پایین آنها پهن می باشد قرار داد و ترکیبی بسیار زیبا را ایجاد نمود.

 سنگاب فیروزه کوب:

سنگاب فیروزه کوبی یکی از ظروف دکوراتیو است که قابلیت استفاده های مختلفی دارد. این ظروف زیبا با پایه های متنوع، نمایانگر یک شی منحصر به فرد سنتی و مدرنیته در خانه شما هستند. ارتفاع ها و اندازه های مختلف سنگاب فیروزه کوب می تواند برای هر نوع سلیقه و چیدمان مناسب باشند.

استفاده از این ظروف تزیینی در کنار آجیل خوری فیروزه، مجموعه ای هماهنگ و زیبا را برای دکوراسیون یا ویترین منزل ایجاد خواهد کرد.

شیرینی خوری فیروزه کوب:

ظرافت، زیبایی، کیفیت و رنگ‌بندی شیرینی خوری های فیروزه کوب، این آیتم‌ها را به یک فاکتور اصلی در تزیین چیدمان داخلی تبدیل کرده است.

شیرینی خوری فیروزه کوب را می‌‌توانید بر روی انواع زیبای رومیزی های سنتی قرار داد و زیبایی آنها را دوچندان نمود.

کشکول فیروزه کوب:

کشکول های فیروزه کوبی که بیشتر از جنس فلز مس هستند، به دلیل دوام و ارزش هنری بسیار بالایی که دارند، گزینه مناسبی برای دکوراسیون منازل به شمار می روند.

از این صنایع دستی می توان مانند تمامی ظروف فیروزه کوب، هم برای تزیین در دکوراسیون داخلی منزل و هم برای پذیرایی استفاده کرد.

تنگ فیروزه کوب:

 تنگ‌ها در میان انواع ظروف فیروزه کوبی عموما در طرح های اصلی صراحی و شلغمی به خریداران عرضه می‌شوند.

استفاده از این ظروف به‌عنوان تک آیتم‌هایی کاربردی، برای افزایش زیبایی چیدمان خانه‌ها، نقاط کانونی منزل شما را برجسته ‌تر می‌نماید.

آینه و شمعدان و لاله فیروزه کوبی:

قرار دادن آینه و شمعدان و لاله فیروزه کوب در هر قسمت از منزل، گزینه ای منحصر به فرد در طراحی داخلی به شمار می روند.

وجود انعکاس فیروزه از روی آینه می تواند جذابیت فیروزه و رنگ زیبای آن را افزایش دهد.

شمعدان های فیروزه کوبی می تواند هم به تنهایی و هم به صورت جفت، در کنار آینه فیروزه کوبی، نمای زیبایی به دکوراسیون منزل شما بخشند.

همچنین می توان از لاله و شمعدان فیروزه کوب بر روی میز ناهار خوری، میز کنسول و تزیین شومینه استفاده کرد.

کاسه و بشقاب فیروزه کوب:

این محصول ترکیبی از هنر فیروزه کوبی بر روی مس، شبکه بری و قلم زنی است.

در چیدمان خانه‌های سنتی یا دکوراسیون‌های مجلل، استفاده از کاسه و بشقاب فیروزه کوبی طرفداران زیادی دارد.  شما می توانید از آنها به عنوان یک قطعه مرکزی روی میز و یا در یک قفسه کتاب استفاده کنید.

نتیجه گیری

فیروزه ای یکی از رنگ های اصیل و خاص است که به سلامتی، آرامش، انرژی و درمان مشهور است؛ لذا کاربرد آن به عنوان رنگی زیبا و مناسب در دکوراسیون داخلی، طرافداران خاص خود را دارد.

از ساده ترین روش ها برای استفاده از رنگ فیروزه ای در دکوراسیون منزل، نمایان کردن آن در وسایل کاربردی و تزیینی است. پرداختن به نکاتی در زمینه انتخاب این وسایل از جمله مواردی است که در این مقاله به آن اشاره گردید.

مطالب مرتبط

ثبت نظر