منو
صنایع دستی

علت زود سیاه شدن ظروف مسی چیست؟

توسط احسان امیری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳
علت زود سیاه شدن ظروف مسی چیست؟

ظروف مسی یکی از پرخاصیت‌ترین و جذاب‌ترین محصولاتی هستند که در آشپزخانه هر منزل کارایی دارد و با کاربردهای بی‌نظیر خود، از گذشته تا به امروز در میان مردم ایران رواج داشته است. عدم استفاده درست از این ظروف کاربردی و زیبا، علت زود سیاه شدن ظروف مسی بوده و با گذشت زمان، این فرایند بر روی بدنه آن‌ها تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین لازم است دلیل تغییر رنگ ظروف مسی را شناخت و با به‌کار بردن روش‌های استفاده درست، از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد.

دلایل تغییر رنگ ظروف مسی

عوامل گوناگونی موجب تغییر رنگ ظروف و محصولات مسی می‌شود به همین دلیل، شناخت این موارد به استفاده بهتر از ظروف دامن می‌زند. از جمله مهم‌ترین دلایلی که موجب سیاه شدن مس می‌شوند عبارت‌اند از:

واکنش مس با هوا

به‌صورت کلی، مس و اکسیژن در کنار یکدیگر واکنش نشان می‌دهند و این یک فرایند طبیعی در مورد مس به‌شمار می‌رود؛ طی این مسئله، عنصر مس در واکنش با هوا اکسید می‌شود و یک لایه پتینه بر روی بدنه آن قرار می‌گیرد که عوامل دیگری همچون پخت‌وپز و یا شست‌وشو به آن دامن زده و سرعت اکسید شدن ظروف را بیشتر می‌کنند.

برخورد مس با مواد غذایی

دلیل تغییر رنگ ظروف مسی

مواد غذایی اسیدی از جمله آبلیمو، سرکه، گوجه فرنگی و... در مجاورت با مس واکنش نشان داده و پس از اکسید شدن، یک لایه سیاه پودری را بر روی بدنه مس، ایجاد می‌کند و علت زود سیاه شدن ظروف مسی است. چنان‎چه لایه محافظی در ظروف مس مناسب پخت‌وپز وجود نداشته باشد؛ مس، اکسید شده و ظروف دچار رسوبات سیاه رنگ می‌شوند؛ در نظر داشته باشید که تمامی محصولات مسی در واکنش با مواد اسیدی این واکنش را از خود نشان خواهند داد. شما میتوانید جهت اطلاع بیشتر با تیم زاوش در ارتباط باشید.

شست و شوی نامناسب

عدم شست‌وشوی مناسب یک دلیل تغییر رنگ ظروف مسی است که عموماً توجه زیادی به آن نمی‌شود؛ درواقع باید پس از استفاده از این محصولات، سریعاً برای شستشوی آن‌ها اقدام کرد و رها کردن ظروف مسی در ظرف‌شویی، ایده جالبی نخواهد بود. ماندن اضافه‌های غذا و محیط مرطوب ظرف‌شویی بر روی ظروف مسی تاثیرگذار بوده و موجب تغییر رنگ آن به سیاه می‌شود؛ بر این اساس اگر تمایل دارید تا مدت طولانی‌تری از ظروف خود استفاده کنید، می‌بایست در شستشوی آن‌ها دقت داشته باشید!

شرایط نگهداری نامناسب

دلایل تغییر رنگ ظروف مسی

نگهداری از ظروف مسی، اهمیت بالایی دارد چراکه موجب ماندگاری طولانی مدت و بهتر آن‌ها خواهد شد؛ محصولات دکوری مسی، باید به‌شکل مرتب تمیز شوند و گردوخاک نشسته بر روی آن‌ها با استفاده از یک دستمال خشک برطرف شود. ظروف پخت‌وپز نیز باید در جایی خشک و خنک نگهداری شوند تا رطوبت و تابش شدید نور آفتاب به سیاه شدن آن‌ها دامن نزند؛ با انجام این تکنیک‌های ساده می‌توان بر ماندگاری ظروف مسی افزود.

عدم وجود لایه محافظ

تولیدکنندگان ظروف مسی به علت زود سیاه شدن ظروف مسی دست به اقدام خلاقانه‌ای زده‎ و با ایجاد یک لایه محافظ بر روی این ظروف، از اکسید شدن و سیاه شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند، اما با این وجود هستند برخی از افراد که از این مسئله چشم‌پوشی می‌کنند و ظروف بی‌کیفیت را به بازار ارائه دهند. البته استفاده نادرست و سابیده شدن ظروف نیز موجب از بین رفتن این لایه می‌شود که در ادامه منجربه اکسید شدن و سیاه شدن ظروف مسی خواهد شد، بنابراین علاوه بر اینکه باید از وجود لایه محافظ اطمینان حاصل کرد، می‌بایست با استفاده درست، مانع از سیاه شدن آن‌ها شد.

سخن پایانی

ظروف مسی در شرایط گوناگونی واکنش داده و استفاده نادرست از آن‌ها می‌تواند علت سیاه شدن ظروف مسی باشد؛ واکنش مس با هوا، مجاورت با مواد غذایی، مجاورت با آب، عدم نگهداری مناسب، عدم وجود لایه محافظ و... مهم‌ترین دلیل تغییر رنگ ظروف مسی شناخته می‎شوند. با خرید ظروف خاتم‌کاری، فیروزه‌کوبی و الماس‌تراش از زاوش، از مزیت محافظ پلی‌استری بهره‌مند می‌شوید که از تغییر رنگ محصولات مسی جلوگیری می‌کند. همچنین، تمامی محصولات زاوش با ضمانت بی‌نظیر 60 تا 120 ماهه ارائه می‌شوند تا از سیاه نشدن و کیفیت بالای آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

آیا مس خودبه‌خود سیاه می‌شود؟

مس در مجاورت با هوا در طولانی نیز دچار اکسیداسیون و تغییر رنگ به سیاه می‌شود.

بهترین محل برای نگهداری از ظروف مسی کجا است؟

برای نگهداری از ظروف مسی باید فضایی خشک و خنک را انتخاب کنید.

بهترین ایده برای جلوگیری از سیاه شدن مس چیست؟

وجود لایه محافظ مانع از سیاه شدن مس می‌شود و با خرید ظروفی با این ویژگی می‌توان مانع از سیاه شدن مس شد!

مقالات مرتبط:

مطالب مرتبط

ثبت نظر