منو
صنایع دستی

نحوه نگهداری ظروف فیروزه کوبی و خاتم کاری روی مس

توسط علی جوادی
چهار شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱
1 نظر
نحوه نگهداری ظروف فیروزه کوبی و خاتم کاری روی مس

امروزه ظروف فیروزه کوبی و مس وخاتم علاوه بر پرکردن دکور منازل، بعنوان ظروف پذیرایی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از دغدغه های طرفداران این محصولات، نحوه نگهداری از این ظروف برای جلوگیری از سیاه شدن ان ها می باشد. در مقالات پیشین در مورد هنر فیروزه کوبی روی مس و همین طور هنر خاتم کاری یا خاتم سازی بیشتر صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم بیشتر به نکاتی در مورد نحوه نگهداری این ظروف هنری زیبا بپردازیم تا بتوانید با خیال راحت از این محصولات زیبای ایرانی در منزل خود استفاده کنید . 

سیاه شدن ظروف مسی

سیاه شدن ظروف مسی

فلز مس مانند اکثر فلز ها با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض آب و هوای مختلف رنگ اصلی خود را از دست می دهد و سبز(سیاه) می شود. مس با اکسیژن واکنش می‌دهد و منجر به تشکیل لایه‌ی بیرونی اکسید مس می‌شود که ظاهر سبز رنگ و یا سبز متمایل به آبی دارد که این اتفاق برای همه ما که از ظروف مسی برای پخن و پز استفاده کردیم افتاده است . 

 

آیا ظروف فیروزه کوبی و خاتم کاری روی مس هم پس از گذشت زمان سبز(سیاه) می شوند؟

     

یکی از دغدغه های مهمی که ذهن دوست داران ظروف مسی بخصوص ظروف فیروزه کوبی و خاتم کاری را به خود مشغول می کند سیاه شدن یا نشدن این محصولات می باشد. همانظور که در بالا اشاره شد دلیل سبز(سیاه) شدن ظروف مسی واکنش با اکسیژن است پس برای جلوگیری از این اتفاق باید مانع رسیدن اکسیژن به این ظروف شد که با استفاده از پوشش پلی استر بر روی ظروف فیروزه کوب و مس و خاتم از واکنش فلز مس با اکسیژن جلوگیری می شود و علاوه بر آن جلوه ظاهری و براق به این ظروف می دهد.

جهت بالابردن طول عمر این ظروف بهتر است از هر عملی که باعث ازبین رفتن پوشش پلی استر موجود بر روی ظروف شود خودداری کنید.
این ظروف بعد از گذشت زمان تغییر رنگ نمی دهند اما برای نگهداری و افزایش طول عمر آن ها باید نکاتی که در ذیل ذکر شده است را رعایت کنید .

نکات مهم برای افزایش طول عمر ظروف فیروزه کوب و خاتم کاری روی مس

برای افزایش طول عمر محصولات مس و فیروزه و مس و خاتم حتما موارد زیر را در نظر بگیرید :

1. برای تمیز کردن این محصولات، نیاز به شستشو با آب و شوینده های خاص وجود ندارد و برای ثابت ماندن پلی استر سطح مس، نظافت با دستمال پارچه ای (ترجیحا نانو) کفایت می‌کند.

2. هرگونه مواد شوینده، الکل و یا مواد اسیدی مثل سرکه، عطر و لوازم آرایشی باعث از بین رفتن این پلی استر می شوند . با از بین رفتن پوشش پلی استر مس با اکسیژن واکنش نشان داده و شروع به اکسید شدن و تغییر رنگ می کند.

3. از قرار دادن این ظروف در دمای بالای 60 درجه و نور مستقیم آفتاب بپرهیزید .

4. وارد کردن ضربه به ظروف،روی هم انباشتن و یا قرار دادن اجسام تیز درون آنها نیز موجب آسیب می شوند.

5. از نگهداری این ظروف در بین پلاستیک های بابل یا حباب دار در مدت زمان طولانی خودداری کنید. پلاستیک های حبابدار باعث تعریق ظروف می شود و در طولانی مدت رطوبت از پلی استر عبور کرده و به مس می رسد و باعث تغییر رنگ آن می شود.

 

نتیجه گیری

ظروف فیروزه کوب و مس و خاتم بدلیل به وجود پوشش پلی استر بر روی آن ها در طول زمان تغییر رنگ نمی دهند پس با خیال راحت از این ظروف زیبا در منزل خود استفاده کنید و با رعایت کردن نکاتی که در بالا ذکر شد طول عمر این ظروف زیبا را افزایش دهید .

و اما برای جلب اطمینان شما عزیزان، تمامی محصولات فیروزه کوبی و خاتم کاری روی مس تولید شده در مجموعه صنایع دستی زاوش اصفهان دارای ده سال ضمانت تعویض و اصالت کالا می باشند. پس بدون هیچ دغدغه ای با این ظروف زیبا خانه خودتان را زیباتر کنید.

از محصولات پرفروش در صنایع دستی می توان به گلدان فیروزه کوبی و شکلات خوری فیروزه کوبی اشاره کرد.

مطالب مرتبط

1 نظر

  1. عالی
    سه شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱

ثبت نظر