منو
    صنایع دستی

    سنت های هدیه دادن در ایران و جهان

    توسط احسان امیری
    پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳
    سنت های هدیه دادن در ایران و جهان

    فرهنگ مهرورزی در میان مردم ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان یکی از رسوم جذاب در میان مردم این سرزمین شناخته می‌شود. هدیه دادن، یکی از راه‌های محبت کردن به اشخاصی است که برای افراد اهمیت بسیار بالایی دارند و در قلب شخص مورد نظر، نفوذ کرده و چیزی از خود به یادگار می‌گذارند. این رسم دلنشین، از ابتدا در تن و خون ایرانیان جاری بوده و با خلق‌وخوی ایشان عجین شده است، بنابراین تعجبی در ندارد که حتی یک گل کوچک در سنت های هدیه دادن در ایران بسیار زیبا شمرده می‌شود و آداب هدیه دادن در ایران و جهان را متمایز می‌کند.

    سنت های هدیه دادن در ایران چیست؟

    همان‌گونه که در ابتدا بیان شد، سنت هدیه دادن، یکی از رسومی است که در ایران باستان جریان داشته و به دست مردمان این روزگار رسیده است؛ مردمان گذشته، ارزشمندترین هدیه‌ای که در توان داشتند را برای ابراز محبت و دوستی به شخص مقابل اهدا کرده و در این میان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کردند. هدیه‌ها در گذشته تنها برای زمان خاصی در نظر گرفته نشده و در هر مناسبتی اعم از شادی و یا غم برای دلجویی از اشخاص مدنظر، هدیه‌هایی گران‌بها چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی تدارک دیده می‌شد! به بیان بهتر، گاهی منظور از هدیه دادن، شریک شدن در لحظات شاد افراد از جمله تولد و عروسی بود گاهی نیز برای تسلی غم افرادی که اندوهی را به دوش می‌کشیدند؛ بنابراین هدیه، محصور در زمان و مکان نیست و هر لحظه، موعدی مناسب برای شاد کردن دیگران شمرده می‌شود. با این‌همه می‌توان گفت که سنت‌ های هدیه دادن در ایران بسیار جذاب بوده و کمک می‌کرده تا سنت‌هایی ارزشمند در میان افراد به یادگار باقی بماند.

    بهترین هدیه از منظر سنت های هدیه دادن در ایران

    از آن‌جایی که هدیه دادن یک رسم بسیار مهم در سنت‌های اصیل ایران به شمار می‌رود و از هزاران سال پیش به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های شادی آفریدن برای عزیزان تلقی می‌شده است، باید به خوبی با بهترین هدیه‌ها آشنایی پیدا کردن تا در راستای این سنت گران‌قدر و آداب هدیه دادن در ایران و جهان گام برداشته و منزلت این کار بزرگ را حفظ کرد. اما انتخاب هدیه، اغلب کار دشواری است و دانستن سلیقه هر شخص تاثیر به‌سزایی در آن ایجاد خواهد کرد. اما به صورت کلی می‌توان بعضی از موارد را به عنوان بهترین هدیه‌ها برشمرد و به افراد مختلف تقدیم کرد؛ این موارد عبارت‌‌اند از:

    صنایع دستی
    هدیه صنایع دستی

    صنایع دستی هر کشور یکی از ارزشمندترین هدیه‌هایی است که افراد می‌توانند دریافت کنند چراکه در هر کجا ارزش آن‌ها بسیار بالا تلقی می‌شود و با سلیقه اغلب افراد آن‌جا سازگار است. جالب است که در سنت های هدیه دادن در ایران، هدیه صنایع دستی جایگاه ویژه‎ای دارند و به عنوان یکی از بهترین کادوهایی که برای پیش‌کش کردن به عزیزان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شناخته می‌شوند. تنوع صنایع دستی در کشور ما بی‌نظیر است و در هیچ کجا از جهان، چنین محصولاتی با این تنوع و کیفیت پیدا نمی‌شود! محصولات فیروزه‌کوبی، خاتم‌کاری، الماس تراش، پارچه‌های ترمه، قلمکار، انواع فرش از جمله فرش‌های ابریشمی و صدها صنایع دستی دیگر که به زیباترین شکل ممکن ساخته شده و در سرتاسر جهان طرفدار دارند. بنابراین می‌توان دریافت که اگر شخص مورد نظر اهمیت بسیار زیادی داشته باشد، هدیه‌ای از میان صنایع دستی، به آن شخص قطعا جذاب خواهد بود.

    انواع گل

    هرچند که هدیه‌های گران‌بها زیبایی بیشتری دارند اما در میان آداب هدیه دادن در ایران و جهان، گل جایگاه ویژه‌ای دارد؛ درواقع این نماد طبیعت، زیبایی منحصربه‌فردی دارد و شادابی را در روح شخص مقابل زنده می‌کند. البته در گذشته‌های دور و از دل سنت‌ های هدیه دادن در ایران، چنین به نظر می‌رسد که مردم در کنار هدیه دادن صنایع دستی زیبا و کاربردی، شاخه‌ای گل قرار می‌دادند تا زیبایی‌های ساخته دست بشر را با زیبایی‌هایی دست‌ساز طبیعت گردآورده و بهترین هدیه را به شخص مورد نظر خویش بدهند. شما میتوانید برای اطلاع بیشتر با تیم زاوش در ارتباط باشید.

    سخن پایانی

    انواع گل

    مردم ایران از دیرباز تا‌به‌حال از ارائه بهترین هدیه‌ها در هر زمان و مکانی، غفلت نمی‌کردند و با هر شادی یا غم در کنار عزیزان خود بوده و بهترین کادو را برای ایشان فراهم می‌آوردند تا خود را در این مسائل شریک کنند. بنابراین سنت های هدیه دادن در ایران بسیار ارزشمند بوده و تمامی جوانب را برای شاد کردن شخص مقابل، در نظر می‌گیرند. صنایع دستی و آثار هنری هر کشور برای مردمان آن بسیار ارزشمند است و بار فرهنگی بسیار زیادی دارد، بنابراین آداب هدیه دادن در ایران و جهان به نوعی یکسان است و مردمان هر شهر با صنایع دستی خود یا شاخه‌ای گل، شاد و خوشحال خواهند شد.

    سوالات متداول

    آیا هدیه دادن تنها در زمان شادی افراد کاربرد دارد؟

    خیر، مردمان ایران در هر مناسبت غم و شادی، برای سهیم شدن در آن اتفاق به شخص مقابل هدیه می‌دادند.

    بهترین هدیه در سنت های هدیه دادن در ایران چیست؟

    صنایع دستی به عنوان هدیه‌ای اصیل و ماندگار برای هدیه دادن کاربرد دارند و از جذابیت آن‌ها کاسته نمی‌شود.

    بهترین هدیه ارزان قیمت در فرهنگ ایران و جهان چیست؟

    گل‌ها علاوه بر ارزان بودن، جذابیت زیادی برای مخاطب دارند و به عنوان یکی از بهترین هدیه‌ها شناخته می‌شوند.

    مقالات مرتبط:

     

    مطالب مرتبط