منو
صنایع دستی

کشکول چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + انواع کشکول

توسط احسان امیری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳
کشکول چیست و چه کاربردهایی دارد؟ + انواع کشکول

خلاقیت ایرانیان در ساخت ظروف مختلف، بسیار جذاب بوده و در تمامی جهان مثال‌زدنی است. درواقع هنرمندان گذشته با ایده گرفتن از طبیعت، صنایع دستی جذابی را ساخته و برای آیندگان به یادگار گذاشته‌اند؛ در این میان باید دید که کشکول چیست؟ ظروف کشکول از این قاعده مستثنی نیستند و با بهره بردن از عناصر طبیعی از جمله مس، برنج، چوب، سرامیک و... توسط هنرمندان ساخته شده‌اند و می‌توان انواع میوه، غذاها، وسایل گوناکون و... را درون انواع کشکول قرار داده و از کاربردهای کشکول بهره‌مند شد. این مورد یکی از هدیه صنایع دستی زیبایی بی‌نظیری به منزل می‌بخشد و می‌توان به‌عنوان دکوری از آن‌ها استفاده کرد؛ البته خرید این محصولات باید از فروشگاه معتبری صورت بگیرد تا در طولانی مدت کیفیت خود را از دست ندهند.

کشکول چیست؟

کشکول یکی از ظروف محبوب در میان انواع صنایع دستی است که کاربردهای گوناگونی دارد و با استفاده از عناصر متفاوتی اعم از برنج، مس، سرامیک، چوب و... ساخته می‌شود. این ظرف که حالتی هلال مانند دارند و با پایه‌ای زیبا مزین شده‌اند، کاربردهای گوناگونی نیز دارد که آن را به یکی از بهترین و اعیانی‌ترین ظروف منزل، تبدیل می‌کند. از سوی دیگر می‌توان از آن به عنوان ظروف پذیرایی نیز استفاده کرد و سبکی منحصربه‌فرد را برای علاقمندان رقم زد.

انواع کشکول

 

شاید جالب باشد که بدانید تنوع کشکول چیست؟ باید گفت که انواع کشکول و کاربردهای آن بی‌نظیر است و هر یک از انواع این محصول، جلوه‌ای متفاوت و جذاب برای محیط اطراف ساخته که در قلب هر بیننده‌ای نفوذ می‌کند. همان‌گونه که در ابتدا نیز بیان شد، انواع کشکول با استفاده از عناصر طبیعی مختلف تولید می‌شود و هر یک زیبایی خاصی دارد اما در این میان، طرح‌های سنتی مانند کشکول مسی و برنجی زیبایی بیشتری داشته و جلوه‌ای ویژه به محیط اطراف می‌بخشند؛ از جمله انواع این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری از صنایع دستی

کشکول فیروزه کوبی

شاید جالب باشید که بدانید زیباترین کشکول چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر یک از صنایع دستی متناسب با سلیقه برخی افراد ساخته می‌شوند اما به صورت کلی، کشکول فیروزه‌کوبی، طرفداران بسیاری را به خود اختصاص داده است. این هنر دست ایرانی، با استفاده از فلزهایی مانند مس و برنج و سنگ‌های فیروزه ساخته می‌شوند و نمادی از اصالت ایرانی هستند؛ همچنین کشکول فیروزه‌کوبی کیفیت و دوام بالایی داشته و تمامی کاربردهای کشکول را برای علاقمندان رقم می‌زند.

کشکول خاتم کاری

در میان انواع کشکول، طرح خاتم‌کاری شده این محصول، زیبایی بی‌نظیری را در خود جای داده و ظرافت را در تصویر نمایان کرده است. کشکول خاتم از چوب، مس یا برنج ساخته می‌شود که با دقت در جزئی‌ترین موارد ساخته شده و به بینندگان می‌گوید که کشکول چیست؟ و تا چه اندازه می‎‌تواند زیبا و کارآمد باشد! مهندسی ساخت ایرانی این طرح و نقش زیبا، در سرتاسر جهان منحصربه‌فرد بوده و آن را به عنوان یکی از بهترین صنایع دستی در دنیا معرفی می‌کند.

کشکول مس و پرداز

یکی دیگر از طرح‌های زیبای کشکول که شگفتانه‌ای در میان انواع صنایع دستی است، کشکول مس و پرداز است و با زیبایی بی‌حد و اندازه خود، کمک می‌کند تا جلوه‌ای ویژه فضای اطراف را در بر بگیرد!

کشکول میناکاری

میناکاری یکی از اصیل‌ترین هنرهای ایرانی است که زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد و نه تنها از میدان رقابت در مقایسه با سایرهنرها از بین نرفته است بلکه روزبه‌روز بر زیبایی‌های آن افزوده شده و در زمره پرفروش‌ترین محصولات قرار می‌گیرد. انواع کشکول میناکاری در بازار وجود دارند که هر یک به تنهایی به مردم نشان می‌دهند که کشکول چیست؟

کاربردهای کشکول

به صورت کلی، کشکول کاربردهای متعددی در میان ظروف پذیرایی دارد و می‌توان از آن برای سرو انواع آجیل یا شکلات استفاده کرد؛ از سوی دیگر استفاده از آن به عنوان ظرف میوه نیز ایده جذابی خواهد بود، در نهایت این خود افراد هستند که باتوجه به نیاز خویش در مورد کاربردهای کشکول تصمیم گرفته و از آن بهره می‌برند! شما میتوانید برای اطلاع بیشتر با تیم زاوش در ارتباط باشید.

سخن پایانی

 

کشکول یکی از صنایع دستی ایرانی است که با استفاده از عناصر طبیعی مانند چوب، مس، برنج و سایر فلزات ارزشمند تهیه و به بازار عرضه می‌شود. افراد تا با کارایی‌های مختلف این محصول آشنایی نداشته باشند نمی‌توانند بدانند که کشکول چیست؟ و تا چه اندازه کاربرد خواهد داشت. انواع کشکول در بازار وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کشکول میناکاری، خاتم‌کاری، مس و پرداز، فیروزه کوبی و... اشاره کرد؛ کاربردهای کشکول باتوجه به نیاز افراد مشخص می‌شود و هر شخص قادر است بهترین مورد را باتوجه به کارایی مورد نظر انتخاب کند.

سوالات متداول

کشکول در چه طرح‌هایی تولید می‌شود؟

انواع کشکول در طرح‌های فیروزه‌کوبی، مس و خاتم، مس و پرداز و... تولید می‌شوند

کدام یک از طرح‌های کشکول با خلاقیت و مهندسی ایرانی ساخته می‌شود؟

به صورت کلی ظروف خاتم‌کاری با تکیه بر مهندسی ایرانی ساخته شده و زیبایی بی‌نظیری دارند.

کاربرد ظرف کشکول چیست؟

کشکول برای مصارف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر فرد باتوجه به نیاز خود می‌تواند از آن استفاده کند.

مقالات مرتبط:

مطالب مرتبط

ثبت نظر