منو
صنایع دستی

محبوب ترین صنایع دستی در جهان

توسط احسان امیری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳
محبوب ترین صنایع دستی در جهان

صنایع دستی هر کشوری، آیینه‌ای از فرهنگ و تاریخ ملت‌های ایشان بوده و ریشه هنر آن‌ها را واکاوی می‌کند. این صنایع دستی که با استفاده از مواد طبیعی و مرسوم در گذشته ساخته می‌شوند، نه‌تنها غنی از هرگونه زیبایی ظاهری هستند بلکه نشانه‌ای از ذوق سلیقه مردمان هر کشور در طول تاریخ را به نمایش درمی‌آورند. تعداد محبوب‌ ترین صنایع دستی در جهان بیش از حد تصور است و در این میان انواع صنایع دستی محبوب در ایران، در سرتاسر جهان شناخته شده و محبوبیت بیش‌از اندازه‌ای را به خود اختصاص می‌دهند. جهت اطلاع بیشتر در ادامه با زاوش همراه باشید.

انواع صنایع دستی محبوب در جهان

همان‌گونه که در ابتدا بیان شد، صنایع دستی انواع مختلفی دارند که هر یک زیبایی بیش از اندازه‌ای را درون خویش جای داده و بیانگر ذوق و هنر مردمان هر کشور هستند. با شناخت این محصولات می‌توان به راحتی با سبک زندگی افراد مختلف در سراسر جهان آشنایی پیدا کرده و این زیبایی را به تماشا نشست؛ از جمله محبوب ترین صنایع دستی در جهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرش های دستباف ایرانی

یکی از زیباترین و در عین‌حال چشم‌نوازترین هدیه صنایع دستی در سرتاسر جهان که زیبایی منحصربه‌فردی دارد، فرش‌های دستبافت هستند. طرح‌های پیچیده و فوق‌العاده زیبای این هنر، نشان از ذوق و سلیقه مردمان ایران زمین داشته و هنر دستان هنرمند این مرز و بوم را به سرتاسر جهان معرفی کرده است. برای بافت این فرش‌ها از الیاف طبیعی گوناگونی از جمله ابریشم، پشم، نخ پنبه و... استفاده می‌شود که ارزشمندترین آن‌ها نخ ابریشم است و در نهایت زیبایی و ظرافت بافته می‌شود.

سفالگری در ژاپن

سفالگری در ژاپن

سفالگری در ژاپن تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارد؛ هرچند این هنر در سرتاسر جهان از جمله ایران رواج دارد اما قدمت طولانی و تنوع بی‌نظیری که در سفالگری ژاپن موجود است آن را متفاوت و جذاب می‌کند. سفالگری در میان انواع صنایع دستی محبوب در ایران نیز تنوع بسیار زیادی دارد و طرح و نقش بی‌نظیری را رقم می‌زند.

شیشه گری دستی مورانو ایتالیا

هنر دمیدن شیشه که به آن شیشه‌گری دستی نیز می‌گویند یکی از هنرهای قدیمی و از محبوب ترین صنایع دستی در جهان است که در جزیره مورانو در ونیز رواج دارد. درواقع ایتالیایی‌ها با این هنر دستی خود در جهان شناخته می‌شوند، در این صنعت، شیشه‌های رنگارنگ با طرح‌های متفاوت و خاص تولید می‌شوند و پیچیدگی و ظرافت را در خود جای می‎دهند.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از صنایع دستی

 

میناکاری ایرانی

هنر میناکاری یکی از جذاب‌ترین صنایع دستی ایران است که ریشه در دل آسمان دارد و اجداد ما با نگاهی به این لاجوردی پر رمز و راز، برای ساخت چنین ظروفی اقدام کرده‌اند؛ در میان انواع صنایع دستی محبوب در ایران، میناکاری جایگاه ویژه‌ای داشته و با زیبایی خود، در قلب تمامی افراد جهان جای بازکرده‌ است.

چوبکاری آفریقا

شیشه گری دستی مورانو ایتالیا

از آن‌جایی که هنرهای روی چوب در میان قومیت‌های آفریقایی تنوع زیادی دارد نمی‌توان نام تخصصی بر روی این انواع چوبکاری ایشان گذاشت؛ درواقع مردم آفریقا با استفاده از ابزار مختلف، محصولات متنوعی با بهره بردن از چوب مانند مجسمه‌های چوبی، نقاب‌های چوبی و... می‌سازند. این هنر ارزش بسیار زیادی در میان قومیت‌های آفریقایی دارد و به عنوان یکی از محبوب ترین صنایع دستی در جهان نیز شناخته می‌شود.

خاتم کاری ایران

میناکاری ایرانی

هنر خاتم‌کاری ایرانی یک از انواع صنایع دستی محبوب در ایران به شمار می‌رود که آوازه بلندی در سرتاسر جهان سر داده و بیان‌گر شوق و شور و دقت مردمان ایران است. این خاتم کاری دست، در نهایت دقت و ظرافت تهیه و تولید می‌شود و با چوب‌های درجه یک و یا عاج فیل به‎وجود می‎‌آیند؛ این محصولات تنوع بی‌نظیری دارند و سلیقه افراد مختلف را در بر می‌گیرد.

سخن پایانی

انواع مختلفی از محبوب ترین صنایع دستی در جهان وجود دارد که هر یک ویژگی‌های متفاوتی داشته و آینه‌ای از فرهنگ و اصالت کشور مبدا خود هستند؛ هر یک از صنایع دستی که در ایران و جهان تولید می‌شوند برگرفته از ذوق و هنر مردم آن سرزمین بوده و طرح‌های جذابی دارند. فرش‌های دستبافت، سفالگری ژاپن، شیشه‌گری مورانو، میناکاری،چوبکاری و هنر خاتم‌کاری ایران، از جمله محبوب‌ترین صنایعی هستند که در جهان وجود دارند و در این میان، انواع صنایع دستی محبوب در ایران در زمره جذاب‌ترین محصولات در سرتاسر جهان به شمار می‌روند.

سوالات متداول

فرش های دستباف ایرانی از چه نوع الیافی بافته می‌شود؟

فرش‌های دستبافت ایرانی که دارای طرح‌های منحصربه‌فرد و جذاب هستند، با استفاده از الیاف ابریشمی، پشمی، نخ پنبه و... بافته می‌شوند.

هنر سفالگری در کدام کشور پیشینه طولانی‌تر و تنوع بیشتری دارد؟

هنر سفالگری در میان مردم ژاپن از گذشته تا به امروز رواج داشته و به عنوان یکی از محبوب ترین صنایع دستی در جهان شناخته می‌شود.

چرا چوبکاری آفریقا نام مشخصی ندارد؟

مردم آفریقا با استفاده از چوب، صناسع دستی متنوعی می‌ساختند که تا به امروز باقی مانده و به دلیل تنوع بسیاری که دارد، نام مشخصی به آن تعلق نگرفته و چوبکاری آفریقایی نام‌گذاری شده است.

مقالات مرتبط: 

مطالب مرتبط

ثبت نظر