منو
میناکاری

چگونه از ظروف میناکاری روی مس محافظت و نگهداری کنیم ؟

توسط علی جوادی
چهار شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱
چگونه از ظروف میناکاری روی مس محافظت و نگهداری کنیم ؟

برخلاف اکثر ظروف صنایع دستی که بیشتر بعنوان ظروف دکوری مورد استفاده قرار می گیرند بخاطر قابل شستشو بودن محصولات میناکاری روی مس ، علاوه بر جنبه تزیینی و دکوری ، می توان از این ظروف بعنوان ظروف پذیرایی هم استفاده کرد . البته این صحبت به این معنی نیست که محصولات میناکاری شرایط حفظ و نگهداری ندارند . سعی ما در این مقاله بیان نکاتی در مورد نحوه حفظ و نگهداری بهتر از محصولات میناکاری روی مس برای افزایش طول عمر مصرف آن ها می باشد.

 

 

قابل شستشو بودن ظروف و محصولات میناکاری روی مس

 

نگهداری از ظروف مینا

همانطور که در مقدمه مقاله بیان شد یکی از مزیت های مهم محصولات میناکاری روی مس ، قابل شستشو و قابل استفاده بودن این ظروف هنری به عنوان ظروف مصرفی(علاوه بر دکوری و تزیینی) می باشد که  دلیل آن قرارگرفتن در کوره و به اصطلاح پختن رنگ آن است . ناگفته نماند که رطوبت بالا یا تابش مستقیم نور خورشید هم اثر مخربی بر روی محصولات میناکاری به جا نمی گذارد .با این حال برای نگهداری و حفظ این محصولات و افزایش طول عمر استفاده از آن ها نیاز داریم نکاتی را رعایت بکنیم . پس بعد از خرید این ظروف حتما موارد زیر را رعایت بفرمایید .

 

شستن ظرف مینا

طبیعتا پس از تهیه این ظروف ، بسیاری از افراد علاوه بر استفاده تزیینی از این ظروف در پذیرایی نیز از آن ها  استفاده می کنند و موادی را داخل آن ها می ریزند که نیاز به شست و شو این ظروف بعد از آن را دارند . یا اینکه بخواهید به جای گردگیری این ظروف آن ها را با آب بشویید . برای این کار بهتر است به کمک اسفنج و آب ولرم این ظروف را بشویید و در تمیز کردن آن ها از اجسام نوک تیز و زبری مانند سیم ظرف شویی استفاده نکنید و توصیه می کنیم که به جای قرار دادن در ماشین ظرف شویی ، آن ها را با دست بشویید . البته بهتر است از شست و شوی زیاد ظروف مینا خودداری کنید ، چون این موضوع باعث کاهش درخشندگی و شفافیت ظرف می شود .

نکته آخر که در شستن ظروف میناکاری شده باید رعایت شود خشک کردن سریع آن‌ها پس از شست‌وشو است. چراکه لکه‌های آب بر روی ظرف باقی مانده و در آینده به سختی پاک می‌شوند.

 

ظروف مینا کاری

مراقب وارد شدن ضربه به ظروف میناکاری خود باشید !

 

از آنجایی که زیر ساخت ظروف میناکاری اصفهان فلز مس می باشد اکثر افراد این تصور غلط را دارند که این ظروف خاصیت ضربه پذیری بالایی دارند در حالی که بدترین دشمن ظروف میناکاری وارد شدن ضربه به آن است چون ضربه می تواند باعث پریدگی رنگ و یا لعاب آن شود . پس بسیار مهم است که در هنگام جابجایی ظروف میناکاری شده احتیاط لازم را در نظر بگیرید و حتما در زمان جابجایی از نایلون حبابدار، فوم  و یا چندلایه پارچه استفاده کنید . درصورت امکان ظروف مینا را برروی یکدیگر قرار ندهید چون این موضوع باعث خراش برداشتن ظرف و آسیب پذیر شدن آن می گردد و یا بین آنها لایه محفظ قرار دهید. البته امکان ترمیم ظروف میناکاری شده وجود دارد که در مقاله های آینده در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد .

 

عدم تماس ظروف میناکاری شده با اسید

همانظور که می دانید بسیاری از مواد حاوی اسید ، خاصیت خورندگی دارند و باعث خوردگی تدریجی مواد مختلف می شوند . از جمله این مواد می توان به سرکه ، آبغوره و یا آبلیمو اشاره کرد که در صورت تماس زیاد این مواد با ظروف میناکاری باعث پاک شدن و حل شدن رنگ مینا می شوند بخصوص در سفره هفت سین که خیلی از ظروف میناکاری استفاده می شود از ریختن سرکه در ظروف میناکاری اجتناب کنید .

 

انواع ظروف میناکاری

اثر حرارت مستقیم بر روی ظروف مینا

با وجود اینکه رنگ و لعاب مینا داخل کوره با حرارت بسیار بالایی پخته می شود نباید این تصور غلط را داشته باشیم که این ظروف در مقابل قرار گرفتن مدت زیاد در برابر حرارت به خصوص حرارت مستقیم مقاوم هستند . پس تا حد امکان ظروف میناکاری را از حرارت مستقیم و نیز اشعه مایکروویو دور نگه‌دارید. حرارت و اشعه مایکروویو می‌تواند باعث سوختگی و سیاه شدن رنگ‌های به کار رفته بر روی ظروف شود. 

 

سخن پایانی

با رعایت کردن نکات ذکر شده در این مقاله عمر و زمان استفاده از محصولات میناکاری شده را افزایش دهید و  از وجود این محصولات هنری هم در دکور منزلتان و هم در پذیرایی از مهمان هایتان لذت ببرید .

میناکاری یکی از هنرهای قدیمی و پرطرفدار است که از محبوبیت ویژه ای بین مردم برخوردار است از محصولات دیگر تولید شده توسط صنایع دستی زاوش محصولات فیروزه کوبی روی مس و خاتم کاری را می توان نام برد که از بین آنها خاتم کاری روی مس از دارای تنوع محصولی بسیار زیادی است.

تخته نرد و شطرنج خاتم کاری که از پرفروش ترین محصولات خاتم کاری روی چوب است که در تنوع و مدل های مختلف می توانید از فروشگاه صنایع دستی زاوش آن را خرید کنید.
 

مطالب مرتبط

ثبت نظر