منو
خاتم کاری

چگونه مناسب ترین تابلو را برای دکور دیوار انتخاب کنیم؟

توسط مهدی مالکی
شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱
چگونه مناسب ترین تابلو را برای دکور دیوار انتخاب کنیم؟

اگر با تماشای دیوارهای اتاقتان احساس سردی و کسالت به شما دست می‌دهد، بهترین راه برای بهبود وضعیت موجود استفاده از تابلوهای هنری دیواری است. تزئین دیوار با تابلو به انسجام و تکمیل دکوراسیون کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود فضای خانه از سادگی دربیاید . تنها کاری که باید بکنید این است که تابلویی متناسب با دکوراسیون موجود در خانه‌تان روی دیوار نصب کنید. ما در این مقاله سعی بر این داریم که به شما در انتخاب بهتر تابلوی دیواری خانه تان کمک کنیم .

نکات مهم هنگام خرید و نصب تابلو دیواری

پیش از خرید تابلو یا آثار هنری بهتر است ابتدا تعیین کنید چه سبکی را می‌پسندید و سپس باید به مواردی نظیر سایز ، رنگ بندی تابلو و دیوار های منزل و محل نصب آن توجه کنیم .

سبک تابلو

دقت کنید تابلوهایی را انتخاب کنید که از نظر سبک و اندازه با فضای منزل همخوانی داشته باشند و بهتر است با دکوراسیون اطراف‌شان متناسب باشند. بیش از هر چیز، انتخاب تابلو باید بر اساس استایل و سبک شخصی شما و دکورتان باشد؛ مثلا ممکن است یک نفر طرح‌‌های قدیمی و عتیقه را بپسندد و برخی طرح‌های مدرن

انتخاب تابلو بر اساس رنگ

انتخاب یک تابلو دیواری متناسب با رنگ اتاق بهترین و ساده‌ترین روش ممکن برای ایجاد هماهنگی است . بهتر است تابلو را از رنگ‌هایی انتخاب کنید که دست‌کم با یک یا دو رنگ از رنگ‌های اصلی دکوراسیون شما هماهنگ باشد تا اگر بخشی از دکوراسیون تغییر کرد، ناهماهنگی محسوسی ایجاد نشود. رنگ تابلو باید متناسب با اتاق باشد. به‌عنوان مثال اگر رنگ غالب اتاق سیاه و سفید با کوسن زرد  است، تابلوی سیاه و سفیدی انتخاب کنید که رنگ زرد هم به‌صورت جزئی در آن به کار رفته باشد.

انتخاب سایز تابلو دیواری

یکی از اساسی‌ترین اصول طراحی داخلی این است که هر فضایی به یک نقطه کانونی یا المان طراحی نیاز دارد که به محض ورود توجه را به خود جلب کند. یک تابلو یا هر دکوری روی دیوار می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

هنگام انتخاب تابلو به‌عنوان نقطه کانونی فضای مورد نظر، مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید اندازهٔ تابلو است. گاهی تابلو به قدری کوچک است که در مقابل بزرگی وسایلی مثل مبل اصلا به چشم نمی‌آید و بعضا هم به قدری بزرگ است که گویی کل فضای اتاق را اشغال کرده است. حتما هنگام خرید به اندازه دیواری که قرار است تابلو را روی آن نصب کنید و البته نکات ذکر شده، دقت کنید.

انتخاب تابلو بر اساس شکل و ابعاد دیوار

طول و عرض دیواری که می خواهید تابلو را روی آن آویزان کنید اندازه بگیرید طبق یک استاندارد بصری، تابلو یا مجموعه تابلوهای شما می‌بایست بین 50 تا 75 درصد از فضای خالی دیوار را اشغال کنند. از کف تا سقف را اندازه گیری کنید و تابلو های خود را تقریباً در یک سوم میانی دیوار آویزان کنید.

تابلویی را انتخاب کنید که تقریباً هم شکل دیوار باشد یعنی اگر دیوار پهن است تابلو نیز پهن باشد و اگر باریک تابلو هم باریک انتخاب شود.

برای دیوارهای بلند که شبیه به یک مستطیل ایستاده به‌نظر می‌رسند، بهتر است از تابلوهای عمودی استفاده شود. اما برای دیوارهایی که افقی هستند (مانند دیوار راهروی ورودی منزل) بهتر است از تابلوهای افقی استفاده کنید.

اگر سقف اتاق بلند و طاقی‌شکل است، تابلوهای بزرگی که کل یک دیوار را پُر می‌کنند مناسب‌تر هستند. اما اگر ارتفاع سقف کم است، استفاده از یک تابلوی کوتاه به‌شکل افقی بهتر است.

طول تابلو باید حدودا دو سوم طول مبل یا المان پایینش باشد. سعی کنید تابلوها در فاصله 15 تا 20 سانتی‌متری از بالای مبلمان آویزان کنید تا به آن‌ها فضایی برای خودنمایی و جلب توجه بدهید .

تابلو های آویزان شده بالای شومینه هنگامی به چشم می آیند که  اندازه تابلو به اندازه دهانه شومینه باشد.

تابلوی کوچک نمی‌تواند فضای بزرگی مثل پذیرایی را پر کند؛ در چنین فضاهایی حتما چند تابلوی کوچک را کنار هم نصب کنید تا زیباتر دیده شود.

هماهنگی رنگ تابلو دیواری با رنگ اتاق

سعی کنید تابلو یا اثر هنری که می‌خواهید روی دیوار نصب کنید،  با رنگ اتاق هارمونی داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر رنگ غالب اتاق سیاه و سفید با کوسن زرد  است، تابلوی سیاه و سفیدی انتخاب کنید که رنگ زرد  هم به‌صورت جزئی در آن به کار رفته باشد.

نصب تابلو

پس از خرید تابلو، حال نوبت به نصب آن می‌رسد. نصب تابلوها اگر به‌درستی انجام نشود ممکن است منظره‌ی ناخوشایندی پدید آورد. برای نصب تابلوها، حتما نکات زیر را مورد توجه قرار بدهید:

یکی از اشتباهات رایج بسیاری از افراد این است که تابلوها را چنان بالا آویزان می‌کنند که برای دیدن آنها باید کاملا سرتان را بلند کنید. تابلوها و آثار هنری باید جایی نصب شوند که کاملا در راستای چشمان فردی با قدِ حدودا ۱۶۷ تا ۱۷۲ سانتی‌متر قرار گیرند و فرد بدون اینکه زیاد سرش را به بالا یا پایین خم کند، بتواند تابلو را تماشا کند کنید و دقت کنید که بیشتر از ۹ سانتیمتر بین پایین تابلو و بالای مبل فاصله نداشته باشید.

اگر می‌خواهید تابلوی شما بیشتر جلب توجه کند، در بخش بالایی آن چراغی برای نورپردازی نصب کنید که شاخه آن قابلیت تنظیم شدن را داشته باشد و نور را روی سطح تابلو بتاباند. در این صورت تابلوی شما جلوه بیشتری خواهد داشت.

دیوار پشت کاناپه معمولا بهترین مکان برای نصب تابلو است. اما باید در نظر داشته باشید که طول تابلوها باید به صورتی باشد که از طول کاناپه بیشتر نباشد. 

تابلو را آن‌قدر شُل آویزان نکنید که اگر کسی در اتاق را محکم به هم کوبید، تابلو به زمین بیفتد. این کار علاوه بر اینکه خطرناک است، به تابلو هم آسیب می‌رساند. قبل از شروع نصبِ تابلو، بررسی کنید که دقیقا به چه ابزارهایی نیاز دارید و آن را محکم و ایمن نصب کنید.

سخن آخر

تمامی این مواردی که ذکر شد، تنها برای راهنمایی شما برای خرید تابلوی مناسب فضای مورد نظر شما است. در نهایت این شما هستید که باید دکوراسیون منزل خود را بپسندید. پس حتما علاقه و سلیقهٔ خودتان را در اولویت قرار دهید و به غرایز طبیعی خود اعتماد کنید؛ قرار نیست اتاق شما کاملا منطبق با اصول زیبایی معماری داخلی باشد. چیزی بخرید که دوست دارید و احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند.

در فروشگاه صنایع دستی زاوش سعی کرده ایم محصولاتی با کیفیت همراه با ضمانت نامه به عزیزان ارائه کنیم.

برای خرید ظروف فیروزه کوبی روی مس می توانید به صفحه این محصول مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

ثبت نظر