منو
    صنایع دستی

    صنایع دستی در جهیزیه عروس

    توسط احسان امیری
    چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳
    صنایع دستی در جهیزیه عروس

    عروسی آغاز فصل جدیدی از زندگی است که با ورود زوجین به خانه‌ای با عشق و امید آغاز می‌شود. در این مسیر، انتخاب وسایل منزل و افزودن صنایع دستی به جهیزیه، می‌تواند به خانه حس اصالت و زیبایی بی‌نهایتی ببخشد. خرید جهیزیه یکی از لذت‌بخش‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین مراحل شروع زندگی مشترک است که نیاز به دقت و سلیقه خاصی دارد. انتخاب صنایع دستی متناسب با سبک چیدمان منزل، می‌تواند به خانه تازه‌عروس جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد ببخشد.

    انواع صنایع دستی مناسب برای جهیزیه

    انواع مختلفی از صنایع دستی اصیل وجود دارند که با ظاهر زیبا و جذاب خود، زینت‌بخش منزل تازه عروس‌ها می‌شوند و زیبایی فوق‌العاده‌ای به منازل ایشان می‌بخشند. با شناخت هر یک از این محصولات گران‌بها علاوه بر چشم‌نواز کردن خانه، می‌توان دکوراسیونی لوکس رقم زد که چشم هر بیننده‌ای را خیره کرده و ارزش آن در بلند مدت از بین نرود. نباید فراموش کرد که بهترین صنایع دستی در جهیزیه عروس، محصولات ایرانی هستند که در تمام جهان به عنوان هنری ماندگار از آن‌ها یاد می‌شود و زیبایی بی‌نهایتی را درون خود جای داده‌اند. از جمله این صنایع دستی که وجود آن‌ها در جهیزیه موجب جذابیت هر چه بیشتر منزل نوعروس می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    فرش دستبافت ایرانی

    فرش دستبافت ایرانی

    آوازه فرش‌های دست‌بافت ایرانی سال‌های بسیار زیادی است که در سرتاسر جهان پیچیده و به عنوان یکی از بهترین صنایع دستی ایران زمین شناخته می‌شود. انواع مختلفی از فرش‌های دست‌بافت در بازار وجود دارند که هر یک قصه مربوط به خود را داشته و به تنهایی، حامل اصالتی غیرقابل تصور هستند. باید گفت که بهترین فرش‌های جهان نیز در مقایسه با این هنر اصیل و ماندگار ایرانی، قابل مقایسه نیستند و همین عامل باعث می‌شود تا فرش ایرانی، یکی از مناسب‌ترین صنایع دستی مناسب تازه عروس ها باشد و منظره‌ای چشم‎‎نواز به منزل زوجین ببخشد. فرش‌های ایرانی با نخ‌های پشمی، ابریشمی، پنبه‌ای و... بافته می‌شود که هر یک به نوبه خود ظرافت منحصربه‌فردی دارند. به‌طورکلی، فرش‌های ابریشمی بسیار اعیانی‌ بوده و ظاهری کاملا مجلل دارند.

    ظروف خاتم کاری

    ظروف خاتم‌کاری در دو نوع چوبی و مسی تولید می‌شوند که هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود را داشته و برای مصارف مختلفی تولید می‌شوند؛ به همین دلیل باید گفت که کاربرد این مورد از صنایع دستی در جهیزیه عروس بسیار زیاد است! به عنوان مثال خاتم‌کاری چوبی برای مصارف متعددی از جمله جعبه جواهرات، جعبه دمنوش و چای کیسه‌ای، جعبه هدیه، قاب دیوارکوب و... مورد استفاده قرار می‌گیرد در حالی که در نوع مسی، ظروفی تولید می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به گلدان‌، کشکول، قندان، شکلات‌خوری و... اشاره کرد که بدنه آن‌ها منقش به طرح‌های خاتم‌کاری شده هستند و منظره‌ای فوق‌العاده را خلق می‌کنند.  داشتن ظروف مختلف خاتم‌کاری در هر گوشه از منزل ویژگی‌های بی‌نظیری را نمایان می‌کند و طرح و نقشی نو می‌آفریند که برای جهاز منزل بسیار زیبا خواهد بود.

    بیشتر بخوانید: پیشنهادات ویژه هدیه صنایع دستی به مادر شوهر

    انواع پارچه های ترمه و قلمکار

    پارچه‌هایی که طرح و نقش‌های ایرانی دارند، بهترین گزینه برای منازل تازه عروس‌ها به شمار می‌روند، درواقع انواع پارچه‌های ترمه و قلمکار، دارای اصالت ماندگار ایرانی هستند که مقدمات یک زندگی را با تکیه بر تاریخ پرشکوه خود، فراهم می‌کنند. رنگ و نقش این محصولات، هوش از سر بیننده می‌پراند و در کنار وسایل زیبای جهیزیه، درخششی تمام عیار را به رخ بیننده می‌کشد. پارچه‌های ترمه در میان صنایع دستی مناسب تازه عروس ها خوش می‌درخشد و می‌تواند در دوخت وسایل مختلفی اعم از پشتی، روبالشتی، رومیزی و... مورد استفاده قرار گیرد. همچنین رنگ‌ها و طرح‌های موجود در این پارچه‌ها مطابق با سلیقه اغلب ایرانیان بوده و بیانگر سلیقه خوب افراد در هر دوره‌ای از تاریخ خواهد بود؛ این محصولات در میان دیگر صنایع دستی در جهیزیه عروس، غوقا کرده و یک منزل منحصر‌به‌فرد برای علاقمندان به هنرِ دست ایرانی می‌سازد.

    ظروف میناکاری

    Writing boards

    یکی از صنایع دستی بی‌همتا که رنگی آسمانی دارد و به قلب و روح انسان آرامشی بی‌انتها می‌بخشد، ظروف یا بشقاب میناکاری است. این محصولات فوق‌العاده، دکوراسیون منزل نوعروس را درخشان کرده و زیبایی‌های آن را دوچندان می‌کند. ظروف میناکاری با رنگ لاجوردی که دارند برای هر سبک دکوری مناسب بوده و ترکیبی چشم‌نواز خلق می‌کنند، بنابراین نباید از کاربرد این ظروف غفلت کرد؛ به عنوان مثال گلدان‌های میناکاری، یکی از پرکابردترین انواع این محصول است که می‌توان با قرار دادن آن‌ها بر روی کنسول و یا میز عسلی، طیف رنگی قشنگی را در خانه، جاری کرد. ظروف دیگری مانند انواع کاسه، کشکول، گز خوری و... نیز از این سبک صنایع دستی وجود دارد که با توجه به سلیقه نوعروس، قابل تهیه و استفاده هستند.

    تابلوهای قلم‌ زنی

    تابلوها، یکی از ملزومات کاربردی  و روح‌نواز هستند که به دیوارهای منازل روح بخشیده و جزئی جدایی ناپذیر از ساختار خانه شده‌اند. در این میان، تابلوهای قلم‌زنی یکی از صنایع دستی در جهزیه عروس به شمار می‌روند که با طرح‌های بی‌مانند خود در قلب هر بیننده‌ای رسوخ می‌کنند و یادآور جلوه‌ای از طبیعت می‎‌شوند. عموما تابلوهای قلم‌زنی با استفاده از طرح‌های گل و مرغ، آیات و شعر، طرح‌های اسلیمی و... ساخته می‌شوند که از گذشته‌های بسیار دور رواج داشته و در نهایت زیبایی و ظرافت، به این روزگار رسیده است. بنابراین خرید این محصول در کنار صنایع دستی مناسب تازه عروس ها خالی از لطف نیست و زینت‌بخش دیوارهای منزل این افراد خواهد بود و قادر است یکی از بهترین صنایع دستی مناسب برای جهیزیه باشد. شما میتوانید برای اطلاع بیشتر با کارشناسان مجرب زاوش در ارتباط باشید.

    محصولات فیروزه کوبی

    هنر فیروزه‌کوبی از دیگر صنایع دستی اصیل ایرانی است که تلفیقی از دو عنصر مختلف را به بار آورده و حضور آن، آرامشی وصف‌ناپذیر به منزل می‌بخشد. جدای از این موارد، زیبایی این محصولات غیرقابل انکار است و نمی‌توان از جذابیت خیره‌کننده آن، چشم‌پوشی کرد. هنر فیروزه کوبی علاوه بر این‌که بر روی ظروف مسی قابلیت اجرا دارد، با دست توانگر هنرمندان و صنعت‌گران این حوزه، بر دل تابلوها نیز نقش بسته و سبکی جدید و خارق‌العاده را رقم زده است. بر همین اساس این امکان برای علاقمندان وجود دارد تا طرح مورد نظر خود را بر روی تابلو فیروزه‌کوبی ببیند و از آن لذت ببرند.

    ظروف الماس تراش

    انواع صنایع دستی مناسب برای جهیزیه

    یکی از مدرن‌ترین صنایع دستی موجود در بازار ظروف الماس‌تراش هستند که ظاهری فوق‌العاده دلنشین داشته و روح تازه‌ای بر پیکر بی روح خانه‌های سرد می‌بخشند. ظروف الماس‌تراش تناژ رنگ گرمی دارند و جوی دلنشین را بر فضای خانه حاکم می‌کنند. بنابراین یکی از بهترین ایده‌ها برای خرید صنایع دستی در جهیزیه عروس به شمار می‌روند. طرح‌هایی که بر روی این ظروف زده می‌شود نیز همگی خاص و منحصر‌به‌فرد هستند، به همین دلیل تجربه جدیدی برای علاقمندان به هنرِ دست خواهد بود و در کنار سایر صنایع دستی مناسب برای جهیزیه، سبکی دلنشین را رقم خواهد زد.

    ظروف مسی

    از گذشته‌های دور، ظروف مسی، کاربرد ویژه‌ای در جهیزیه عروس داشتند و برای پخت‌وپز مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. این سنت همچنان پابرجاست و پخت غذا در ظروف مسی، طعم ویژه‌ای به آن می‌بخشد که بسیار ماندگار است. بنابراین یکی بهترین صنایع دستی در جهیزیه عروس را انواع ظروف مسی تشکیل می‌دهند. علاقمندان به این سبک ظرف‌ها می‌توانند سرویس‌های قابلمه، سرویس غذاخوری، سرویس چای‌خوری و... را تهیه کنند و علاوه بر لذت بردن از زیبایی این ظروف، سلامتی را به بدن خود هدیه دهند. باید در نظر داشت که ظروف مسی جدید با داشتن یک لایه نانو به راحتی سیاه نمی‌شوند و کیفیت بسیار خوبی خواهند داشت؛ البته نگهداری از آن‌ها نیز دارای اهمیت بالایی است و باید از آسیب رسیدن به بدنه این ظروف با اجسام تیزی مانند چاقو جلوگیری کرد. با رعایت نکات نگهداری از این ظروف، مدت‌های بسیار زیادی قادر به استفاده از آن‎ها خواهید بود و از زیبایی، کیفیت و کارایی آن‌ها نهایت بهره را خواهید برد.

    ظروف مس و پرداز

    یکی دیگر از جذاب‌ترین صنایع دستی ایرانی که برای جهیزیه عروس کاربرد بسیاری دارد و جنبه دکوری فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد نیز، ظروف مس و پرداز هستند؛ این محصولات ریشه تاریخی ندارند و از هنر دست صنعت‌گران معاصر زاده شده‌اند. درواقع این هنر مدت کوتاهی است که رونق گرفته و با وجود طرح‌های بی‌نظیری که دارد، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. ظروف مس و پرداز نقوشی منحصربه‌فرد دارند که بر روی اغلب آن‌ها قابل اجرا بوده و می‌توان در ظروف دکوری و یا ظروف قابل استفاده روزانه مانند سرویس چای‌خوری از این نوع طرح استفاده کرد. این ظروف با زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارند یکی از جذاب‌ترین وسایل مربوط به جهیزیه خواهند شد و با ماندگاری خود، تجربه مصرف طولانی مدت را به صاحبان خود هدیه خواهند داد.

    ظروف نقره قلمزنی

    ظروف نقره یا آبکاری نقره یکی از زیباترین و اعیانی‌ترین محصولاتی هستند که هر تازه عروسی می‌تواند برای منزل خویش تهیه کند؛ درواقع این محصولات زیبایی خیره کننده‌ای دارند که در ذهن نمی‌گنجد. ظروف نقره عموما در دو شکل تمام نقره و یا آب‌کاری نقره ساخته می‌شوند که هر فرد با در نظر گرفتن بودجه خود، امکان خرید از آن را خواهند داشت، اما به صورت کلی ظاهر نهایی کار بسیار دلنشین و جذاب خواهد بود و یک ایده مناسب برای خرید جهیزیه به شمار خواهد رفت. ظروف قلم‌زنی از زیرمجموعه‌های محصولات نقره به شمار می‌روند که بسیار گران‌بها بوده و ارزش مادی و معنوی بسیاری دارد. این فرایند یا بر روی خود نقره انجام می‌شود و یا پس از قلم‌زنی بر روی مس یا برنز، با آبکاری نقره مزین می‌شوند که در هر صورت بسیار خواستنی و چشم‌نواز است. بر این اساس اگر به دنبال یکی از محبوب‌ترین صنایع دستی در جهیزیه عروس می‌گردید، ظروف نقره قلم‌زنی بهترین ایده برای شما خواهد بود.

    سخن پایانی

    تهیه لوازم منزل، برای شروع زندگی مشترک، یک فرایند بسیار شیرین و ماندگار است که انتخاب‌های درست در ماندگاری لوازم، نقش بسیار موثری دارد. از گذشته‌های بسیار دور تا به امروز، صنایع دستی در جهیزیه عروس جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند که به همین دلیل، شناخت اصولی این محصولات برای خرید بهتر، اهمیت بسیار ویژه‌ای خواهد داشت. انواع فرش، محصولات خاتم‌کاری، ظروف میناکاری، پارچه‌های ترمه و قلمکار، ظروف الماس‌تراش، ظروف فیروزه‌کوبی و... از جمله صنایع دستی مناسب تازه عروس‌ ها هستند که ظاهر منزل جدید زوجین را جلوه‌ای فوق‌العاده می‌بخشد. با شناخت صنایع دستی مناسب برای جهیزیه می‌توان بهترین و جذاب‌ترین محصولات را متناسب با دکور منزل تهیه کرد و این اصالت را در منزل به یادگار داشت.

    سوالات متداول

    گران‌قیمت‌ترین فرش ایرانی کدام فرش است؟

    فرش‌های ابریشمی به دلیل کیفیت و زیبایی خود از جمله گران‌قیمت‌ترین فرش‌های موجود در بازار هستند.

    بهترین جعبه‌های جواهر برای جهیزیه کدام‌اند؟

    جعبه جواهرهای خاتم‌‌کاری شده بهترین گزینه برای خرید جهیزیه به شمار می‌روند.

    از پارچه‌های قلمکار و ترمه چه چیزهایی می‌توان برای جهیزیه دوخت؟

    پارچه‌های قلمکار و ترمه برای دوخت انواع رومیزی، روبالشتی، پشتی و... کاربرد دارند.

    آیا می‌توان تابلو فیروزه‌کوبی با طرح دلخواه برای جهیزیه سفارش داد؟

    بله، هنرمندان این امکان را برای علاقمندان فراهم آورده‌اند تا تابلو فیروزه‌کوبی با طرح دلخواه خود را سفارش داده و تهیه کنند.

    مقالات مرتبط:

    مطالب مرتبط