منو
    صنایع دستی

    کاربرد پارچه قلمکار

    توسط احسان امیری
    جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    کاربرد پارچه قلمکار

    پارچه قلمکاری شده یا چیت‌سازی، از هنرهای خلاقانه ایرانیان است که طرح‌های منحصر به فردی دارد و در سرتاسر جهان نام و یاد ایران را زنده نگه می‌دارد. این محصول جذاب و چشم‌نواز درواقع نوعی چاپ کردن بر روی پارچه است که هنرمند با استفاده از قالب‌های مخصوص آن‌ را انجام می‌دهد. جالب است بدانید که این هنر در سایر کشورها نیز رواج دارد اما آن‌ چیزی که هنر دست ایرانیان را خاص جلوه می‌دهد، نقش و نگاری است که بر مبنای اصالت، ماندگار شده و در دل و جان این پارچه‌ها رسوخ کرده است. این پارچه‌ها، بوی دستان مادربزرگانی را می‌دهند که سرتاسر خانه را با این پارچه‌های قلمکاری مزین می‌کردند. نکته قابل توجه، همین مسئله است که کاربرد پارچه قلمکار بسیار زیاد بوده و افراد می‌توانند در گوشه گوشه منزل خود، از این پارچه منحصر به فرد استفاده کنند و بیانگر اصالت کالای ایرانی باشند که با عشق و علاقه تولید شده و به دست علاقمندان صنایع دستی می‌رسد. همچنین، کارشناسان مد و دکوراسیون می‌دانند که موارد استفاده از پارچه قلمکار در منزل و طراحی لباس بسیار زیاد بوده و می‌توان شگفتانه‌های خارق‌العاده‌ای با بهره بردن از آن‌ها به بازار عرضه کرد؛ بنابراین نباید این صنعت را دست کم گرفت و از آن غافل شد.

    پارچه قلمکار چه کاربردهایی دارد؟

    همان‌گونه که در ابتدا اشاره شد، پارچه‌های قلمکاری شده در امور گوناگونی کاربرد دارند و می‌توانند بیانگر اصالت ایران و ایرانی باشند؛ از سوی دیگر این محصولات در گذشته رونق بسیار زیادی داشتند و در امور مختلفی از آن‎ها بهره برده می‌شد. بنابراین زنده نگه‌داشتن این رسوم قدیمی و جذاب تا حد زیادی به معرفی فرهنگ غنی و دلنشین ایرانیان کمک می‌کند. البته نباید فراموش کرد که امروزه نیز این هنر طرفداران بسیار زیادی دارد و در استایل شخصی افراد یا دکوراسیون منازل از کاربرد پارچه قلمکار، غفلت نشده است. از جمله کاربردهای پارچه قلمکار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    استفاده از پارچه قلمکار به عنوان سفره

    استفاده از پارچه قلمکار به عنوان سفره

    یکی از مهم‌ترین مصارف ایرانیان از پارچه‌های قلمکار، سفره است. از گذشته تا کنون ایرانیان از سفره برای دور هم جمع شدن و غذا خوردن استفاده می‌کنند. درواقع از دید ایرانیان سفره احترام خاصی دارد و کسانی که غذا می‌خورند باید در گرد آن جمع شوند.  با این روش، علاوه بر این‌که اعضای خانواده در کنار یکدیگر غذا می‌خورند، خورده‌های غذا بر روی زمین پخش نمی‌شود. علاوه بر این، در گذشته رسم به این صورت بوده که خورده و ریزه‌هایی که از غذا باقی می‌ماند و روی سفره جمع می‌شد توسط یکی از اعضای خانواده در گوشه‌ای از حیاط ریخته شود تا حیوانات از آن تغذیه کنند. به بیان بهتر، پارچه قلمکار به دلیل اهمیت بالایی که در میان خانواده‌های ایرانی داشت، به عنوان سفره انتخاب شد تا علاوه بر نمایان‌گر فرهنگ ایران بودن، راهی برای همدلی اعضای خانواده با یکدیگر باشد. البته با ورود میز از دنیای غرب به فرهنگ ایرانی، هنرمندان خوش‌ذوق، موارد استفاده از پارچه قلمکار را به سفره محدود نکرده و با تولید انواع طرح‌های رومیزی زیبا مخصوص میز غذاخوری تجربه‌ای جدید را برای علاقمندان رقم زده‌اند.

    استفاده از پارچه قلمکار به عنوان پرده

    پرده در فرهنگ اصیل ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد و بیان‌گر حد و حدودی است که مردم برای خود و بیرون از خانه تعیین کرده بودند. بر این اساس در هر گوشه و کناری از خانه که روزنه‎ای رو به بیرون وجود داشت، با استفاده از پرده‌های سنتی و جذاب، پوشانده می‌شد و علاوه بر حجابی که ایجاد می‌کرد، ظاهری زیبا و منحصر به فرد به خانه می‌بخشید. پرده‌های توری قدیمی‌ترین پرده‌های موجود در بازار هستند که هنوز هم کاربردهای بی‌نظیر خود را نشان می‌دهند اما نمی‌توان زیبایی چشم‌گیر و کاربرد پارچه قلمکار در پرده‌های قلمکاری را نادیده گرفت، باید گفت کاربرد پارچه قلمکار در طراحی انواع پرده بی‌نظیر است و ذوق هنری مردمان ایران را نشان می‌دهد که طرح و نقش‌های گوناگون را این‌چنین در حصار پارچه درمی‌آوردند. امروزه اغلب خانه‌ها ساختار مدرن‌تری به خود گرفته‌اند اما در این میان، سبک‌های خاصی از دیزان وجود دارند که ترکیب رنگ‌های مختلف در منزل را به دنبال می‌آورند و در این میان، ساختارهای سنتی نیز از بین نرفته‌اند و همین مسئله سبب شده تا رواج پرده‌هایی از جنس قلمکاری همچنان در میان مردم وجود داشته باشد و علاقمندان این سبک را شادمان نگه دارد. شما میتوانید برا اطلاع بیشتر با تیم زاوش در ارتباط باشید.

    استفاده از پارچه قلمکاری به عنوان رومیزی

    استفاده از پارچه قلمکار به عنوان پرده

    پیش‌تر نیز اشاره شد که یکی از موارد استفاده از پارچه قلمکار، در تولید رومیزی‌های مخصوص صرف غذا است و علاقمندان می‎توانند برای میزهای غذاخوری، هر طرح و نقشی که دوست داشته باشند را انتخاب کرده و سفارش بدهند.nرومیزی‌ها می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در دکوراسیون منزل داششته باشند، به عنوان مثال می‌توان از این پارچه‌های خوش نقش بر روی کانتر، میز عسلی‌ها، میز غذاخوری و... استفاده کرد تا نور زندگی در خانه پخش شود و منظره‌ای چشم‌نواز خلق کند. کاربرد پارچه قلمکار در این حوزه نیز بسیار زیاد است و هنرمندان این حوزه، با استفاده از این پارچه‌های خوش آب و رنگ، رومیزی‌های مختلف در طرح‌ها و ابعاد گوناگون طراحی و تولید می‌کنند که هر فرد می‌تواند با در نظر گرفتن میز انتخابی خود، رومیزی جذابی تهیه کند. نکته قابل توجهی که وجود دارد، این است که قیمت رومیزی‌های قلمکار، مناسب بوده و هر شخص می‌تواند برای دوره‌های مختلف،طرح‌های متفاوتی سفارش داده و علاوه بر این‌که از یک‌نواخت بودن فاصله بگیرد، پس از مصرف آن‌ها، لذتی مضاعف را تجربه کند.

    بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از پارچه قلمکار

    استفاده از پارچه قلمکاری به عنوان کوسن و شال مبل

    در روزگار مدرن، استفاده از اکسسوری برای تزیین نقاط مختلف منزل، کاربرد بسیاری دارد و اغلب افراد به دنبال راهی برای زیبایی بخشیدن به دکور خانه خود هستند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند؛ شال و کوسن مبل، یکی از اکسسوری‌های محبوب در دنیا است که علاوه بر راحتی مبل، جلوه‌ای فوق‌العاده به منزل می‌بخشد. باید گفت که شال و کوسن مبل در این دوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و حتی ساده‎ترین مبلمان‌ها نیز با بهره بردن از این دو محصول، ظاهری چشم‌گیر و دل‌فریب پیدا می‌کنند. کاربرد پارچه قلمکار در این حوزه نیز غیرقابل چشم‌پوشی است؛ هنرمندان حوزه قلمکاری، با در نظر گرفتن نیاز مخاطبان خود، بهترین و جذاب‎ترین اکسسوری‌های سنتی از جمله شال مبل قلمکاری شده و روکش کوسن با پارچه قلمکاری را تولید و روانه بازار کرده‌اند تا علاقمندان  بتوانند برای زیباتر کردن منزل خود از هنری اصیل و پر معنا بهره بگیرند. در موارد استفاده از پارچه قلمکار برای زیباسازی فضاهای داخلی منزل، کیفیت نهایی محصول بسیار حائض اهمیت است و باید بهترین و مرغوب‌ترین جنس پارچه خریداری شود تا زیبایی آن هرچه بیشتر نمایان گردد.

    استفاده از پارچه قلمکاری در حوزه مد و پوشاک

    استفاده از پارچه قلمکاری در حوزه مد و پوشاک

    پارچه‌های قلمکاری جنس مرغوبی دارند و با زیبایی بی‌حد و اندازه خود، از گذشته تا به امروز، در دسته بهترین منسوجات برای تولید لباس و کیف به شمار می‌روند. درواقع این پارچه‌های طرح‌دار، می‌توانند لباس‌هایی اصیل و چشم‌نواز بسازند که علاوه برکیفیت مطلوب، ظاهری خاص و دلنشین ایجاد می‌کند. طراحان لباس در سرتاسر دنیا، برای طراحی و دوخت لباس‌های خود، از طبیعت الهام می‌گیرند؛ این در حالی است که هنرمندان ایران باستان با الگوگیری از طبیعت از جمله معماری‎ها، گل‌ها، باغ و بوستان‎ها، مرغان هوا و... پارچه‌های خاص تولید کرده‌اند. این پارچه‌ها امروزه نیز طرح و نقشی جذاب دارند که می‎توان با استفاده از آن‌ها لباس‎هایی با اصالت و ترکیب شده با مد روز، طراحی کرد که قطع به یقین دوست‌داران بسیاری خواهد داشت. علاوه بر لباس، تولیدات دیگری مانند کیف قلمکاری و کفش قلمکاری شده نیز، در میان علاقمندان به مد رواج دارد و یکی از بهترین گزینه‌ها برای معرفی هنر دست اساتید ایرانی به سرتاسر جهان است.

    سخن پایانی

    استفاده از پارچه قلمکاری به عنوان کوسن و شال مبل

    پارچه قلمکاری یکی از محبوب‌ترین و با اصالت‌ترین صنایع دستی ایرانی است که اساتید قلمکاری با الهام از طبیعت، طرح‌های جذاب به وسیله قالب‌های مخصوص بر روی پارچه حک می‎کنند. کاربرد پارچه قلمکار در طرح‌ها و پارچه‌های ساده خلاصه نمی‌شود و اساتید این حوزه با در نظر گرفتن نیاز مخاطبین خود، دست به ابداعات مختلفی زده و بهترین محصولات قلمکاری موجود در بازار را تولید کرده‌اند. به بیان بهتر، تولید سفره، رومیزی، کوسن و شال مبل، پرده، تولیدات لباس و مد از موارد استفاده از پارچه قلمکار به شمار می‌روند که هر یک به نوبه خود، جذابیت بسیار زیادی دارد.

    سوالات متداول

    آیا سفره‌های قلمکاری، سایزبندی مختلف دارند؟

    بله، اغلب محصولات قلمکاری شده، سایزبندی و طرح و نقش‌های منحصر به فردی دارند که خریدار می‌تواند بر اساس سلیقه و نیاز خود از میان آن‌ها انتخاب کند.

    آیا می‌توان از پارچه‌های قلمکار به عنوان پرده استفاده کرد؟

    پارچه‌های قلمکاری در انواع مختلفی تولید می‌شود و علاقمندان می‌توانند به عنوان پرده نیز از آن‌ها استفاده کنند.

    آیا می‌توان از پارچه قلمکاری در تولید اکسسوری استفاده کرد؟

    پارچه قلمکاری در تولید اکسسوری خانه، مانند کوسن و شال مبل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    مقالات مرتبط:

    مطالب مرتبط