منو
خاتم کاری

ویژگی های خاتم کاری خوب و مرغوب چیست؟

توسط الهام صانعی
دو شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۲
ویژگی های خاتم کاری خوب و مرغوب چیست؟

همواره تشخیص کیفیت و مرغوب بودن محصولات خاتم کاری یکی از مسائل مهم برای علاقمندان به این هنر صنایع دستی است.

دوستداران این محصولات زیبا برای خرید مطمئن محصولات خاتم کاری مرغوب و با کیفیت سوالات و دغدغه های زیادی دارند.

در این مقاله سعی می کنیم به این سوالات و دغدغه ها پاسخ دهیم تا بتوانید بهترین محصول خاتم کاری را خرید کنید.

در زمان خرید محصولات و ظروف خاتم کاری شده به 5 نکته اساسی زیر دقت فرمایید :

 

ویژگی خاتم کاری با کیفیت

زیر ساخت محصول خاتم کاری شده

از زمان قدیم هنر خاتم کاری بر روی جعبه های چوبی انجام می شد و در عصر حاضر این هنر بر روی فلز مس نیز انجام می شود که به ظروف مس و خاتم شناخته می شوند. پس زیر ساخت اکثر ظروف و محصولات خاتم کاری چوب و یا فلز مس است.

یکی از عوامل مهم در زیر ساخت مسی ظروف مس و خاتم، ضخامت لایه مس مورد استفاده است. هرچقدر از مس نازک تر در ساخت این ظروف استفاده شود متعاقبا قیمت محصول خاتم کاری شده نیز کم تر می شود.

پس در زمان خرید محصول خاتم کاری شده به وزن آن دقت کنید. نکته دیگر در ظروف مسی خاتم کاری شده، ظرافت در ساخت محصول مورد نظر است.

بعنوان نمونه بعضی از برندها برای کم تر کردن قیمت تمام شده کاسه کف آجیل خوری های خاتم کاری را حذف می کنند. یا اینکه در گلدان صراحی مس و خاتم گوی بالای گلدان را حذف می کنند.

برای مشاهده و خرید محصولات خاتم کاری روی مس کلیک کنید.

پرداخت مس در محصول مورد نظر هم از دیگر نکاتی است که باید به آن دقت کرد. زیر ساخت مسی محصول خاتم کاری شده باید بدون خط و خش و به اصطلاح آینه باشد. پس اگر بر روی مس ظرف خاتم کاری شده خط و خطوطی می بینید به احتمال زیاد در زمان پرداخت آن، دقت لازم انجام نشده است و کیفیت این محصول پایین است.

زیر ساخت بیشتر ظروف چوبی خاتم کاری شده تخته 3 لا(برای کف محصول) و چوب کبوده یا سفید چوب (برای کلاف محصول) است. در زمان خرید، بدلیل خاتم شدن تمام محصول، امکان تشخیض چوب مورد استفاده در آن نیست.

نکته ای که در این مرحله می توانید بررسی کنید چسباندن یک لایه چوب راش بر روی تخته 3 لا است. بعنوان مثال در داخل جعبه های کلینکس خاتم کاری طرح کلبه و همین طور در زیر آن بر روی تخته 3لا یک لایه چوب راش چسابنده می شود تا زیبایی محصول را دو چندان کند. بعضی از تولید کنندگان برای کم تر شدن قیمت تمام شده این محصولات از چوب راش استفاده نمی کنند. پس در زمان خرید این نوع محصولات حتما به این نکته دقت کنید.

 

خاتم کاری با کیفیت

گل بندی و هنر گل بند خاتم

ویژگی دیگر محصولات خاتم کاری شده خوب و مرغوب استفاده از گل خاتم مرغوب می باشد. بعد از بررسی زیر ساخت این محصولات، باید به هنر خاتم کاری توجه بیشتر بکنیم.

اولین نکته در این مرحله ظرافت در گل بندی خاتم است. توجه داشته باشید که هرچقدر گل های خاتم کاری شده قرینه و مساوی باشند آن گل خاتم مرغوب تر است. پس اگر خاتم مورد استفاده به هم ریختگی زیادی داشت از کیفیت پایینی برخوردار است.

مورد دیگر اندازه نقش ها و مثلث های خاتم است. هرچقدر این نقش ها و مثلث ها کوچکتر باشند آن خاتم از کیفیت بالاتری برخوردار است.

نکته دوم مواد استفاده شده در زمان گل بندی خاتم است. همانطور که می دانید گل های خاتم تشکیل شده از فلز برنج (زرد رنگ)، استخوان (سفید رنگ) و چوب های رنگی است.

با توجه به بالاتر بودن قیمت فلز برنج و استخوان نسبت به چوب، هرچقدر خاتم مورد استفاده به اصطلاح پر سیم و استخوان بوده و از چوب کمتری در آن استفاده شده باشد قیمت آن خاتم بالاتر است. پس اگر خاتم استفاده شده در محصول خاتم کاری شده، سیم و استخوان کم تری داشت آن محصول قیمت پایین تری نسبت به محصول مشابه با سیم و استخوان بیشتر دارد.

ناگفته نماند که در خاتم شیراز از لایه مس هم در گل بندی خاتم استفاده می کنند که امروزه کمتر به کار می رود پس به آن نمی پردازیم.

نکته : توصیه می شود در شهرهایی که رطوبت بالایی دارند از خاتم پرسیم استفاده نشود چون احتمال سیاه شدن آن بیشتر است.

 

ویژگی های خاتم کاری خوب و مرغوب چیست؟

ظرافت در چسباندن خاتم

سومین مورد که در زمان خرید محصول خاتم کاری شده با کیفیت باید به آن دقت کنید ظرافت در هنر چسباندن گل خاتم بر روی ظرف مورد نظر است.

در زمان خرید دقت کنید که بین خطوط ورق خاتم فاصله نیفتاده باشد. همین طور دقت کنید که از خورده خاتم نیز استفاده نشده باشد.

در ظروف مسی خاتم کاری شده به فاصله ای که در آن خاتم کار شده نَکر گفته می شود. هر چقدر این فاصله کمتر باشد میزان خاتم مورد استفاده نیز کمتر است. بعضی از تولید کنندگان محصولات خاتم کاری این فاصله را کمتر می کنند و از خاتم کمتری استفاده می کنند که زیبایی این ظروف را کمتر می کند. پس دقت کنید که این فاصله کمتر نشده باشد.

یکی دیگر از هنرهای به کار رفته در خاتم کاری هنر گره چینی است. گره چینی عبارت است از یک ترکیب هماهنگ از شکلهای هندسی به هم پیچیده، موزون و جذاب که با استفاده از خط‌های راست شکل گرفته‌است. محصولات خاتم کاری که هنر گره چینی نیز بر روی آن ها انجام شده است قیمت بالاتری دارند. این هنر بخصوص در میز ها و تخته نرد های خاتم کاری اعلا بکار گرفته می شود.

 

چعبه خاتم کاری روی چوب

مواد مورد استفاده در مراحل خاتم کاری

مواد و متریالی که در زمان چسباندن خاتم استفاده می شود شامل چسب و پوشش پلی استر است. این دو در استقامت و ماندگاری محصول خاتم کاری شده تاثیر بسزایی دارند.

برای چسباندن خاتم بر روی ظرف عموما از دو نوع چسب استفاده می شود: چسب چوب و چسب تینری. محصولاتی که با چسب چوب چسبانده شده اند دوام بیشتری نسبت به چسب تینری دارند و قیمت بالاتری نیز دارند.

البته امروزه در محصولات بازاری خاتم کاری شده از چسب تینری استفاده می شود که باز این محصولات هم نسبت به میزان رقیق شدن آن دوام و ماندگاری متفاوتی دارند.

راهی برای تشخیص چسب مورد استفاده در محصولات خاتم کاری وجود ندارد و در این مورد بهتر است از برندهای معتبر که بر روی محصولات خود ضمانت ارائه می دهند خرید کنید.

گفتنی است ما در صنایع دستی زاوش بر روی تمام محصولات خاتم کاری 60 ماه ضمانت ارائه می دهیم.

زمانی که مرحله چسباندن خاتم به پایان رسید نوبت به روکش پلی استر می رسد. جنس پلی استر مورد استفاده هم در دوام محصول و سیاه نشدن آن تاثیر مستقیمی دارد.

در هنگام خرید دقت کنید که روکش محصول خاتم کاری شده شفاف باشد. همین طور صاف و یکدست بودن پلی استر را مدنظر قرار دهید به اصطلاح روکش محصول دارای موج نباشد و اینکه بر روی محصول پلی استر حباب نزده باشد.

گلدان خاتم کاری روی مس و شکلات خوری خاتم روی مس از پرفروش ترین محصولات خاتم برای هدایای صنایع دستی هستند.

 

ست ادارای خاتم کاری

برند سازنده محصولات خاتم کاری شده

در آخر برای اینکه در زمان خرید خیال خود را راحت کنید سعی کنید محصول خاتم کاری خود را از یک فروشگاه و برند شناخته شده و مورد اعتماد خریداری کنید. برای انتخاب یک برند برتر و قابل اعتماد به نکات زیر دقت کنید:

سابقه فعالیت آن برند و فروشگاه

برای بررسی سابق فروشگاه صنایع دستی می توانید سایت و شبکه های اجتماعی آن را بررسی کنید. قسمت درباره ما در سایت یکی از بهترین گزینه هاست.

در زمان بررسی، به بروز بودن قیمت ها و به روز بودن پست ها در سایت و شبکه های اجتماعی نیز دقت کنید. همین طور به نحوه و سرعت پاسخ گویی و پشتیبانی آن ها هم توجه داشته باشید.

مدارک مستندات فروشگاهی آن

مدارک ارائه شده توسط آن فروشگاه را نیز بررسی کنید. مدارکی مثل اینماد برای سایت و یا جواز کسب مجموعه و .... مجموعه صنایع دستی زاوش علاوه بر مدارک فوق، دارای گواهی نشان اعتماد از سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و اتحادیه صنایع دستی است که این تاییدی بر کیفیت خوب محصولات ما در صنایع دستی زاوش است.

داشتن فروشگاه حضوری در صورت خرید آنلاین

در صورت خرید آنلاین بهتر است از بازارگاه های واسطه خرید نکنید و محصولات خاتم کاری شده خود را مستقیم از سایت یا شبکه های اجتماعی فروشنده خریداری کنید تا در صورت بروز مشکل دسترسی بهتری به آن داشته باشید.

داشتن فروشگاه حضوری در کنار فروش آنلاین بر اعتبار آن برند اضافه می کند و می توانید با خیال راحت تر خریدتان را انجام دهید.

در پایاین امیدوارم با نگارش این مقاله شما را انتخاب یک محصول مرغوب و با کیفیت خاتم کاری یاری کرده باشیم. برای مشاوره بیشتر و پاسخ گویی به سوالات خود می توانید با بخش پشتیبانی فروشگاه صنایع دستی زاوش تماس بگیرید.

مشاوره و فروش :

03134382307

09393438110

برای مشاهده و خرید محصولات فیروزکوبی روی مس کلیک کنید.

مطالب مرتبط

ثبت نظر