منو
صنایع دستی

طراحی داخلی منزل به سبک سنتی

توسط مهدی مالکی
شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲
طراحی داخلی منزل به سبک سنتی

فهرست مطالب:

مقدمه

امروزه هنر طراحی داخلی منزل به سبک سنتی از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند، چیدمان وسایل و دکوراسیون منزل خود را به بر اساس این سبک تنظیم نمایند. به بیان دیگر با طراحی داخلی منزل به سبک سنتی شما می توانید به ایجاد یک محیط زندگی مطلوب، راحت و آرامش‌بخش برای همه افراد خانواده کمک کنید.

عناصر و فاکتورهای زیادی در کنار هم قرار می گیرند تا یک خانه را به خانه ای سنتی تبدیل کنند. این فاکتورها شامل رنگ های خنثی و گرم، قطعات مبلمان، کابینت و اثاثیه، وسایل دکوری، تزئینات پنجره، وسایل روشنایی و نورپردازی، صنایع دستی، فرش و غیره هستند. تلاش ما در این مقاله این است که با پرداختن به برخی از این فاکتورها، هنر طراحی دکوراسیون داخلی منزل به سبک سنتی را هرچه بهتر و کامل تر به علاقمندان یادآور شویم.

نکات اساسی در طراحی داخلی منزل به سبک سنتی

سبک دکوراسیون داخلی سنتی شما را به یاد فرهنگ، شیوه زندگی و آداب و رسوم مردمان اصیل در گذشته های نه چندان دور می اندازد. برای طراحی سنتی، نیازمند دو عنصر مهم ایده و سلیقه هستید. اما در کنار این دو فاکتور توجه به برخی فاکتورها برای افزایش زیبایی و هماهنگی بیشتر عناصر ضروری است. در اینجا به بررسی برخی نکات اساسی جهت بهبود طراحی داخلی منزل به سبک سنتی پرداخته شده است:

رنگ ها و الگوهای سنتی

برای انتخاب رنگ در طراحی منزل به سبک سنتی، از رنگ هایی با قدرت بسیار برای دیوارها و سقف خانه استفاده کنید. کاربرد رنگ های خنثی مانند کرم، خاکستری مایل به قهوه ای و قهوه ای مایل به زرد در این نوع سبک، بسیار متداول است. اما قهوه‌ای تیره، قرمز سبز، آبی های تیره نیز ظاهری فوق العاده ایجاد خواهد کرد.

سعی کنید ترکیبی قدرتمند از رنگ های خنثی و گرم را با طرح ها و الگوهای سنتی انتخاب کنید به گونه ای که به خانه روح و احساس بخشیده و حس برانگیختگی را در خانه ایجاد نماید.

لازم به ذکر است که استفاده از رنگ با پایه های چوبی تیره مانند چوب درخت گردو، گیلاس و بلوط، برای نمایش طراحی داخلی به سبک سنتی، تاثیرگذار خواهد بود. همچنین استفاده از رنگ های سیاه و سفید می توانند بر ترکیبی از وسایلی که در فضای داخلی تنظیم کرده اید، غلبه کنند. بنابراین استفاده از آنها در این سبک توصیه نمی شود.

اشیا و اثاثیه به کار رفته در دکوراسیون داخلی

یک طراحی خوب چیزی نیست که فقط ظاهر خوبی داشته باشد، بلکه باید احساساتی را نیز برانگیزد و نورون های مغز را به کار بیاندازد. چیدمان اشیا و اثاثیه های به کار رفته در دکوراسیون داخلی عمده ترین بخش از طراحی داخلی به سبک سنتی هستند.

  • صنایع دستی

وجود اشیا با روکش و وسایل ساخته شده از نقره، برنج و برنز در طراحلی داخلی منزل به سبک سنتی حس خوبی را به افراد انتقال خواهد داد.

استفاده از وسایل و صنایع دستی فیروزه کوب، میناکاری، خاتم کاری و مسی در قسمت های مختلفی از اتاق نشیمن، اتاق پذیرایی و یا حتی اتاق خواب، بسیار موثر بوده و زیبایی را دوچندان خواهد نمود.

فیروزه ای رنگی زیبا و چشم نواز است که در دکوراسیون منزل محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است. از ظروف مس و فیروزه کوب می توان برای پذیرایی به عنوان آجیل خوری، شیرینی خوری، شکلات خوری و میوه خوری و یا دکوری در خانه ای که به سبک سنتی طراحی شده است، استفاده کرد. امروزه محصولات فیروزه کوبی گلدان فیروزه کوبی و شکلات خوری فیروزه کوبی پرطرفدارترین صنایع دستی برای طراحی دکوراسیون داخلی به شمار می روند.

تابلو قلم زنی با قاب خاتم

از سوی دیگر در صورت تمایل می توان ترکیب هنر خاتم کاری بر روی مس و چوب را در قالب صنایع دستی در یک طراحی سنتی، به عنوان تزیینات در منزل به کار برد. تابلوهای قلمزنی مشبک با قاب خاتم، سرویس پذیرایی خاتم شامل شکلات خوری و جعبه دمنوش خاتم کاری، جعبه دستمال کاغذی خاتم کاری، جعبه کارد و چنگال خاتم کاری در نمونه ها و سایزهای مختلف، همه نمونه هایی از این دسته محصولات زیبا و جذاب به شمار می روند.

شما می توانید جهت مشاهده مجموعه صنایع دستی متنوع در طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتان به فروشگاه صنایع دستی اصفهان زاوش مراجعه کرده و در صورت تمایل به صورت حضوری و آنلاین خرید خود را انجام دهید.

در آینده مقاله ای در مورد استفاده از محصولات فیروزه کوبی روی مس و خاتم کاری روی مس در طراحی داخلی قرار می دهیم.

لازم به ذکر است که وجود صنایع دستی با ظاهر خوب و مناسب مانند اکسسوری های قدیمی، کوزه ها، ظروف چینی و اقلامی از این دسته می توانند ظاهر نئوکلاسیک و سنتی را که افراد ممکن است در فضای داخلی به دنبال آن باشند، ایجاد نمایند.

بیشتر بخوانید: انواع ظروف میوه خوری صنایع دستی

  • مبلمان

از مهم ترین اثاثیه در طراحی دکوراسیون داخلی منزل به سبک سنتی، مبلمان است. مبلمانی که انتخاب می‌کنید باید ماهیت ظریف و آراسته، با جزئیات چشمگیر داشته باشند.

تاکید سبک‌ سنتی بر خطوط و فضاهای منحنی شکل است؛ بنابراین سعی کنید از مبلمان هایی با اشکال گرد و منحنی در چیدمان استفاده نمایید. همچنین برای مبلمان ها از پارچه هایی با جنس و رنگ های مناسب مانند مخمل و ابریشم که از قدرت بالایی در طراحی سنتی برخوردارند، استفاده نمایید.

شما می توانید برای تزیین میز جلو مبلی از رومیزی های طرح دار و قدیمی استفاده کنید و یا در کنار فضایی که برای نشیمن در نظر گرفته اید، گوشه‌ای را بدون مبلمان با تعدادی پشتی سنتی چیدمان نمایید.

لازم به ذکر است که هرچه انتخاب های شما از شلوغی کمتری برخوردار باشند، حس آرامش بیشتری را با خود به همراه خواهند داشت.

 

دکوراسیون داخلی منزل به سبک سنتی

 

  • فرش

فرش ها نیز جزء جدایی ناپذیر طراحی داخلی به سبک سنتی محسوب می شوند، زیرا از جذابیت بسیاری برای جلوه دادن به یک محیط برخوردارند. فرش‌های مورد نظر در یک دکور سنتی، از قواعد مشخصی پیروی می‌کنند. قواعدی همچون رنگ فرش، دست بافت بودن و در مواقعی اندازه فرش.

وجود فرش های دستباف با طرح و رنگ های زیبا و گرم، کیفیت طراحی داخلی منزل شما را افزایش می دهند. فرش های دست بافت و قدیمی دارای ارزش و اصالت بالایی هستند و به همین خاطر لازم است فضایی را انتخاب کنید که بتواند این موضوع را به درستی نشان دهد.

برای ست کردن مبلمان و پرده ها با فرش های دستباف در طراحی داخلی منزل به سبک سنتی، توصیه می شود که از رنگ های مکمل استفاده کنید. برای مثال اگر فرش دستباف شما قرمز رنگ است، بهتر است بدانید که مکمل رنگ قرمز، سبز است. استفاده از این ترکیب رنگی و همچنین استفاده از رنگ های آبی، زرد، نارنجی، سفید و شیری برای سایر وسایل منزل، زیبایی را چندین برابر خواهد کرد.

  • پرده

 انتخاب پرده ها یکی از بخش های مهم در دکوراسیون داخلی منزل به شمار می رود. استفاده از پرده‌هایی با خط‌وط سنگین و حجیم مانند مخمل و تزئینات پر زرق و برق روی پنجره‌های بزرگ، در طراحی به سبک سنتی، بسیار موثر خواهد بود. بلندی پنجره و سنگینی پرده در کنار هم نمایی فاخر و چشمگیر ایجاد خواهد کرد. بنابراین بهتر است بین پرده ها، مدل دریچه ها و قرنیزها هماهنگی وجود داشته باشد.

البته در نظر داشته باشید که با وجود یک سبک خاص از مبلمان و سایر عناصر موجود، بهتر است که پرده نیز هماهنگ با آنها سفارش داده شود.

ایجاد تقارن در فضای داخلی سنتی

حفظ تقارن، جزء کلیدی در طراحی خانه سنتی است. شما باید یک محیط پر جنب و جوش ایجاد کنید و در عین حال استفاده از فضا را به حداکثر برسانید.

در هر نوع طراحی که در خانه ایجاد می کنید، به دنبال یک محیط متقارن باشید. قرینگی نوعی تعادل است که اغلب در طراحی داخلی کاربرد دارد. عموما فضاهای داخلی سنتی، از تقارن منحصر به فرد، چشمگیرو ظریفی برخوردار هستند.

برای ایجاد تقارن ابتدا نقطه کانونی منزل، یعنی جاییکه دید بیشتری دارد و یا اولین جاییکه به چشم می آید را تعیین کرده، سپس وسایل و صحنه ها را بر طبق این نقطه کانونی بصورت آیینه ای چیدمان نمایید.

قراردادن شمعدان و لاله فیروزه کوب در دو طرف یک آینه فیروزه کوب و یا حتی وجود تقارن در فرش‌هایی با طرح و الگوی سنتی، همگی نمونه‌هایی از تعادل متقارن در سبک سنتی به شمار می روند.

 

نور پردازی داخل منزل به سبک سنتی

 

نورپردازی

یکی از مواردی که باید در طراحی داخلی مدنظر قرار داد، استفاده از نورپردازی مناسب است. زیرا نورپردازی در نمایش زیبایی و چیدمان ها بسیار موثر است.

برای طراحی داخلی منزل به سبک سنتی بهتر است با توجه به فضای خود، لوسترهای بزرگ یا کوچک را انتخاب نمایید؛ برای مثال اگر فضای پذﯾرایی و اتاق نشیمن شما کوچک است، بھتر است که از لوسترھای کوچک و بالعکس در فضاھای بزرگ از لوسترھای بزرگ استفاده کنید.

به طور معمول، لوسترھایی که برای سبک ھای سنتی طراحی می شوند، متریال آنها برنج یا سرب هستندد. اغلب در این سبک از نورپردازی، لامپ ھای لوستر نماﯾان نمی شود و در بیشتر مواقع دارای حباب ھایی هستند که روی لامپ ھا قرار می گیرند.

برای طراحی سنتی اتاق نشیمن می توان وسایل نورپردازی کلاسیک مانند چراغ دیوارکوب و لوسترهای چوبی را نیز به کار برد.

نتیجه گیری

هر فردی سبک دکوراسیون داخلی خاص خود را می پسندد و کاملا طبیعی است که منزل خود را آن گونه که دوست دارد تزیین می کند. یکی از محبوب ترین سبک هایی که ما ایرانی ها برای چیدمان منازل خود به کار می بریم، سبک دکوراسیون داخلی سنتی است.

سبک سنتی قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد که باعث شده است این روزها طراحان درصدد اجرای دکوراسیون داخلی منزل به سبک سنتی باشند و برای متعادل‌سازی آن کمی از طراحی مدرن در کنار سبک سنتی استفاده کنند.

در این مطلب ما به ذکر برخی نکات اساسی از قبیل رنگ های به کار رفته در طراحی، چیدمان مبل ها، نورپردازی، استفاده از صنایع دستی، توجه به انتخاب پرده ها و متقارن سازی به منظور ایجاد هرچه بهتر و زیباتر کردن شیوه طراحی سبک سنتی در منزل اشاره نمودیم.

پیشنهاد ما به شما این است که جهت انتخاب مجموعه صنایع دستی متنوع در طراحی دکوراسیون داخلی منزلتان از تجربیات کارشناسان حاضر در فروشگاه زاوش به صورت رایگان بهره مند گردید. بدین منظور شما عزیزان می توانید بصورت 24 ساعته از طریق سایت و یا در ساعت های کاری از طریق مراجعه حضوری به فروشگاه، اقدام نمایید.

مطالب مرتبط

ثبت نظر