منو
صنایع دستی

لوازم تزیینی و دکوری در صنایع دستی

توسط مهدی مالکی
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲
لوازم تزیینی و دکوری در صنایع دستی

فهرست مطالب:

مقدمه

یکی از شیوه‌هایی که می‌تواند فضای خانه شما را متفاوت و جذاب کند، استفاده از محصولات صنایع دستی برای دکور خانه است.  به عبارت دیگر، استفاده از صنایع دستی به علت اصالت در طرح و نقش و تنوع در رنگ از بهترین انتخاب ها برای تزیین کردن خانه های شما است. وجود این آثار هنری، هویتی اصیل به منزل شما خواهد بخشید و احساس آرامش را در فضا حاکم خواهد کرد.

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که به طراحی  دکوراسیون داخلی منزل تان با صنایع دستی علاقمندید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید چرا که به معرفی برخی از انواع لوازم تزیینی و دکوری از صنایع دستی خواهیم پرداخت.

پرفروش ترین لوازم تزیینی و دکوری از صنایع دستی

لوازم تزیینی و دکوری از صنایع دستی می توانند با توجه به هنر و ابتکار سازنده خود شامل انواع متنوع با طرح های مختلفی باشند. برخی از این لوازم به دلیل زیبایی خاصی که دارند از طرفداران بیشتری برخوردار هستند. در زیر به معرفی پرفروش ترین لوازم تزیینی و دکوری از صنایع دستی می پردازیم.

- گلدان های صنایع دستی

گلدان‌های صنایع دستی از جمله آثار زیبایی هستند که هم کاربردی بوده و هم  جنبه‌ی تزئینی دارند. شما می توانید این گلدان ها را در جنس های مختلفی مانند مسی، فلزی، شیشه ای و نقره ای مشاهده نمایید. صنعتگران ایرانی به کمک ابزارهای خاص، نقش های سنتی را با دستان هنرمندشان بر روی بدنه این گلدان ها پیاده کرده و جلوه بصری آنها را افزایش می دهند.

پرفروش ترین گلدان های صنایع دستی که برای تزیین و طراحی داخلی کاربرد دارند، شامل موارد زیر است:

 

گلدان-مینا-کاری

 

گلدان میناکاری:

گلدان مینا کاری، یکی از وسایل تزیینی و کاربردی است که تقریبا در همه ی خانه های ایرانی وجود دارد. این گلدان ها عموما از جنس فلز مس هستند که پس از ساخته شدن برای مراحل میناکاری و انجام فرایند طراحی و رنگ آمیزی آماده می شوند. هنگام انتخاب و خرید گلدان میناکاری شده به کیفیت کار شامل صافی و یکنواختی سطح پایه مینا، یکنواختی ضخامت رنگ، نقوش ایرانی اصیل و ظریف و پوشش لعاب مناسب توجه بسیار داشته باشید. شما می توانید بهترین نمونه گلدان های میناکاری در سایزهای مختلف را از فروشگاه صنایع دستی زاوش تهیه فرمایید.

گلدان فیروزه کوب:

گلدان های فیروزه کوب با توجه به زیبایی و ارزش بالای هنری، از جمله پرفروش ترین لوازم تزیینی و دکوری به حساب می آیند. جنس زیر ساخت گلدان های فیروزه کوب نیز همانند گلدان های میناکاری شده عموما از متریال مس است که توسط سنگ های فیروزه تزیین شده اند. گلدان های صراحی، دالبری و گیلاسی از نمونه گلدان فیروزه کوب هستند که در سایز های مختلف تولید وعرضه می شوند.

گلدان خاتم کاری:

انواع گلدان های خاتم کاری بر روی مس در مدل های مختلف گیلاسی و صراحی در سایزبندی های متنوع از جمله صنایع دستی پرطرفدار هستند. روال کار بدین صورت است که استادان خاتم کار، مثلث‌ها والگوهای هندسی بسیار کوچک خاتم را با دقت و نظم بسیار، در کنار یکدیگر بر روی گلدان های مسی قرار می دهند و آثار ماندگار و چشم نوازی را خلق می کنند. در نظر داشته باشید که هرچه قدر طرح و الگوهای به کار رفته در گلدان های خاتم کاری ظریف تر باشد، محصول از قیمت بالاتری برخوردار خواهد بود.

گلدان قلم زنی:

گلدان های قلم زنی، یکی از لوازم تزیینی و دکوری صنایع دستی هستند که زیر ساخت اصلی آنها فلزاتی از قبیل طلا، نقره، مس و برنج می باشد. طرح و نقش ها به کمک قلم و ضربه چکش بر روی سطوح فلزی گلدان ایجاد می شوند. این طرح و نقش ها عموما گل و مرغ های سنتی شاه عباسی هستند.

گلدان ملیله کاری:

گلدان های ملیله کاری از آثار هنری ایرانی است که به کمک مفتول‌های نازک نقره تولید می شوند. شما می‌توانید با انتخاب گلدان های ملیله کاری و قرار دادن آن ها بر روی میز و یا داخل ویترین، زیبایی محیط زندگی را چندین برابر کنید. طرح های ایجاد شده بر روی گلدان های ملیله کاری بیشتر ذهنی بوده و از نگاره های قدیمی و سنتی ایران الهام می گیرند.

گلدان مس و پرداز:

مس و پرداز، بازی ‌رنگ‌ها در هنر ایرانی است که بر روی آثاری مانند گلدان، به عنوان لوازم دکوری، زیبایی خود را نشان می دهند. طرح های به کار رفته در گلدان های مس و پرداز عموما گل و مرغ و اسلیمی هستند.  کیفیت گلدان های مس و پرداز با توجه به ظرافت و مهارت به کار رفته در این سبک هنری، دقت در پرداخت کاری و استفاده از زیرساخت مناسب تعیین خواهد شد .

گلدان الماس تراش:

گلدان های الماس تراش از جنس فلز مس، از صنایع دستی زیبا برای طراحی دکوراسیون داخلی هستند که بواسطه الماس تراشیده شده و با اشکال مختلف تزیین شده‌اند. طرح های حکاکی شده روی گلدان های الماس تراش، بیشتر گل و مرغ انتخاب می شوند. ارزش این گلدان ها به ظرافت، دقت و زیبایی مرتبط با طرح های ایجاد شده است.

 

گلدان سفالی

 

گلدان سفالی:

گلدان‌ های سفالی برای قرار دادن گل و گیاهان طبیعی بر روی میز، گزینه بسیار مناسبی برای تزیینات به حساب می آیند. این گلدان ها در بین صنایع دستی دکوری از قیمت مناسبی برخوردارند.

- تابلوهای هنری

یکی از مهم ترین اقلام دکوراسیون داخلی که نقش بسزایی در زیبایی دیوارهای خانه دارد، تابلو های هنری است. این آثار با استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، پارچه، کاغذ، مخمل، سنگ‌ها، معادن، پوست حیوانات ، مس ، نقره ، برنج  و طلا ساخته می‌شوند که دارای طرح‌های زیبایی هستند.

امروزه نمونه های متنوعی از تابلوهای هنری در فروشگاه های تزیینی و صنایع دستی عرضه می شوند.  برخی از این آثار شامل موارد زیر است:

 

تابلو-قلم-زنی

 

تابلوهای قلم زنی:

قلم زنی یکی از جذاب ترین و ارزشمندترین صنایع دستی به شمار می ‌رود و تابلوهای این هنر زیبا از محبوبیت خاصی بهره مند هستند. تابلو های قلم زنی نقره، تابلوهای قلم زنی خاتم و تابلوهای قلم زنی مسی نمونه های رایج از انواع قلم زنی هستند که طرفداران بسیار دارند.

تابلوهای کاشی کاری:

تابلوهایی که با استفاده از کاشی‌های رنگی ساخته می‌شوند و نقوش هنری مختلفی را نمایش می‌دهند. تابلوهای کاشی کاری در مدل های متنوعی از جمله پرسلانی، گرانیت و چاپی تولید و عرضه می گردند. این تابلوها معمولاً به عنوان تزیینات دیواری و سطوح داخلی استفاده می‌شوند.

تابلوهای معرق:

معرق هنر جایگزینی قسمت های مختلف یك طرح با چوب های رنگی و تلفیق آنها با یكدیگر برای آراستن سطح یك تابلو و یا دیگر زیر ساخت ها ی چوبی می باشد. ارزش هنری یک تابلو معرق کاری شده به کیفیت چوب به کار رفته در آن است. امروزه تابلو های معرق با طرح های آیات قرآن یا نام الله و ائمه، از محبوبیت خاصی بین معرق کاران و دوست داران معرق برخوردارند.

تابلوهای منبت:

منبت کاری به هنر ایجاد نقش‌ و نگارهای برجسته بر روی زمینه کارهای مختلف از جمله چوبی اطلاق می گردد. تابلوهای منبت کاری از زیباترین آثار صنایع دستی برای تزیین دیوارهای منازل می باشند. تابلوهای منبت کاری در سبک‌های مختلف منبت برجسته، منبت تیشه ای، منبت قلمزنی، منبت مشبک، منبت معرق و منبت حجمی ارائه می‌شود.

تابلوهای فیروزه:

سنگ فیروزه از زیباترین سنگ‌های تزیینی دنیا است که رنگ آبی و سبز آن جلوه‌ای خیره کننده دارد. در تابلوهای فیروزه از فیروزه‌های کوچک بر روی مس، نقره، برنج و چوب استفاده می گردد.  در تابلوهایی که دارای نوشته هستند، ابتدا طرح کلی نوشته بر روی سطح تابلو لیزر شده و سپس با کمک فیروزه سطح تابلو پوشانده می‌شود. شفافیت موجود در سنگ های فیروزه، امکان ترکیب آن ها با سایر مواد را می‌دهد و همین ویژگی به تابلو فیروزه جلوه‌ای نفیس و جادویی می‌بخشد.

لازم به ذکر است، بسیاری از هنرهای دستی دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند به صورت تابلوهای هنری زیبا و جذاب اجرا شوند. انتخاب نوع تابلو بستگی به سلیقه شما دارد که می‌توان با توجه به سبک دکوراسیون داخلی خود، تابلویی که بیشترین جذابیت را دارد، انتخاب کنید.

- ظروف پذیرایی

ظروف پذیرایی همان طور که از نام آنها مشخص است، برای پذیرایی از مهمان کاربرد دارند. برخی از این ظروف به دلیل ظاهر زیبا، قابلیت استفاده به عنوان وسایل تزیینی و دکوری در طراحی داخلی منازل را نیز دارا هستند.

پرطرفدارترین ظروف پذیرایی صنایع دستی که کاربردی بوده و برای تزیین و طراحی داخلی نیز استفاده می شوند، شامل موارد زیر است:

 

ظروف-پذیرایی

 

ظروف پذیرایی خاتم کاری:

از ترکیب هنر خاتم کاری بر روی ظروف پذیرایی مسی، آثار هنری زیبایی از جمله آجیل خوری مسی خاتم کاری، شکلات خوری مسی خاتم کاری، کشکول مسی خاتم کاری، گلدان مسی خاتم کاری، گلدان صراحی خاتم کاری و سنگاب مسی خاتم کاری ایجاد می گردد.

ظروف پذیرایی مس و خاتم از ماندگاری بسیار بالایی برخوردارند و در صورت استفاده صحیح می توانند همان کیفیت اولیه خود را حفظ نمایند. قیمت ظروف خاتم کاری روی مس با توجه به کیفیت خاتم به کار رفته روی آن متفاوت است.

ظروف پذیرایی فیروزه کوب:

اگه علاقه مند به ظروف لوکس و لاکچری مسی هستید، انواع ظروف پذیرایی فیروزه کوب  گزینه مناسبی برای شما هستند.

این ظروف، نمونه‌ای از هنر و صنعت دستی با ارزش ایرانی است که معمولا از مس با کیفیت ساخته می‌شوند و سپس به وسیله هنرمندان ماهر فیروزه کوب تزیین می گردند.

از جمله محصولات زیبا در دسته ظروف پذیرایی فیروزه کوب شامل شکلات خوری فیروزه کوب، سینی شربت خوری قلم خورده فیروزه کوب، کشکول فیروزه کوب، کاسه و بشقاب ساده فیروزه کوبی، شیرینی خوری فیروزه کوب و ملیله کاری، سوپ خوری فیروزه کوب، میوه خوری فیروزه کوب، آجیل خوری فیروزه کوب، گالش یا جا استکانی گل و مرغ فیروزه‌کوب، سرویس چای خوری و سماور و قندان فیروزه کوب، تنگ و جام فیروزه کوب، و پارچ صراحی فیروزه کوب هستند.

ظروف پذیرایی الماس تراش:

ظروف الماس تراش که معمولا دارای زیر ساخت مسی هستند از حکاکی روی این فلز ساخته می شوند. در ساخت انواع ظروف الماس تراش از دو نوع رنگ بندی کلی با فرمولاسیون سرمه ای و فیروزه ای استفاده می شود. نوع طرح و نقوش در این ظروف بیشتر گل و مرغ و یا کاملا ساخته ذهن اساتید سازنده است. ضمنا طرح های کنده کاری شده عمق زیادی ندارند و سطحی هستند. از پرفروش ترین ظروف پذیرایی الماس تراش می توان به شکلات خوری الماس تراش اشاره کرد که در فروشگاه صنایع دستی زاوش تولید و عرضه می شوند.

ظروف پذیرایی قلم زنی:

اگر به دنبال یک عنصر دکوراتیو منحصر به فرد برای خانه‌تان هستید، ظروف پذیرایی قلم زنی شده با زیرساخت مسی، می توانند یک گزینه‌ ی بسیار عالی محسوب گردند. هنرمندان قلم زن با دقت و حوصله زیاد، الگوها و طرح‌های زیبایی را بر روی سطوح مسی ایجاد می‌کنند. این طراحی‌ها معمولاً از عناصر فرهنگی و هنری مختلفی مانند گلها، حیوانات و طرح‌های جغرافیایی الهام گرفته اند. قیمت ظروف مسی قلم زنی شده متناسب با کیفیت و پیچیدگی طراحی آن‌ها متفاوت است. از جمله پرطرفدارترین صنایع دستی تزیینی و کاربردی در دسته ظروف پذیرایی قلم زنی، جام و سینی قلم کاری، آجیل خوری قلم کاری  و میوه خوری قلم کاری هستند.

ظروف پذیرایی مس و پرداز:

ظروف مس و پرداز حاصل ابتکار و خلاقیت هنرمندان اصفهانی است که بر روی قسمت هایی از آنها سبک خاصی از نقاشی مینا به نام پرداز کار می شود و مابقی ظرف به صورت جنس اصلی ظرف که همان مس است، نمایان می گردد. آجیل خوری مس و پرداز، شکلات خوری مس پرداز، شیرینی خوری مس پرداز و قندان مس و پرداز از پرفروش ترین صنایع دستی هستند که می توانند بر روی میز پذیرایی، برای زیبایی بیشتر قرار داده شوند.

- رومیزی های سنتی صنایع دستی

امروزه انواع متنوع رومیزی های صنایع دستی، در قالب محصولات کاربردی، برای زیباتر کردن دکوراسیون داخلی منازل شما ایجاد می گردند. در زیر به زیباترین آثار هنری که در دسته رومیزی های صنایع دستی قرار دارند، اشاره شده است:

رومیزی و سفره های قلم کار:

اگر به دنبال جایگزینی شیک برای میزهای قدیمی خود هستید، پیشنها ما به شما رومیزی و سفره های قلم کار است. این صنایع دستی زیبا که در شهر اصفهان رواج دارد، به کمک چاپ با مهره های چوبی دارای نقش، در سه نوع گرد، مستطیلی و بیضی شکل، ایجاد می شوند. پارچه هایی که برای قلم کاری استفاده می شوند باید از جنس های پنبه، ابریشم، کتان، چلوار و کرباس باشند زیرا رنگ پذیری خوبی دارند و دوام رنگ بر آن ها بیشتر است. 

رومیزی ترمه:

رومیزی های ترمه معمولا در ابعاد گوناگون برای میزهای وسط، ناهار خوری و عسلی به کار می روند. از آن جا که ترمه می تواند در رنگ های گوناگون تولید شود همخوانی خوبی با دکوراسیون های خانه های امروزی دارد. این رومیزی معمولا از جنس ویسکوز یا ابریشم مصنوعی هستند اما برخی از آن‌ها دست بافت می‌باشند که از ابریشم طبیعی در آن‌ها استفاده شده است. طرح‌ رومیزی های ترمه شامل بته جقه، گل شاه عباسی، اسلیمی، پولک و منجوق دوزی برای تزئین آن، ختایی و غیره می‌باشند. 

رومیزی مکرومه:

در سال های اخیر با به روز شدن هنر مکرومه، از این هنر در دکوراسیون داخلی استفاده بسیار می شود. وجود یک رومیزی مکرومه مدل رانر با رنگ کرم و یا شیری رنگ بر روی میزی از جنس چوب قهوه ای، به همراه کوسن های مکرومه بافی شده ای که بر روی مبل ها قرار دارد  و دیگر وسایل تزیینی و اکسسوری های مکرومه بافی، حال و هوای خاصی در خانه پدید می آورد. این رومیزی ها در اندازه های مختلفی وجود دارند. بعضی از آنها از مستطیلی کوچک تشکیل شده اند که بر روی میز انداخته می شوند و تنها قسمتی از مرکز میز را می پوشانند، و بعضی دیگر مستطیل های باریک و بلندی هستند که از دو طرف میز آویزان می شوند. انتخاب هر کدام از آنها بسته به سلیقه شخصی شما خواهد بود.

رومیزی پته دوزی:

هنر پته دوزی بر روی پارچه های پشمی که اصطلاحا شال یا عریض خوانده می شوند، ایجاد می گردند. شال یا عریض معمولا در رنگ های سفید، سورمه ای و عنابی تهیه می گردند. نقش رومیزی های پته دوزی شده معمولا بته جقه، درخت زندگی و شکوفه است. 

رومیزی مخمل سرمه دوزی:

رومیزی مخمل سرمه دوزی به دلیل داشتن زیبایی منحصر به فرد و ترکیب رنگ های متنوع بر روی آن، می تواند یک انتخاب بی نظیر برای دکوراسیون منازل باشد. سطح این رومیزی های از یک لایه مخمل بافته شده از ابریشم یا پنبه است و روی سطح مخمل، نقش ها و طرح های سرمه با رنگ های مکمل به وجود می آیند. این طرح معمولا شامل گل و بوته ، برگ ، مار و اژدها می باشد.

- ساعت های دیواری و رومیزی

ساعت های دیواری و رومیزی یکی از زیبایی های هر خانه محسوب می شود. امروزه انواع زیاد ساعت های دیواری در بازار است که هرکدام طیف خاصی از مشتری ها و سلایق گوناگون آنها را پوشش می دهد.

ساعت‌‌هایی که با صنایع دستی آذین داده شده‌اند، معمولاً تلفیقی از هنر و صنعت هستند. به این صورت که در کنار بدنه‌ی مکانیکی و اتومات ساعت، از هنرهای نظیر گره چینی، میناکاری، فیروزه کوبی و خاتم کاری شامل استفاده می‌شود.

ساعت های تزیین شده با هنر گره چینی: همان‌طور که می‌دانیم گره چینی هنر ظریف هماغوشی چوب و شیشه است. در این هنر طرح‌های هندسی از دل چوب شبکه بری شده و بر روی زمینه‌ای چسبانده می‌شوند.

طرح‌های منظم و مرکز گرای این ساعت‌ها زیبایی چشم نوازی را ایجاد می‌کند و رنگ شیشه‌های آبی و فیروزه‌ای، زیبایی آنها را به سادگی چندین برابر خواهد کرد.

قالب مربعی ساعت دیواری چوبی گره چینی سبب شده است تا بتوانید به راحتی آن را بر روی میز، کنسول یا شومینه‌ ی خانه ‌ی خود نیز قرار دهید.

ساعت های تزیین شده با هنر میناکاری: ساعت میناکاری یکی از محصولات کاربردی در خانه های امروزی به شمار می رود که هم زیبایی خاصی به دیوار منزل شما می بخشد و هم به عنوان نشانگر زمان، قابل استفاده است.

در این ساعت ها معمولا از فلز مقاوم مس به عنوان زیر ساخت استفاده می شود. نقش مینا کاری، هم بر روی حاشیه و فضای اطراف ساعت ایجاد می شود و هم در برخی مدل ها می توان آن را در صفحه ساعت مشاهده کرد.

ساعت های تزیین شده با هنر فیروزه کوبی:  سنگ فیروزه از دیرباز باعث جذب انرژی های مثبت بوده است. قرار گرفتن این سنگ ها درکنار عقربه های ساعت، لحظات زیبایی را خلق می نماید. زیر ساخت این ساعت ها عموما متریال چوب است. ساعت های فیروزه کوب در مدل های مختلف رومیزی و دیواری موجود هستند.

ساعت های تزیین شده با هنر خاتم کاری: ساعت دیواری خاتم یک اثر هنری زیبا است که هم کاربردی بوده و هم برای تزیین از آن استفاده می شود.

همچنین این صنعت دست نفیس را می توان به عنوان یک هدیه تبلیغاتی نیز در نظر گرفت. ساعت‌های خاتم کاری شده به صورت دستی و با استفاده از مواد با کیفیت عالی تهیه می‌شوند و سپس با تکنیک‌های خاتم کاری، طرح‌های زیبا و دقیقی بر روی آن‌ها ایجاد می‌گردد. هر قطعه از این ساعت‌ها نمایی از زیبایی و هنر خاتم کاران است.

نتیجه گیری

در این مطلب به معرفی 5 نمونه لوازم دکوری و تزیینی که می توان از آنها برای زیباترشدن محیط منازل استفاده کرد، اشاره کردیم.

هریک از این لوازم در نوع خود، قابلیت ترکیب با برخی هنرها از جمله خاتم کاری، فیروزه کوبی، قلم زنی، میناکاری و غیره را دارند که آنها را به پرفروش ترین صنایع دستی برای طراحی دکوراسیون داخلی تبدیل کرده است.

در نظر داشته باشید که برای خرید صنایع دستی تزیینی و دکوری، مراجعه به فروشگاه هایی که به همراه محصول، شناسه هنری و کارت ضمانت را نیز ارائه می دهند، بسیار حائز اهمیت است. فروشگاه صنایع دستی زاوش از جمله فروشگاه های معتبر واقع در شهر اصفهان است که امکان ارائه خدمات به صورت حضوری و غیر حضوری را برای علاقمندان صنایع دستی فراهم می آورد.

مطالب مرتبط

ثبت نظر