منو
میناکاری

میناسازی (میناکاری) هنر فلز و آتش و رنگ

توسط مهدی مالکی
دو شنبه ۱ دی ۱۳۹۹
1 نظر
میناسازی (میناکاری) هنر فلز و آتش و رنگ

میناسازی هنر فلز و آتش و رنگ

هنر میناکاری

تعریف مینا سازی :

یکی از صنایع دستی پرطرفدار ایران و بخصوص شهر اصفهان مینای نقاشی نام دارد . میناسازی عبارتست از نقاشی و تزیین فلزات مختلف از قبیل طلا و نقره و مس با رنگ های لعابدار مخصوص که در درجات بسیار زیاد حرارت پخته می شوند و ثابت می گردند.

از هنر میناسازی یا میناکاری تعاریف مختلفی شده است  که یکی از بهترین های آن را میتوان به فرهنگ فارسی استاد معین ارجاع داد که مینا سازی را بدین صورت تعریف کرده اند : (( مینا ماده ایست از لعاب و شیشه ای حاجب ماورا یا شفاف که آن را روی کاشی و فلزات برای حفظ نقش و نگار به کار می برند و ترکیبی است از لاجورد طلا و امثالهم که در کوره می برند و شفاف مثل شیشه ی کبود رنگ بیرون می آید . ))

همچنین در لغت نامه دهخدا نیز ، هنر میناسازی  بدین صورت تعریف شده است :

 ((میناسازی. ( حامص مرکب ) صنعت مینا ساختن. نقاشی و تزیین فلزات مختلف از قبیل طلا و نقره و مس بوسیله رنگهای لعابدار مخصوص که در حرارت بسیار زیاد پخته و ثابت شود. عمل ساختن مینا. || ( اِ مرکب ) محل ساختن مینا. کارگاهی که در آنجا مینا ساخته شود. میناکاری.))

                                                                  

تاریخچه هنر میناسازی :

در اینکه کدام کشور مخترع هنر میناسازی بوده است هنوز وحدت نظری حاصل نشده است. با اینحال مولینیه در کتاب ((تاریخ و فن میناسازی)) آورده است که میناهای ساخت بیزانس که در ردیف بهترین میناهای دنیا به شمار می رود از هنر میناسازی ایران الهام گرفته است و بنابر عقیده وی شاید قدیمی ترین مدرک میناسازی موجود دنیا اثر هنرمندان ایران عصر ساسانیان باشد .

همچنین لئو پرونستین و اروین مرگولیس معتقدند که سابقه این هنر در ایران به زمان اشکانیان و ساسانیان می رسد. ولی استفاده از آن در آغاز اسلام تا پیش از حکومت ایلخانان مغول برای ما روشن نیست .

البته پس از دوران صفویه، اصفهان تقریبا به صورت یک مرکز میناکاری باقی ماند .

 

انواع مینا :

میناهای خانه بندی (حجره بندی) شده

1 . مینای نقاشی

2 . مینای مرصع

3 . مینای برجسته

4 . مینای شکری

 

مطلب پیشنهادی: چگونه از ظروف میناکاری روی مس محافظت و نگهداری کنیم ؟

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. خوبه
    سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱

ثبت نظر