منو
صنایع دستی

گران ترین صنایع دستی ایران

توسط احسان امیری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳
گران ترین صنایع دستی ایران

آثار هنری و صنایع دستی ایرانی، یکی از زیباترین صنایعی هستند که در سطح بین‌الملل تولید می‌شوند، بر این اساس، طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. عوامل مختلفی در تعیین قیمت این محصولات اثرگذار هستند و هرچه کیفیت متریال آن‌ها بیشتر باشد، به‌طبع لازم است تا هزینه بیشتری بابت تهیه آن‌ها پرداخت شود. عموما صنایع دستی ایرانی در زمره لوکس‌ترین صنایع جهان نیز شناخته می‌شوند چراکه تمامی مواد اولیه از عناصر درجه یک و مرغوب تهیه می‌شود که در نوع خود بی‌نظیر است. در این میان باید گران ترین صنایع دستی ایران را شناخت و در صورت نیاز برای خرید زیباترین صنایع دستی ایران اقدام کرد.

علت گران بودن صنایع دستی

همان‌گونه که در ابتدا نیز بیان شد، نوع متریال به کار رفته و هنر هندمند در ساخت هدیه صنایع دستی، در قیمت آن‌ها، تاثیر مستقیم می‌گذارد و باید گفت که اغلب صنایع دستی ایرانی، به‌منظور ماندگاری بهتر، با استفاده از بهترین متریال موجود اعم از فلزات گران‌بها، سنگ‌های قیمتی، چوب‌های نفیس و نخ‌های باکیفیت تولید می‌شوند. با تکیه بر این اصل است که گران ترین صنایع دستی ایران قیمت‌گذاری شده و جایگاه خوبی در سطح جهان به دست آورده‌اند. چنان‌چه کالایی ارزشمند طلب می‌کنید، باید بهای آن را بپردازید تا با یک تیر دو نشان زده و امکان سرمایه‌‌گذاری بر روی محصولاتی که به منزل شما زیبایی می‌بخشند را داشته باشید. جهت اطلاع بیشتر با تیم زاوش در ارتباط باشید.

انواع صنایع دستی گران قیمت

باید گفت قیمت اصالت صنایع دستی، بسیار بیشتر از قیمت‌های نقدی ناچیز آن است و این پرداختی‌ها در برابر ارزشی که چنین مواردی برای مخاطب خود ایجاد می‌کنند، به چشم نمی‌آید. از جمله زیباترین صنایع دستی ایران که قیمت نسبتا بالایی دارند می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

محصولات فیروزه کوبی

محصولات فیروزه کوبی

محصولات فیروزه‌کوبی در میان صنایع دستی ایرانی، قیمت نسبتا بالایی دارند، این کالاها، معمولا با استفاده از فلزات گران‌بها از جمله مس و نقره تولید شده و سنگ‌های قیمتی فیروزه، زینت‌بخش آن‌ها می‌شوند. با در نظر گرفتن این مسئله، طبیعی است که قیمت محصول نسبتا بالا باشد و زیبایی بی‎حدومرزی را ایجاد کند. از سوی دیگر، این موارد یادگاری از طبیعت هستند و قلب تپنده زمین با خرید این محصولات، به محیط اطراف شما گرما می‌بخشد! بنابراین گران قیمت بودن این محصولات در کنار ارزشی که برای هر فرد ایجاد می‌کند، اصلا به چشم نیامده و اوقاتی دلنشین را برای علاقمندان رقم می‌زنند.

محصولات خاتم کاری

کسانی که ذره‌ای در هنر غرق شده باشند، از ظرافت و زیبایی بی‌نظیر و بی‌مانند محصولات خاتم‌کاری اطلاع دارند. این کالاها، با عشق درآمیخته شده و جلوه‌ای متفاوت و زیبا را خلق کرده‌اند. تولید این مورد از گران ترین صنایع دستی ایران، دقت بسیار زیادی را طلب می‌کند چراکه تنها با تمرکز و زمان گذاشتن می‌توان محصولات خاتم‌کاری را به بهترین شکل ممکن ساخت و از آن‌ها بهره برد. خاتم‌کاری به دو روش ساخت بر روی چوب و ساخت بر روی فلزات گران‌بها اجرا می‌شود که هر یک نیازمند طراحی دقیق و اصولی است؛ بنابراین قیمت نهایی آن‌ها طبیعتا بالا بوده و در زمره صنایع دستی گران، شناخته می‌شوند.

محصولات میناکاری

علت گران بودن صنایع دستی

بشقاب میناکاری یکی دیگر از زیباترین صنایع دستی ایران است که متریال به کار رفته در آن عالی بوده و با فرایند پیچیده‌ای که برای تولید داشته قیمت نسبتا بالایی دارد. این محصولات به زیبایی هرچه تمام‌تر، یادآور آسمان لاجوردی شده‌اند و ترکیبی از عشق و ذوق هنرمند را به نمایش گذاشته‌اند. برای تولید این مورد از صنایع دستی ایران زمین که زیبایی بی‌حد و اندازه‌ای را در خود جای داده، از فلزات ارزشمندی مانند مس و نقره استفاده می‌شود و که با لعاب شیشه‌ای پوشانده می‌شوند و جلوه خود را بروز می‌دهند. فرایند نقاشی بر روی آن‌ها نیز پروسه سخت و زمان‌گیری دارد تا دستان هنرمند، زیبایی‌هایی ذهن خود را بر پیکر فلز، به نمایش درآورد؛ بنابراین قرار گرفتن در رده گران ترین صنایع دستی ایران، به نوعی حق مطلب را ادا کرده و برازنده محصولات میناکاری خواهد بود.

سخن پایانی

صنایع دستی ایرانی یکی از زیباترین محصولات در سرتاسر جهان به‌شمار می‌روند که علاوه بر جلوه‌ای فوق‌العاده، کیفیتی مثال‌زدنی دارند. درواقع صنعت‌گران ایرانی، ارزش بسیار زیادی برای خریداران محصولات خود قائل‌اند و تولید محصولات از متریال باکیفیت، این احترام را در عمل نشان می‌دهند. فلزات گران‌بها، سنگ‌های قیمتی و... زینت‌بخش انواع صنایع دستی از جمله محصولات فیروزه‌کوبی، خاتم‌کاری، میناکاری و... شده‌اند و این صنایع را به زیباترین صنایع دستی ایران تبدیل کرده‌اند. باتوجه به مواد اولیه و فرایند تولید پیچیده بعضی از محصولات ایرانی، به عنوان گران ترین صنایع دستی ایران شناخته می‌شوند که ارزش مادی و معنوی بالایی دارند.

سوالات متداول

علت گران قیمت بودن صنایع دستی ایرانی چیست؟

در تولید صنایع دستی ایرانی، از متریال باکیفیت استفاده می‌شود و همچنین زمان‌بر بودن فرایند تولید، بر افزایش قیمت آن‌ها می‌افزاید.

چرا محصولات فیروزه‌کوبی گران هستند؟

استفاده از فلزات گران‌بها و سنگ قیمتی فیروزه، موجب شده تا این محصولات قیمتی نسبتا بالا داشته باشند.

محصولات خاتم‌کاری از چه موادی تولید می‌شوند؟

برای تولید محصولات خاتم‌کاری از فلزات ارزشمند، چوب و استخوان شتر بهره برده می‌شود.

 

مقالات مرتبط:

مطالب مرتبط

ثبت نظر