منو
صنایع دستی

صنایع دستی مسی

توسط الهام صانعی
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲
صنایع دستی مسی

فهرست مطالب:

مقدمه

صنایع دستی مسی از جمله پرطرفدارترین هنرهای دستی تولید شده در سرتاسر دنیا هستند که در بسیاری از زمینه ها مورد استفاده قرار می گیرند. اصفهان، زنجان و کرمان مهد این هنرهای دستی در ایران می باشند.

بهترین و پرکاربردترین صنایع دستی مسی را می توان ظروف مسی نام برد که دارای انواع متنوع، کاربردی و تزیینی می باشند. امروزه این ظروف در آشپزخانه ها و طراحی دکوراسیون داخلی منزل، بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین ترکیب هنرهایی از قبیل میناکاری، خاتم کاری و فیروزه کوب بر روی سطوح مسی نیز، زیبایی این صنعت دستی را چندین برابر کرده است.

هدف ما در این مقاله، آشنایی شما با صنایع دستی مسی، روش های کشف اصل از فرع بودن این کالاها و نگهداری از آنها می باشد. پس با ما تا پایان همراه باشید.

1.صنایع دستی

صنایع دستی در هر جامعه، نمادی از فرهنگ آن ملت در گذر زمان است. این هنرهای دستی از مهم‌‌ترین محصولات تولیدی هر کشوربه شمار می روند که ممکن است ابزاری، هنری، خلاقانه، دارای بار فرهنگی، تزئینی، کاربردی، سنتی و یا از لحاظ مذهبی و اجتماعی نمادین و مهم باشند.

صنایع دستی ایران دارای طیف گسترده‌ای از رشته‌ها و محصولات گوناگون است. محبوب ترین صنایع دستی ایرانی را می توان میناکاری، ترمه، فیروزه کوبی، صنایع دستی مسی، سفالگری و منبت کاری نام برد که که همه حاصل تلاش بی پایان هنرمندان خوش ذوق است.

2. صنایع دستی مسی

مس در طبیعت هم به عنوان یک کانی طبیعی و هم به عنوان سنگ معدن وجود دارد. این فلز از ابتدایی ترین فلزاتی است که برای ساخت ابزار و سلاح استفاده شد و کشف آن به دوران ماقبل تاریخ بازمی گردد. بعدها با ترجیح برنز و آهن در تولید ابزار و سلاح، مس بیشتر برای ظروف آشپزخانه و زیور آلات مورد استفاده قرار گرفت و از گذشته تا به امروز کاربرد وسیعی در صنعت و زندگی روزمره پیدا کرده است.
فلز مس در برابر سایش، چکش خواری و حرارت انعطاف پذیر است و قابلیت تورق و مفتول شدن دارد. به عبارت دیگر می توان بیان کرد که تزیینات مختلفی نظیر مشبک کاری، قلم زنی، حکاکی و کنده کاری بر روی مس به خوبی قابل انجام است.

با فلز مس می توان انواع صنایع دستی را در هر سایز، طرح و شکلی ایجاد کرد. مسگری یکی از هنرهای بسیار قدیمی در کشور به شمار می رود به گونه ای که امروزه ما شاهد اشیا و ظروف مسی عتیقه در موزه‌های مختلف هستیم.

صنایع دستی مسی، شکل هنری منحصربفردی را به وجود می آورند. بنابراین وجود این هنرهای دستی زیبا در چیدمان منازل، محل کارو استودیوهای هنری نقش بسزایی دارند. از سایزهای بزرگ این آثار هنری می توان به عنوان تزیین روی میز و یا به جای ظرف میوه در مهمانی ها و مجالس استفاده کرد.

2-1. صنایع دستی مسی در ایران

ایران قدیمی ترین مکان فلزکاری در سراسر جهان است. در دوره سلجوقیان، فلزکاری مس در ایران شکوفا شد و در شهرهای خراسان و اصفهان مورد توجه بسیار واقع گردید. سپس در دوره ایلخانی، زنجان نیز به مراکز هنر مسگری افزوده شد.

بنابراین زمانی که نام صنایع دستی مسی در ایران به زبان می‌آید، ناخودآگاه پس از آن نام شهرهای زنجان، اصفهان، کرمان و خراسان هم بر زبان جاری می‌شود.

هنر ایجاد ظروف واشیا تزیینی مسی در اصفهان، باعث پدید آمدن آثاری فوق العاده زیبا گشته است. نقاشی روی ظروف مسی یکی از ابتکارات هنرمندان اصفهانی است که با الهام از نقوش سنتی در جعبه های شیک و مناسبی برای سوغات و هدیه تهیه می شود.

شهرهای زنجان و کرمان دارای معادن مس هستند. وجود این معادن، دسترسی به فلز مس را در این شهر‌ها آسان‌تر کرده و در نهایت قیمت تمام شده این محصولات نیز کمتر می‌شود. از این رو مس زنجان، مورد توجه گردشگران است و بسیاری از میهمانان از بازار زنجان بازدید و خرید می‌کنند.

در ایران نزدیک به یک دهه است که وسایل و ظروف مسی روز به روز متنوع‌تر و کاربردی‌تر شده و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. شمامی توانید انواع صنایع دستی مسی در اصفهان را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از فروشگاه صنایع دستی زاوش تهیه کنید. این فروشگاه به شما طیف گسترده ای از ظروف و صنایع دستی را ارائه می دهد تا بتوانید آنچه را که با هدف خود مطابقت دارد، انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید: چرا صنایع دستی بخریم؟ (7 دلیل خرید صنایع دستی) 

3. بهترین صنایع دستی مسی

ظروف مسی ایرانی یکی از قدیمی ترین و بهترین صنایع ساخته شده از مس است که در ادوار مختلف مورد توجه قرار گرفته است. نمونه های بسیار خوبی از این هنرهای دستی در موزه های معروف جهان نگهداری می شود.

بدون شک ظروف ساخته شده از مس، از زیباترین قطعات صنایع دستی ایرانی به شمار می رود. شما می توانید از این ظروف قدیمی و در عین حال شیک، برای مقاصد مختلف از جمله هدیه دادن، تزیینات، پذیرایی و یا در آشپزخانه های خود به منظور پخت و پز، استفاده نمایید. هماهنگی بسیار زیاد رنگ ها بین ظروف مسی ایرانی و سایر ظروف جذابیت بسیاری به دکوراسیون داخلی منزل شما ارائه خواهد داد.

اگر به دنبال فرایند تولید ظروف مسی هستید کافی است بدانید که آنها به سه روش زیر تولید می شوند:

ماشینی: در روش ماشینی همان گونه که از نام آن مشخص است کارهای خمکاری و پرس کاملا توسط ماشین انجام می شود و از چکش کاری در این روش خبری نیست. این ظروف با توجه به زمان کمتری که برای آن ها  صرف می شود، قیمت مناسب تری دارند.

نیمه چکش کاری: در روش نیمه چکش کاری مرحله خمکاری توسط ماشین اما هنر چکش کاری توسط دستان صنعتگر و مسگر ایجاد می شود. تعداد چکش‌ها در این ظروف کمتر از ظروف مسی کاملا چکش کاری شده است.

تمام چکش کاری : این روش به طور کامل هنرصنعتگران را در خود نمایان می کند؛ چرا که غیر از مرحله قالب گیری، محصول به طور کامل، ساخته دست مسگران توانا می باشد. صنایع دستی مسی که به این روش تولید می شوند از ارزش بالایی برخوردار و گران قیمت هستند.

عموما ظروف مسی در انواع مختلفی مانند قابلمه مسی، کتری مسی، قهوه جوش مسی، تابه مسی،سینی مسی، فنجان مسی، پارچ مسی و محصولات مختلف دیگر، دسته بندی می شوند. لازم به ذکر است که با توجه به شرایط و موارد استفاده، ضخامت ها و طرح های مختلفی از این ظروف تولید می گردند.

همان گونه که بیان شد ظروف و صنایع دستی مسی جنبه تزییناتی نیز دارند و صنعتگران ایرانی با ترکیب هنرهایی از جمله میناکاری، خاتم کاری و فیروزه کوبی بر روی سطوح مسی، تمام تلاش خود را می کنند تا نیاز مشتریان را در مورد آثار تزیینی برآورده نمایند.

1-3. ظروف مسی میناکاری

میناکاری از هنرهای دستی پرطرفدار در کشورمان ایران است. صنعتگران برجسته با استفاده از ایجاد طرح و نقش های بسیار زیبا و سنتی مانند اسلیمی، ختایی، گل و مرغ و ترکیب آنها، بر روی ظروف و کالاهای مسی، صنایع دستی زیبا و منحصر به فردی را تولید می نمایند.

صنایع دستی مسی میناکاری شده معمولا بر روی انواع بشقاب و گلدان طراحی و تولید می شوند که بسیار برای تزیینات و هدیه دادن مناسب هستند. این ظروف از پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان بشمار می روند. فروشگاه صنایع دستی زاوش از معتبرترین مراکز تولید و فروش بشقاب و گلدان های میناکاری شده در اصفهان است.

2-3. ظروف مسی فیروزه کوب

هنر فیروزه کوبی بر روی مس، از قراردادن سنگ های فیروزه به حالت موزاییکی بر روی سطوح مسی ایجاد می شود. این هنر از صنایع دستی محبوب است که در شهرهای مختلفی تولید و عرضه می شود اما منبع آن به شهر اصفهان بازمی گردد.

هنرفیروزه کوبی به دلیل زیبایی و ارزش هنری بالایی که دارد، مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقه مندان به صنایع دستی قرار گرفته است. ظروف مسی فیروزه کوب می ‌توانند فضایی شیک و لوکس را در هر محیطی ایجاد کنند.

محصولات فیروزه کوبی دارای تنوع بالایی هستند. ظروف فیروزه کوبی مانند انواع گلدان فیروزه کوب، شکلات فیروزه کوب، آجیل خوری فیروزه کوبی، سنگاب فیروزه کوب، شیرینی خوری فیروزه کوب، کشکول فیروزه کوب، سرویس های فیروزه کوبی، تنگ فیروزه کوب، آینه و شمعدان و لاله فیروزه کوبی، کاسه و بشقاب فیروزه کوب از جمله محصولات هنری تولیدی در کارگاه هنرهای دستی فروشگاه زاوش به شمار می روند.

3-3. ظروف مسی خاتم کاری

خاتم نسخه ای از صنایع دستی ایرانی است که در آن اشکال هنری زیبا بر روی سطوح مسی، ترکیبی همگن و منحصر به فرد را می آفریند. در عصـر صـفویه، خاتم کاري روي مس چنان محبوب بود که شاهزادگان این فن را در کنار هنر موسیقی یا نقاشی فرا می گرفتند.

به دلیل ماهیت انعطاف پذیري فلز مس، خاتم کاری برروی ظروف مسی بیشتر از دیگر فلزات انجام می گردد که این تنوع زیاد محصولات خاتم را در پی خواهد داشت.

از ویژگی های برجسته این صنعت زیبا این است که، ظروف مسی خاتم کاری شده دارای ماندگاری بسیار بالایی هستند و در صورت نگهداری صحیح، تا سالیان طولانی همان کیفیت روز اول خود را حفظ خواهند نمود.

 ظروف مسی خاتم کاری در فروشگاه صنایع دستی زاوش در گروه های مختلف گلدان مس و خاتم، سنبلدان مس و خاتم، شکلات خوری و گز خوری مس و خاتم، شیرینی خوری مس و خاتم، آجیل خوری مس و خاتم، سنگاب مس و خاتم، سرویس های مس و خاتم، تنگ مس و خاتم، آینه و شمعدان مس و خاتم، کشکول مس و خاتم تولید و عرضه می شوند. شما می توانید از این صنایع دستی برای پذیرایی و تزیینات در محل کار یا خانه استفاده نمایید.

 4. روش های تشخیص اصل بودن صنایع دستی مسی

در دنیای امروز انتخاب محصولات با کیفیت و اصل از بین محصولات تقلبی بسیار سخت شده است. یکی از اجناسی که نمونه های تقلبی آن نیز در بازار است، ظروف و صنایع دستی مسی هستند. در زیر به اختصار به بیان برخی روش ها برای تشخیص نمونه اصلی از تقلبی محصولات مسی پرداخته شده است:

- اگر محصول شما ظرف مسی باشد، توجه به‌ تناسب حجم به وزن ظرف، از مهم ترین فاکتورهای تشخیصی است. به طور کلی ظروف مسی وزن بالاتری نسبت به دیگر فلزات مخصوصاً برنج و آهن دارند.

- برای تشخیص کالای مسی تقلبی از اصل، به دنبال نوع صدایی باشید که پس از ضربه وارد کردن به محصول شنیده می شود. محصول مسی اصل صدای ضعیف و بمی از خودش ایجاد می‌کند در حالیکه نوع تقلبی آنها  صدای بلند و تیزی دارند.

- مس یک فلز غیر مغناطیسی است، برای بررسی اصالت یک ظرف می توانید از آهن ربا استفاده نمایید. یک آهن ربا را به آن نزدیک کنید اگر ظرف شما به آهن ربا جذب شود احتمالا حاوی درصد زیادی از آهن یا دیگر فلزات مغناطیسی است که نشانه ای از ناخالص بودن محصول است.

با وجود تمام موارد بالا، توصیه مهم ما به شما، خرید از مراکز فروش معتبر می باشد. در فروشگاه صنایع دستی اصفهان زاوش، شما می توانید برای تضمین کیفیت محصول خریداری شده کارت ضمانت همراه هر محصول دریافت نمایید.

5. روش های مراقبت از صنایع دستی مسی

به منظور حفظ درخشندگی اولیه صنایع دستی مسی، در زیر پیشنهاداتی به شما ارائه می شود:

- از قرار دادن ظروف مسی در معرض مستقیم نورخورشید خودداری کنید.

-  محصولات مسی تزئینی باید در جایی نگهداری شوند که از رطوبت و آب دور باشند. بهتر است برای جلوگیری از تماس صنایع دستی مسی با رطوبت، آنها را در محیطی خشک به همراه بسته‌بندی مناسب، نگه دارید. این کار از تماس محصول با هوا و رطوبت جلوگیری می کند.

- برای نگهداری بهینه صنایع دستی مسی، باید آنها را بصورت دوره‌ای پاکسازی کرد. به هیچ عنوان از مواد شوینده شیمیایی برای نظافت صنایع دستی مسی استفاده نکنید. شما می توانید از پماد براق کننده فلزات برای جلا دادن و یا دستمال های نانو برای گردگیری این ظروف، استفاده نمایید.

6. نتیجه گیری

هنرهای دستی ایرانی شاخه های زیادی دارد اما یکی از مهم ترین آنها هنر مسگری و تولید صنایع دستی مسی است. امروزه محصولات هنری دست ساز مسی، از جمله وسایل تزیینی شیک در ویترین منازل به شمار می آیند.

دایره مرتبط با صنایع دستی مسی، بسیار متنوع و گسترده است. ترکیب های زیبایی از خاتم کاری بر روی سطوح مسی، هنر صنعتگران کشورمان را دو چندان کرده است. در اصفهان، هنر مینا کاری و فیروزه کوبی نیز، هنرهای منحصر به فرد و معروفی هستند که بر روی مس انجام می گردند. از جمله این صنایع دستی را می توان شیرینی خوری، شکلات خوری، آجیل خوری، میوه خوری و کشکول ها نام برد که هم جنبه تزیینی دارند و هم می توانید برای پذیرایی از آنها استفاده کنید.

فروشگاه صنایع دستی اصفهان زاوش به عنوان تخصصی ترین و بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی صنایع دستی در اصفهان، امکان سفارش کلیه ی محصولات در دسته های مس و خاتم، فیروزه کوبی، میناکاری، قاب های قلمکاری، هدایای تبلیغاتی و… را به صورت عمده و تکی با ارسال سریع به سراسر کشور برای هموطنان عزیز ایرانی فراهم نموده است. کافی است قبل از انتخاب و خرید کالای موردنظرتان، با کارشناسان در بخش فروش تماس برقرار کرده و از دریافت هرگونه خدمات مشاوره رایگان بهره مند گردید.

مطالب مرتبط

ثبت نظر